Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů
10.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford se do roku 2020 zavázal snížit průměrnou hmotnost svých aut o 340 kg. Součástí tohoto projektu je také nasazení uhlíkových kompozitů.
Nasazení uhlíkových kompozitů v běžných sériových automobilech dosud bránily především vysoké ceny karbonové tkaniny a dalších vstupních surovin a samozřejmě také náročnější a tím i nákladnější technologie výroby. Postupné rozšiřování produkce však dělá z karbonu dostupnější materiál a jeho použití patrně urychlí také přísnější emisní normy a pokuty za nadprodukci oxidu uhličitého.
Automobilky si totiž určitě umí i sami spočítat, jestli se vyplatí mít kompozitem odlehčený a tím pádem papírově poněkud úspornější a zároveň na vývoj i výrobu dražší vůz, anebo zůstat u původních výrobních postupů a platit Evropské unii penále.
Třeba Ford v tom má už jasno a hodlá v nejbližších letech začít vyrábět karbonové přední kapoty, které momentálně testuje na svých prototypech. Jsou vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (tzv. CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) a váží o polovinu méně než běžná ocelová kapota. Toto opatření je součástí závazku Fordu snížit do roku 2020 pohotovostní hmotnost svých automobilů o 340 kg.
Vývoj nových komponentů probíhá v součinnosti evropského vývojového centra Fordu, ministerstva pro inovace, vědu a výzkum Severního Porýní-Vestfálska, společnosti Dow Automotive Systems, univerzity v Aachenu a firem Henkel, Evonik, IKV a Composite Impulse. Předběžné závěry inženýrů jsou takové, že časová náročnost zhotovování přední kapoty CFRP není tak vysoká, aby bránila implementaci do velkosériové výroby, a proto byla shledána vyhovující.
Vývojové práce budou probíhat do září 2013 a výsledkem by měla být kapota sestavená z pěnového jádra obaleného karbonovými pláty. Toto řešení má přispět ochraně chodců při srážce a zároveň vyhovovat nárazovým testů.
Úspora hmotnosti ve srovnání s klasickou ocelovou kapotou představuje 50 procent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- BMW tlačí na EU, aby zrušila vysoká cla na auta z Číny. Nepřinesou nic dobrého automobilce, Německu a ani celé Evropě
4.10.2024 - Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
4.10.2024 - Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
4.10.2024 - Volvo prosí EU: Zakažte nám prodávat auta, která by naši zákazníci mohli chtít. A není samo
4.10.2024 - Hyundai ukázalo vlastně smutnou budoucnost aut. Vykoupilo vůz s 1 milionem km, nechalo ho dát dokupy a vrátilo ho do oběhu
5.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin