Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari 4RM: pohon všech kol pro FF představen na videu
5.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ferrari letos představilo svůj první vůz s pohonem všech kol vlastní konstrukce. Zajímá vás, jak funguje? Máme podrobnosti i vysvětlující video.
Doplněno 5.3. 13:30 a 9.3. 7:00: Po rozproudivší se diskusi jsme se pokusili o systému zjistit více. Krom popsaných prvků 4RM dále používá malou převodovku se dvěma dopřednými stupni, které přibližně odpovídají druhému a čtvrtému stupni dvouspojkové automatické převodovky umístěné v zadní části vozu. O té se bohužel Ferrari na videu nezmiňuje. První stupeň je zařazen v nízkých rychlostech, druhý pak ve vyšších, zbylý rozdíl mezi otáčkami motoru a kol eliminují obě ze spojek. Pohon všech kol je ve výsledku k dispozici pouze pro jízdu na první čtyři rychlostní stupně nebo při zařazeném zpétném chodu - pětka, šestka a sedmička si musejí vystačit s pohonem zadní osy.
Systém tedy není natolik jednoduchý, jak se na první pohled může zdát, přesto má zůstat lehčí a zachovat vozu charakter Ferrari s pohonem zadních kol. Felippe Massa, který měl možnost FF testovat (a teď odhlédněme od toho, že není zrovna nezaujatý) konstatoval, že vůz se pocitově chová stejně jako 599 GTB s klasickým pohonem zadních kol. Více ukáže leda praktický test...
Ferrari letos překvapilo svět modelem FF, který se vyznačuje hned několika zvláštnostmi. Pomineme dnes jeho odvážnou koncepci i svérázný vzhled a podíváme se více pod jeho kapotu, kde krom výjimečného motoru najdeme též zcela nový pohon všech kol s označením 4RM neboli quattro ruote motrici.
Automobilka se hned při prvotním představení pochlubila tím, že její systém 4x4 je o polovinu lehčí než stejná řešení konkurence a příliš tedy neovlivňuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy (47:53). Nyní se konečně můžeme jasně dozvědět, proč tomu tak je.
Tento systém pohonu všech kol je ve své podstatě připojitelný a za normální trakce je tak veškerý výkon posílán na zadní osu. V momentě, kdy se podmínky zhorší, dokáže poslat výkon i na kola přední a to prý za čas o 30 procent kratší než je běžné (bohužel nevíme, co Ferrari považuje za běžné).
To zní vcelku obvykle, kouzlo řešení Ferrari je v něčem jiném. Systém je totiž napojen přímo na klikovou hřídel motoru a díky dvojici vícelamelových spojek dokáže přenášet výkon samostatně přímo na přední kola. To je významný rozdíl oproti podobným systémům u vozů, které ve výchozím provedení disponují pohonem zadních kol. U nich totiž výkon směřuje obvykle nejprve do převodovky a teprve za ní je směrován zpět na přední osu, takto funguje např. xDrive od BMW. Výhodou přístupu Ferrari je pak o mnoho méně „hardwaru” potřebného pro přenos výkonu i na přední kola, a právě proto může být systém o tolik lehčí.
Pokud by vám jeho fungování z našeho popisu nebylo jasné, přiložené video vám snad vše osvětlí. Kdybyste si raději chtěli prohlédnout akčnější video s FF, zamiřte tímto směrem, zajímat by vás mohla i fotodokumentace nedávného odhalení vozu na ženevském autosalonu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva