Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů

Gorilla Glass je lehčí a pevnější, ale také dražší náhrada za klasické sklo. Na jednom čelním okně ale umí ušetřit i 30 %, tedy tři kilogramy hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů

3.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Gorilla Glass je lehčí a pevnější, ale také dražší náhrada za klasické sklo. Na jednom čelním okně ale umí ušetřit i 30 %, tedy tři kilogramy hmotnosti.

U okruhových verzí sportovních aut to vídáme docela často - okna jsou tenčí, aby se uspořila hmotnost. Něco podobného ale v relativně brzké budoucnosti možná uvidíme i u běžných automobilů. Produkt, který to má umožnit, se jmenuje Gorilla Glass a je pevnější, odolnější a lehčí než normální sklo. Používá se například na displeje smartphonů a také je v BMW i8.

V případě čelního skla je reálné ušetřit 30 % hmotnosti, tedy asi 3 kg, za zachování izolačních i pevnostních vlastností použitím Gorilla Glass. Normální čelní okno je tvořeno dvěma 2,1mm skleněnými tabulemi, mezi kterými je fólie. Jak vyzkoumala automobilka Ford ve spolupráci s firmou Corning, produkující Gorilla Glass pro smartphony, když bude vnitřní tabule z Gorilla Glass o tloušťce 0,7 mm, bude sklo lehčí, ale bude stále dobře izolovat hluk a bude dost pevné pro použití v automobilu.

Corning vidí tedy v Gorilla Glass velký potenciál. Vyrábí se tak, že se tenký panel normálního skla ponoří do lázně roztavených solí o teplotě asi 400 °C, kde sklo opustí atomy sodíku nahradí větší atomy draslíku. Tak se povrch skla zpevní a je také odolnější proti mechanickému poškození, např. poškrábání. Výsledek není tak tvrdý jako safírové sklo, ale také jsou jeho výrobní náklady čtvrtinové.

Úspora hmotnosti se hodí nejen u sporťáků, ale u všech automobilů, protože s čím dál přísnějšími emisními nařízeními je potřeba snižovat hmotnost. Sklo je posledních několik dekád pořád stejné a pro masové nasazení v běžně vyráběných a prodávaných autech je to v podstatě jediné řešení, které je dost levné a zároveň funkční.

A právě cena je tím, proč se Gorilla Glass bude implementovat do běžných aut pomalu. Výroba normálního čelního skla stojí 20 dolarů (asi 470 korun), zatímco zmíněné "hybridní" sklo, které kombinuje obyčejné sklo a Gorilla Glass, by stálo až 44 dolarů (asi 1 000 korun). Je tedy nasnadě, že ta nejlevnější auta dostanou Gorilla Glass nejpozději. Nicméně s vývojem emisních regulí ani zde není otázka, jestli bude Gorilla Glass použito, ale kdy se tak stane.


Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů - 1 - bmw i8 gorilla glass 01Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů - 2 - bmw i8 gorilla glass 02
Gorilla Glass používá kromě smartphonů také BMW i8

Zdroj: Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.