Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
CVT je prý budoucností automatického řazení, kvůli spotřebě, emisím a nákladům
6.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Spojené státy se stávají rájem převodovek CVT, které nahrazují klasické automaty, třebaže po tom zákazníci netouží. Důvody až tak nepřekvapí.
Omezovat emise oxidu uhličitého nařizují automobilkám zákony. To je nesporný fakt. Ty pak musí musí chtě nechtě podřídit vývoj motorů, převodovek, elektroniky, aerodynamiky či pneumatik jednomu jedinému cíli - snížení normované spotřeby, pokud nechtějí platit pokuty za vyšší než limitní emise.
Na samotném hospodárnějším provozu aut samozřejmě není nic špatného. Představa motoristu libujícího si ve vysoké spotřebě je docela absurdní. Potíž je akorát v tom, že současné změny probíhají násilně a uspěchaně, což již začíná chápat i bruselská byrokracie. Praxe totiž ukazuje, že ve spoustě případů působí nové technologie kontraproduktivně - zvedají náklady na vývoj a tím pádem také konečnou cenu produktu a v horším případě (kterých není málo) mají zcela opačný efekt třeba proto, že vyhovují papírovým normám a nikoli realitě.
Smutné na tom je, že názor zákazníka ztrácí váhu. Chcete nebo nechcete, elektrický posilovač, šipky řazení, start-stop nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem zkrátka dostanete. Podobné obavy teď mají někteří motoristé ve Spojených státech v souvislosti s masivním nástupem bezstupňových převodovek. Za část averze si však Američané můžou sami.
GM s variátory pohořelo, dodnes se z minulé dekády protahují soudní spory o 100 milionů dolarů za selhání těchto převodovek
První generace amerických aut vybavených variátorem, které se objevily na začátku minulé dekády, téměř na celé čáře pohořela. General Motors a jeho Saturn Vue a Ion propadly ve spolehlivosti a Ford se svými modely Freestyle, Five Hundred a Mercury Montego měl tak strašlivou odezvu v recenzích a od zákazníků, že s tím raději skončil dobrovolně.
Z evropských značek se s variátorem jakž takž uchytilo Audi, ale jeho Multitronic je vedle moderních osmistupňových automatů a dvouspojkových převodovek okrajovou záležitostí, jakkoli ve své poslední generaci nabízí docela přijatelné fungování. Takže zde zůstali především Japonci.
Subaru se drží CVT hlavně proto, že postrádá moderní vícestupňové automaty s klasickým měničem. Důvody Nissanu jsou mnohem prozaičtější - chce srazit průměrné emise, a tak pro dané typy vozů tradiční automat prostě nenabízí. Honda a Toyota jsou na tom podobně. Prodeje jejich CVT táhnou hlavně hybridy, kde rovněž rozhoduje uhlíková stopa a ne tak podružné věci, jako jsou pocity řidiče z projevů motoru.
Za evropské variátory drží poněkud povadlý prapor Audi; vedle moderních automatů ale Mutitronic nemá velké šance
Že v tom zatím nespatřujete žádný problém? Jistě ani zákazníci ve Spojených státech ne, pokud jim zůstane možnost volby a automobilky budou respektovat jejich názory. Jenže... Evropské stránky Automotive News a americké Motorauthority i Motor Trend vyvolaly zajímavou polemiku, do které se zapojily i některé automobily a vyjádření pár z nich nesou odpůrci bezstupňových převodovek hodně nelibě.
Modrý ovál řekl variátorům jasné ne. „CVT není cestou, kterou by se chtěl Ford ubírat,“ řekl mluvčí divize pohonných systémů Richard Truett. V GM to vidí podobně. Ještě dnes nemají urovnány soudní spory, které se na největší americký automobilový koncern sesypaly právě kvůli selhání bezstupňových převodovek. Firma má údajně vyplatit odškodné ve výši až na 100 milionů dolarů. Japonské značky jsou ale na koni a mluvčím i lídrem se stal Nissan.
Kupříkladu nový sedan Maxima s jinou než bezstupňovou převodovkou prostě nekoupíte, výjimkou ale není. To samé platí pro Altimu modelového roku 2013, Infiniti JX, Murano v obou karosářských provedeních, MPV Quest, crossover Rouge a téměř všechny verze modelu Juke. CVT dostal také nový Pathfinder a postupně se má tato převodovka bezvýhradně objevit ve všech amerických Nissanech s pohonem předních kol.
Není divu, že se některá americká média ptají, jestli to je normální. A ptají se také v Nissanu. „Dost dlouho jsme diskutovali o tom, jestli budou klienti s projevy CVT spokojeni,“ řekla viceprezidentka pro výzkum a vývoj americké divize Nissanu Carla Bailo. Odpověď? „Většina zákazníků si toho až tak moc nevšímá.“
Tyto modely s jinou převodovkou než CVT nekoupíte a bude hůř, Nissan chce mít všechny americké předokolky s variátorem
Pochopitelně Nissan tímto rozhodnutím nesleduje nic jiného, než další nutné snížení normované spotřeby, které pak pomáhá s omluvou charakteristických projevů CVT před zákazníky. Důležitým důvodem je jistě i fakt, že tyto automaty jsou výrobně levnější než vícespojkové skříně nebo nejmodernější jednotky s hydrodynamickým měničem. Nissan pak tlačí i na to, aby konkurenční japonské značky tento typ převodovky také montovaly do dalších svých modelů. Když nebude lepší alternativy, těžko méně zkušení řidiči poznají, že by mohlo být i lépe.
Značnou vlnu nevole nedávno sklidila americká Honda u čtenářů Motor Trendu, když magazín oznámil, že do budoucího Accordu se bude rovněž montovat bezstupňová převodovka. Co na to mluvčí japonské značky? „Nikdo z našich zákazníků nežádá od prodejců CVT, ale přichází a ptají se na spotřebu a tento typ převodovky ji snižuje ve městě i na dálnici,“ řekl Chris Martin.
Subaru se k CVT nazvanému Lineartronic uchýlilo hlavně proto, že nemá vícestupňové automaty
V roce 2005 tvořily převodovky typu CVT na severoamerickém trhu pouze jedno procento. Předloni to bylo už sedm procent a do roku 2015 se počítá právě vlivem dalších tlaků na snižování spotřeby s nárůstem až na šestnáct procent. A to by znamenalo, že před bezstupňovou převodovkou je poměrně růžová budoucnost. Ne však proto, jak v praxi funguje nebo že by byla skutečně oblíbená, ale zkrátka proto, že v testech normované spotřeby vykazuje lepší výsledky a automobilky nestojí tolik peněz. Čeká nás podobný vývoj i v Evropě?
Zdroj: Motor Authority, Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch