Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bugatti v plné nahotě ukázalo konstrukci svého nejrychlejšího auta, místo pohoršení budí jen obdiv
13.9.2023 | Petr Prokopec
Není obvyklé, aby nám automobilka dovolila až takto nahlédnout pod sukně konstrukce tak delikátního kusu techniky, značka z Molsheimu to ale udělala. Její že Bolide byl vyvíjen tak, abyste do něj mohli pomalu střelit dělovou koulí a nic se mu nestalo.
Když před dvaceti lety po mnoha peripetiích dorazila produkční verze Bugatti Veyron, jen málokdo z kolegů byl hypersportem z Molsheimu nadšený. Ano, byl tu sice osmilitrový motor W16 naladěný na 1 001 koní, souběžně s tím však dorazila také dvoutunová hmotnost. Značná část lidí kvůli tomu dvoudveřové kupé odepsala, aniž by vůbec usedla dovnitř. Jakmile ovšem na něco takového došlo, změna názoru přišla rychleji, než se Veyron dostal na stovku.
Osobně přitom vzpomínám hlavně na chvíle, kdy jsem s Bugatti jel po německém Autobahnu rychlostí zhruba 250 km/h. Pro tehdejší prémiovou produkci se jednalo o maximum, přes tuto metu elektronický omezovač povolil výlet jen málokomu. Dvanáctiválcové Bentley Continental GT pak sice patřilo mezi ně, ovšem jakmile jsem ve Veyronu šlápnul na plynový pedál, i tento jinak výjimečný vůz okamžitě zmizel někde v dálce.
Z toho důvodu jsem při hovorech s kolegy vždy zastával trochu odlišný názor. Když totiž došlo na hypotézu, zda by si někdo z nás Veyron koupil, většina lidí zavrtěla hlavou, zatímco já bych volil hned dva exempláře. Jeden by přitom byl určen na běžné ježdění, zatímco druhý bych demontoval na dvě části. Karoserie by jako umělecká skulptura zamířila na stěnu, zatímco odstrojený monokok by každému ukázal svou výjimečnou techniku.
I když nepředpokládám, že by kdokoli z Bugatti mé touhy zaslechl, aktuálně v Molsheimu udělali v podstatě přesně to, o čem jsem před hodně dlouhou dobou mluvil. Chystaný okruhový Bolide, který je vůbec nejrychlejším Bugatti dneška i všech dob, se totiž na nejnovějších oficiálních fotkách ukázal právě bez karoserie. Automobilka chce na odhaleném monokoku demonstrovat hlavně jeho bezpečnost a tuhost, neboť Bolide plní - aniž by musel - tytéž normy, jaké federace FIA požaduje po prototypech tříd LMH či LMDh.
Aby se Bolide mohl takovou certifikací pyšnit, bylo zapotřebí, aby přední sloupek odolal 7,5tunové zátěži a při ní se vychýlil maximálně o 50 mm. V případě středového sloupku pak byla vyvinuta dokonce 12tunová zátěž, zatímco samotný monokok byl testován na šestitunovou, jenž odpovídá nárazu zezadu. Ani v jednom případě nicméně nedošlo na prasklinku v karbonovém materiálu či jiné nežádoucí poškození.
Dle Bugatti za těmito výsledky stojí fakt, že monokok novinky není sdílen se standardním Chironem, místo toho celý projekt odstartoval na čistém listu papíru. Jen tak automobilka nebyla nucena přistoupit ke kompromisům. Místo toho si mohla dovolit přijít s unikátními komponenty, jako je třeba vzpěra ve tvaru písmene X ve dveřích, která sice váží jen 300 gramů, odolat však zvládne zátěži 700 kg.
Certifikaci LMH odpovídají i sedadla, která jsou doplněna šestibodovými závodními pásy či ochranou krku HANS. Dvoučlenná posádka pak má k dispozici i hasící systém armádní úrovně, stejně jako asistenční systémy zahrnující ABS a stabilizační či trakční kontrolu. Zmiňovaný motor W16 pak produkuje 1 600 koní, ovšem při spalování 98oktanového benzinu. Se 110oktanovým palivem výkon narůstá na 1 850 koní.
Lze už jen dodat, že ve srovnání s konceptem, který debutoval v roce 2020, se produkční verze dočkala některých změn. Tou asi nejpatrnější je příchod klasických zpětných zrcátek místo původních kamer. Dle Bugatti totiž s jejich pomocí jezdci dokážou rychleji a přesněji odhadnout vzdálenost od jiných aut. Což je u vozu startujícího na 4 milionech Eur (cca 98,22 milionů korun) vlastně dost podstatné.









Bolide se ukázal ve své nahotě, pohoršen tím ale nejspíše bude jen málokdo. Spíše tipujeme, že se najde daleko více lidí, kteří by si hypersport z Molsheimu vystavili v této podobně. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva