Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025 | Petr Prokopec
Schopnosti tohoto auta jsou jistě pozoruhodné, byť poněkud teatrální. Budou ale fungovat v praxi? Osud velmi podobného systému firmy Bose původem už z 80. let naznačuje, že to nebude tak snadné.
Před pár dny se BYD pochlubil specifickými schopnostmi svého supersportu YangWang U9. Ten dostal do vínku zavěšení jménem Disus X, s jehož pomocí by měl zvládnout přeskočit i retardéry nebo policejní pásy s hřeby. Něco takového jeden z majitelů vyzkoušel v reálu, příliš však nezabodoval. Vedle toho nechal přímo na silnici podvozek roztancovat, čímž si vykoledoval pozornost nejen kolemjdoucích, ale také policie. Ta ho následně chtěla pokutovat za maření plynulosti provozu.
Jak to dopadlo, nechme stranou, samotné přeskakování věcí na silnici ale kupodivu není až tak novou technologií, jak se může zdát. Právě naopak, taková existovala už v době, kdy mnoho dnešních dospělých ještě bylo v plenkách. Mezi lety 1980 a 2004 se totiž americká společnost Bose v rámci tzv. Projektu Sound vyvinula pozoruhodné zavěšení, který měl dle jejího názoru změnit především svět luxusních limuzín.
Bose se zabývá hlavně audiosystémy, její zakladatel Amar Gopal Bose měl nicméně velkou vášeň i pro auta. Proto ostatně v roce 1983 začal nabízet své produkty přímo v sériových vozech jakožto součástí standardní či příplatkové výbavy. Ještě o tři léta dříve pak seskládal tým techniků, který měl techniku užívanou u reproduktorů využít u podvozků. Projekt byl přitom tak tajný, že o něm nevěděli ani firemní účetní.
Oč šlo? Základem byly pokročilé elektromagnetické motory spárované s elektrickými zesilovači a přepínači. Systém pak díky nim dokázal reagovat na specifické silniční podmínky a tak vyhladil jakoukoliv bouli, díru či nerovnost na vozovce. Prezentace z roku 2004 ukázala, jak danou technikou osazený Lexus LS žehlí nerovnosti lépe než žehlička s napařováním, zatímco u kousku se standardním podvozkem docházelo na nemalé náklony karoserie.
Jedním z důvodů, proč Amar Bose projekt nakonec stopnul, byla vysoká cena systému. Dalším negative byla i příliš vysoká hmotnost. Ovšem ani tak veškeré zkušenosti nebyly nadarmo, neboť firma technologii využila u svého sedadla Bose Ride. To je určeno řidičům nákladních vozů a užívá aktivní odpružení reagující na stav vozovky, přičemž zabraňuje přenosu veškerých nerovností do zad a pánve řidičů.
„Taneční podvozek“ BYDu se do série nakonec dostal, tím Číňané Bose překonali. Je ale otázkou, jestli vyřešili dávné potíže a posunuli věc dál, nebo nad nimi prostě jen mávnou rukou a „flexí” s něčím, co jejich auto dělá pořád stejně neúměrně komplikované, těžké a drahé. Čas ukáže.


Před schopnostmi podvozku čínského supersportu lze jistě smeknout, ale opravdu BYD vyřešil problémy, který s tím samým řešením měla už před léty firma Bose? Foto: BYD
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
I ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
před 46 minutamiManuální převodovky jsou druhem na vymření už i u Škody, dokonce u Octavie. Lenost dohnala hlavně Němce
před 2 hodinamiElektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie
před 3 hodinamiJe neuvěřitelné, jak jedině jde u moderního Ferrari přepnout na neutrál, pokud auto „umře” a musí ho odtáhnout
před 5 hodinamiKrasavce a šampióna v aerodynamice téměř do jednoho sežrala rez, tento se vyhříval v garáži 1. majitele až do dnešního dne
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva