Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů
10.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford se do roku 2020 zavázal snížit průměrnou hmotnost svých aut o 340 kg. Součástí tohoto projektu je také nasazení uhlíkových kompozitů.
Nasazení uhlíkových kompozitů v běžných sériových automobilech dosud bránily především vysoké ceny karbonové tkaniny a dalších vstupních surovin a samozřejmě také náročnější a tím i nákladnější technologie výroby. Postupné rozšiřování produkce však dělá z karbonu dostupnější materiál a jeho použití patrně urychlí také přísnější emisní normy a pokuty za nadprodukci oxidu uhličitého.
Automobilky si totiž určitě umí i sami spočítat, jestli se vyplatí mít kompozitem odlehčený a tím pádem papírově poněkud úspornější a zároveň na vývoj i výrobu dražší vůz, anebo zůstat u původních výrobních postupů a platit Evropské unii penále.
Třeba Ford v tom má už jasno a hodlá v nejbližších letech začít vyrábět karbonové přední kapoty, které momentálně testuje na svých prototypech. Jsou vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (tzv. CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) a váží o polovinu méně než běžná ocelová kapota. Toto opatření je součástí závazku Fordu snížit do roku 2020 pohotovostní hmotnost svých automobilů o 340 kg.
Vývoj nových komponentů probíhá v součinnosti evropského vývojového centra Fordu, ministerstva pro inovace, vědu a výzkum Severního Porýní-Vestfálska, společnosti Dow Automotive Systems, univerzity v Aachenu a firem Henkel, Evonik, IKV a Composite Impulse. Předběžné závěry inženýrů jsou takové, že časová náročnost zhotovování přední kapoty CFRP není tak vysoká, aby bránila implementaci do velkosériové výroby, a proto byla shledána vyhovující.
Vývojové práce budou probíhat do září 2013 a výsledkem by měla být kapota sestavená z pěnového jádra obaleného karbonovými pláty. Toto řešení má přispět ochraně chodců při srážce a zároveň vyhovovat nárazovým testů.
Úspora hmotnosti ve srovnání s klasickou ocelovou kapotou představuje 50 procent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva