Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Čínský supersport umí za jízdy přeskakovat díry na silnici, dokonce úplně sám. Nezastaví ho ani policejní pás s hřeby
7.1.2025 | Petr Prokopec
Pomineme-li tu správnou tematickou zábavu při sledování filmu Hop - a je tu lidoop, nenapadá nás mnoho smysluplných věcí, k čemu by tato funkce mohla být dobrá. Ale zajímavá je, to jistě.
V roce 2008 poslal režisér Doug Liman do kin snímek Jumper. Ten nebyl kritiky přijat zrovna příznivě, diváci ale nechali v pokladnách kin takřka čtvrt miliardy dolarů. Po nějakou dobu tak byl plánován i druhý díl, který by stejně jako ten první vycházel z literární předlohy Stevena Goulda. Nicméně na jeho natočení dosud nedošlo, byť se v mezičase objevily různé videohry či televizní seriál. A vše se pokaždé točilo okolo výjimečných lidí, kteří mají schopnost se teleportovat na jakékoli místo na planetě.
Co má Jumper společného s automobilovou branží? Především jednu scénu z Tokia, kde jedna z hlavních postav navštíví dealerství Mercedesu, aby si z něj vzala tehdy nové SL. S ním se následně vydá do rušných ulic, kde se skrze zácpu dostává s pomocí zmiňované teleportace. Což, přiznejme si, by občas chtěl umět každý z nás. Zvláště pokud třeba spěcháte na schůzku nebo s dítětem k lékaři, a před vámi je nekonečná kolona, která se skoro nehýbe.
Lidé z čínského BYD, dnes jedné z největších automobilek světa, nejspíše tento snímek viděl, načež se rozhodl, že lidem nabídnou alespoň nějakou formu poskakování, když na teleportaci nelze pomýšlet. Automobilka proto svůj supersport YangWang U9 osadila chytrým zavěšením Disus X, které tvoří tři části. Tou první jsou adaptivní variabilní tlumiče, druhou vzduchové zavěšení a třetí hydraulický systém. Vůz se tak při správné rychlosti dokáže odrazit a přenést vzduchem přes nerovnosti.
Jak vše funguje v praxi, demonstruje přiložené video, které BYD poslal do oběhu. Na něm vidíme YangWang U9, kterak se rozjede na 120 km/h, aby následně nejprve přeskočil 2,5metrovou díru. Po ujetí dalších 180 metrů pak překoná 35 milimetrů vysoké policejní hřeby a po dalších 180 metrech ještě čtyřmetrovou různě zbarvenou plochu. Po celou dobu přitom nikdo nesedí za volantem, neboť Číňané se na videu rovněž rozhodli demonstrovat schopnosti autopilotu.
Jakkoli je ale vše zajímavé, stále se nám do hlavy vkrádá pelíškovský dotaz: „A komu tím prospějete, co?“ Pokud o díře ve vozovce dopředu nevíte, jen stěží ji zvládnete přeskočit. Auto je tedy podle všeho ji schopno identifikovalo i samo, v tom případě je ale otázkou, jak moc bezpečné bude se bez vaší kontroly zbavovat kontaktu se silnicí v autě vážícím 2,5 tuny. Rychlosti 120 km/h pak legálně nemůžete jet na okreskách, které především připomínají ementál, nikde. To půjde jen na dálnicích, jejichž povrch bývá bezproblémový přinejmenším do té míry, aby v nich nebyly díry. A v případě takových závodních okruhů budete hlavně po 2,5metrových dírách pátrat skutečně marně.
Kromě toho je třeba se zamyslet nad tím, jestli ve sportovním voze s výkonem 1 305 koní, který je schopen jezdit takřka čtyřstovkou, chcete autonomní řízení. To je totiž totéž, jako kdybyste si „nabrkli“ holku, po které jste vždy toužili, a při prvních hrátkách za sebe nechali zaskočit humanoidního robota.
Číňané tak sice evidentně mají zajímavé nápady, uplatnit je v praxi bude ale složitější. Tedy pokud nejste desperáti - to vám bude fuk, jaký je kde rychlostní limit nebo vlastně cokoli, schopnost přenést se přes „spike strip”, tedy policejní pás s hřeby, určitě oceníte s řidičem i bez něj.
YangWang U9 dokáže být velmi rychlý, s bateriemi o kapacitě pouhých 80 kWh toho ale reálně hlavně při vyšším tempu mnoho neujede. Nejspíše i proto jej Číňané osadili technickými vychytávkami, které sice zaujmou, moc praktického využití pro něj ale nevidíme. Foto: BYD
Zdroje: Carscoops, BYD
Bleskovky
- Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 6 hodinami - Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včera - BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade 11:54
- Portimão test Moto3 1. den včera 21:58
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao včera 19:16
- Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit včera 10:00
- KTM 125 Enduro R a 390 Enduro R: malá endura včera 08:00
Nejnovější články
- Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
před 2 hodinami - BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
před 4 hodinami - Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
před 5 hodinami - Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 6 hodinami - Šéf Renaultu bez okolků řekl, co dál čeká auta v EU. Nová nařízeni je zdraží o dalších 40 procent, nezaměstnanost poroste
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 10:24 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.09. 21:49 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch