Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Hyundai chystá automatickou převodovku s deseti stupni
29.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Muselo to přijít. Po sedmi-, osmi- a devítistupňové automatické převodovce pozná světlo světa i ta desetistupňová. A první ji chce nabídnout Hyundai.
Pokud vás nedávné představení devítistupňového automatu firmy ZF nutilo volat: „Deset, deset!” pak je čas si znovu zakřičet a také zatleskat. Šéf automobilky Hyundai Park Seong Hyon totiž podle agentury Bloomberg prohlásil, že jeho firma do roku 2014 dostane na trh desetistupňovou automatickou převodovku vlastní výroby. A chce, aby to stihla jako první na světě.
Šílení kolem automatických převodovek se vám může zdát být nepochopitelné a z údivu vás nevyvede ani to, pokud si některou ze současných mnohastupňových převodových skříní (nejvýše osm) vyzkoušíte. U velkých a silných vozů schopných jet alespoň omezených 250 km/h je použití osmi stupňů ještě snesitelné, v testu nového BMW 1, které nabízí osmitupňový automat i k relativně slabému dvoulitrovému dieselu, jsme ale museli konstatovat, že už se zdá být v praxi spíše kontraproduktivním. Vůz má velmi krátké převody a zvláště pokud jste zvyklí na manuální volbu převodových stupňů, řadíte prakticky neustále. A teď si představte ještě dva další převody k dobru...
Důvodem, proč se automobilky za - v tomto směru - stále více disponovanými převodovkami ženou, je ten, že celý vůz pak má lepší výsledky v testu normované spotřeby. Nejen dlouhé poslední převody, ale i schopnost takové převodovky držet motor co nejvíce ve spektru otáček s jeho nejvyšší efektivitou normovanou spotřebu snižuje a tato metrika je dnes určující pro prakticky veškerý vývoj. Pokud tímto krokem ušetříte třeba dvě deci v testu normované spotřeby u auta, kterého v Evropě prodáváte 100 tisíc kusů za rok, snížíte tabulkové emise CO2 přibližně o 5 g/km a od prvního ledna 2012 po další roky ušetříte na pokutách odváděných EU obrovské částky. Za 5 gramů emisí CO2 nad hranici 134 g/km to bude 475 Eur za každé prodané auto, tedy o 47 500 000 Eur (něco přes 1,1 miliardy korun) ročně. A pro to už se vyplatí investovat pár korun do vývoje vícestupňové převodovky nebo ji pak bez dalšího příplatku dodávat do každého prodaného auta místo konvenční pěti- či šestistupňové. A co si budeme povídat, jakožto velký koncern ji použijete nakonec ve větším množství aut (však se bude hodit i v Americe) a teoretická úspora paliva bude dost možná vyšší než ony dvě deci paliva na sto kilometrů.
Takto nesporně uvažuje i Hyundai. Tato automobilka již osmistupňový automat má, jen u nás zatím není k mání v žádném z aut nabízených v Evropě. Pořídit si jej můžete třeba do sedanu Genesis, jenž se prodává v Americe a v Asii, u nás by brzy měl být ke koupi do faceliftovaného Genesis Coupe a zřejmě i v dalších modelech. Než však Hyundai stačí rozšířit tuto techniku napříč svými modelovými řadami, stihne vyvinout převodovku ještě s dalšími dvěma stupni navíc. Již zmíněný „devítikvalt” ZF zřejmě nemá smysl dorovnávat, ostatně během tří let, kdy chce Hyundai deset stupňů dostat výroby, by už devět stupňů mohlo být něčím příliš běžným.
Další detaily zatím nejsou známy, Park Seong Hyon ale poznamenal, že jako první by se nový automat měl objevit v modelech Genesis a Equus a postupně zamířit i do nižších modelových řad. Otázkou tedy zůstává - co bude dál? Jedenáct převodů, tucet převodů, co takhle rovnou nešťastná třináctka? Kdo ví, meze fantazii se zde zřejmě nekladou.
Velký sedan Genesis by se spolu s ještě větším modelem Equus měl dočkat nového desetikvaltu jako první. Zřejmě ale až ve své příští generaci, s letošním faceliftem si převodových stupňů vysloužil „jen” osm
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus