Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí
13.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.
Koncern General Motor se před měsícem, při představení sedmé generace Chevroletu Corvette C7, rozhodně neměl za co stydět. Jeho sportovní vlajková loď je postavena převážně z hliníku a karbonu, již v základním provedení nabízí V8 s výkonem přes 450 koní a svým vzhledem by se dost možná neztratila ani na parkovišti v italském Maranellu.
Přestože původní tisková zpráva GM o C7 byla poměrně obsáhlá, všechny podrobnosti zveřejněny nebyly. Pořád postrádáme kupříkladu přesně změřený čas akcelerace na stovku („0 - 60 mil/h pod 4 s“), hmotnost („pod 1 360 kg“) nebo nejvyšší rychlost. Nepochybujeme, že se jistě brzy dočkáme, ještě předtím nám však automobilka chtěla ukázat něco jiného. Pochlubila se aplikací „chytrých“ materiálů. Přesněji tedy použitím drátu vyrobeného ze slitiny s tvarovou pamětí a měnící svou délku výrazněji než při běžné dilataci materiálů.
Konstruktéři se pokoušeli vyřešit problém s přetlakem v kabině vznikajícím při zavírání poměrně rozměrného víka zavazadlového prostoru. U minulé generace (což nám možná některý z majitelů potvrdí) byl prý odpor natolik citelný, že vyžadoval použití značné síly, jinak se kufr nepodařilo zavřít napoprvé.
Tohle nově řeší něco jako odvětrávací štěrbina, která ale neměla zůstávat otevřená permanentně. Montovat k ovládání lamel servomotor přišlo konstruktérům jako nesmysl, už proto, že nízká hmotnost měla prioritu. Vymysleli proto levnější a lehčí systém (prý o půl kilogramu) řízený zmiňovanou slitinou. Otevřením víka zavazadelníku se aktivuje elektrický obvod a odporové teplo změnou délky drátu otevře odvětrávání. Zavřením víka se okruh odpojí a vychladnutí vrátí lamely opět do původní polohy.
Jaká je spolehlivost daného zařízení, General Motors neuvádí, inženýři však patrně problémy při zkouškách nezaznamenali, protože Američané hodlají nasazení materiálů s tvarovou pamětí rozšířit u přibližně dvou stovek pohyblivých součástek v automobilu. Důvod je nasnadě - dále snižovat hmotnost svých aut.
GM odhaduje, že podobné řešení je možné použít u přibližně dvou stovek pohyblivých komponentů
Mimochodem, jednomu z testovacích pilotů GM se „podařilo” nabourat novou C7 ještě dlouho před uvedením na trh. Materiály s tvarovou pamětí zůstaly evidentně vyhrazeny jen řešení zavírání zavazadelníku, levému boku tohoto auta budou muset jeho tvary připomenout na dílně...
Zdroj: Motorauthority, Foto: Digital Corvettes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 3 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 4 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 6 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 18:40 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 18:39 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus