Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Diesel na benzin“ od Mazdy je oficiálně realitou. Říká si SkyActiv-X, slibuje zázraky
8.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odepisované spalovací motory vážně dostanou vzpruhu od Mazdy. Ta dnes poodhalila roušku tajemství nejvíce očekávané motorové technologie dneška.
Snad není pochyb o tom, že auta z povrchu světa v dohledné době nezmizí. Otázkou ale je, jakou energii budou využívat ke svému pohonu. Hodně se nyní sází na elektrickou energii, jenže to je dáno hlavně politickým tlakem. Řada zemí hodlá zakázat nejen prodej, ale dokonce i provoz benzinových či dieselových aut. Na silnice tak legálně budou smět jen ty, které budou elektrifikovány. Takové jsou alespoň prozatímní plány, ty se ale mohou změnit - mluví se totiž o letech 2040 či 2050, a do té doby se může udát mnohé. Pokud se na tuto otázku někdo pokusí najít odpověď založenou čistě na racionálních podkladech, nemůže dojít k závěru, že spalovací motory už řekly své poslední slovo.
Dokázat se to snaží zejména Mazda, která chystá novou generaci benzinových motorů SkyActiv založenou na technologii HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition). Jde vlastně o benzínové motory s vysokou kompresí, kde se směs paliva a benzínu zapaluje ne svíčkou, ale vznícením jako u dieselových motorů. Výhodou je přitom v takové chvíli vyšší kompresní poměr a tedy i točivý moment. Zároveň se ale zvyšuje i termální efektivita pohonné jednotky, což snižuje spotřebu.
Mluvili jsme o tom naposledy před pár dny, tehdy ale šlo o zákulisní, neoficiální informace. Dnes ale Japonci skutečně sňali roušku tajemství ze svých plánů a říkají, že vyřešili hlavní problém konstrukce těchto motorů - regulaci teploty v komoře a současně i problém se zapalováním směsi v nízkých otáčkách a nízké zátěži. Právě kvůli tomu jsou v motoru zachovány klasické svíčky. Mazda tvrdí, že se jí podařilo dosáhnout velmi jemného přechodu mezi vznětovou fází a fází, při které je palivo zapáleno klasickými svíčkami. Přitom klesá či naopak stoupá poměr vzduchu a paliva ve válcích, aby nedošlo ke zmiňovanému samovznícení.
Nová generace motorů ponese název SkyActiv-X a oproti současným pohonným jednotkám SkyActiv-G bude o 20-30 procent efektivnější. Snadno se jim tak podaří nejméně vyrovnat i dnešní dieselové agregáty SkyActiv-D - v extrémním případě má termální efektivita motoru dosáhnout až neuvěřitelných 58,5 procenta. Pokud jde spotřebu, žádné konkrétní číslo v oficiální tiskové zprávě nepadlo, nicméně dříve se mluvilo o zhruba 3,5litrovém průměru u Mazdy 6 a o přibližně 3,3litrovém průměru u menší Mazdy 3.
Spolu s nižší spotřebou by rovněž měl přijít vyšší výkon, jenž by měl aktuální benzinové motory překonat o 10 až 30 procent. Zásluhu na tom přitom nenese pouze technologie HCCI, ale také příchod kompresoru, jímž budou agregáty SkyActiv-X osazeny. Mazda sama zatím neřekla, proč upřednostnila mechanický kompresor před turbodmychadlem, ale velmi pravděpodobně to je kvůli přesnosti kontroly přeplňování.
V případě turbodmychadla by nejspíše docházelo k nechtěnému kolísání tlaku v motoru, navíc by nemohl být ideálně řízen poměr vzduchu a paliva. Při využití kompresoru navíc mělo dojít k rozšíření využitelného spektra otáček, z čehož nebude profitovat jen vaše peněženka, ale také řidičské potěšení.
Prvním vozem, ve kterém se technologie HCCI objeví, bude nová Mazda 3. Ta se ukáže v říjnu na autosalonu v Tokiu, do prodeje pak zamíří na počátku příštího roku. Zpočátku ale nejspíše bude k mání jen s motory SkyActiv-G a SkyActiv-D, přelomová pohonná jednotka by měla být nasazena až od roku 2019, tedy o rok později, než se nedávno spekulovalo. I tak si je Mazda naprosto jistá, že HCCI dostane do sériové výroby jako první...
Mazda s technologií HCCI koketovala už u první generace SkyActivů (na fotkách), její nasazení ale nakonec odložila až do příchodu té druhé. Jedním z důvodů bylo, že původní motory pracovaly s malým množství vzduchu na to, aby s HCCI mohly pracovat - teď, s kompresorem to problém nebude
Přestože princip tohoto řešení je jednoduchý, jeho praktické použití je komplikované
Stejné řešení chtěly do výroby dostat mimo jiné Hyundai, GM či Bosch, Mazda jim všem vypálila rybník
Jako první bude z technologie HCCI profitovat nová Mazda 3, spíše velký facelift stávající trojky, který se poprvé ukáže v říjnu na autosalonu v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Expert rozebral vrcholnou „papalášskou” Ladu na díly. A objevil komponenty ze všech koutů světa
včera - Elektrická Kia se zrychlením supersportů ruinuje majitele, roční se po obřím propadu hodnoty prodává téměř za polovinu
včera - BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
včera - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
včera - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.23. 23:32 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.23. 22:48 - abgx1
- Politický koutek 12.23. 20:12 - řidičBOB
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.22. 14:49 - pavproch