Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bugatti odhalilo tajemství motoru 8,0 W16 pro Chiron, vezme i 100 litrů na 100 km
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Snad nejvíce fascinující a nepochybně nejsilnější spalovací motor dnes sériově vyráběných aut se zprvu představil jen povrchně. Tímto se mnohé mění.
Bugatti Chiron už chvíli není tou nejžhavější automobilovou novinkou. Sice ještě bude chvíli trvat, než jej uzřeme v rukou některého z movitých klientů značky, svou veřejnou premiéru už si ale odbylo na autosalonu v Ženevě. Hned tam jsme se k němu dozvěděli nejeden fascinující fakt, mnohé detaily k jeho výjimečné technice ale pochopitelně zůstaly neprobrány.
Budeme se je dozvídat postupně, další příležitostí říci k Chironu více ale bylo aktuálně proběhnuvší Vídeňské motorové sympozium. Tam byl detailně představen nejen zásadní čtyřválec VW 1,5 TSI Evo či revolučně-evoluční diesel BMW se čtyřmi turby, ale i motor Bugatti Chiron. Rovněž v jeho případě lze hovořit spíše evoluci, základ pohonné jednotky pochází z Veyronu, právě spoustu vylepšení, která stojí za extrémními hodnotami výkonu a točivého momentu si ale stojí za to přiblížit.
Zopakujme si ale nejprve to, co již chvíli známe. Motor Chironu disponuje zdvihovým objemem 7 993 cm3 a stále unikátní koncepcí W16. Jde tedy v zásadě o dva „slepené” vidlicové osmiválce, z nichž každý svírá hlavy válců ve velmi ostrém úhlu 15°. Oba „V8” pak svírají úhel 90°, čímž se starají o velmi kompaktní konstrukci motoru - na délku měří pouze 71 cm. To je směšná míra, uvážíme-li, s jakým silákem máme tu čest.
A slova o síle jsou tu vážně na místě. Maximum výkonu tohoto motoru činí 1 500 koní v 6 700 ot./min, nejvyšší hodnoty točivého momentu 1 600 Nm je pak dosahováno ve velmi širokém rozsahu od 2 do 6 tisíc otáček. To znamená většinu dostupného spektra, motor Chironu zvládne maximálně asi 7 000 otáček. Tak širokého rozsahu bylo dosaženo novým systémem přeplňování.
Zatímco Veyron měl čtyři obyčejná turba, všechna se točila pořád a každé zásobovalo výfukovými plyny čtyři válce, Chiron v nízkých otáčkách používá jen dvě turba, která by sama zvládla z motoru dolovat 1 600 Nm jen do nějakých 4 000 ot/min., pak by točivý moment klesal. Tato dvě turba fungují přesto pracují v celém spektru otáček, v 3 800 ot./min ale motor otevře klapky dalším dvěma turbodmychadlům, která jsou aktivní pouze v druhé polovině otáčkového spektra. Díky tomu může dodávat 1 600 Nm až do 6 tisíc otáček, jak ukážou i grafy níže. Ty vám zároveň nejlépe vykreslí, o kolik lepší průběh výkonu a točivého momentu oproti oběma verzím Veyronu Chiron nabízí.
Aby to zvládl, může nyní nasát až 4 400 kg vzduchu za hodinu, což je o dalších 800 kg/h více než kolik zvládal vrcholný Veyron Super Sport. Nepřekvapí tedy, že turba jsou o 69 % větší než ta u Veyronu. Jejich design je velmi podobný těm u Veyronu Super Sport, který měl 1 200 koní, mají ale o poznání větší kompresor i turbínu (průměry 74,0 resp. 64,4 mm oproti 65,6 resp. 56,0 mm).
Maximální tlak turbodmychadel je 2,85 baru, opět výrazně více než u původního Veyronu, který zvládl „jen” 2,25 baru. Chiron také pochopitelně nabídne největší litrový výkon, konkrétně 187,7 k/l, a točivý moment, 200,2 Nm/l. To jsou skvělé hodnoty na přeplňovaný dvoulitr, třílitr cokoli podobného. Tady je ale máte v osmi litrech s adekvátním výsledným výkonem.
Zvýšení výkonu pomohl i kompletně nový výfukový systém, který má oproti Veyronu nižší zpětný tlak, a to přes fakt, že má celkem šest katalyzátorů. Po jednom je na vývodu z každého turba a zbylé dva jsou těsně před tlumičem. Z něj vede celkem šest koncovek o průměru 80 mm; čtyři končí viditelně v zadní části auta, zbylé dvě vedou pod auto. A pomáhají přítlaku podobně jako kdysi „foukané difuzory” ve Formuli 1.
Šestnáctiválec má nepřímé vstřikování paliva a palivový systém má celkem 32 vstřikovačů; každému válci připadají dva. Jeden je blíž sacím ventilům, druhý je o kousek dál; ten má větší maximální průtok a tedy se pravděpodobně používá ve vyšších otáčkách, kdy je potřeba více paliva. Větší vzdálenost od sacího ventilu dává palivu víc času k řádnému smíchání se vzduchem.
Známa je i spotřeba při maximální konstantní zátěži motoru - jeho 1 103 kW si vyžádá až 428 litrů benzinu za hodinu. To z ní děsivě, s Chironem ale v tu chvíli můžete jet klidně rychlostí dost přes 400 km/h. I tak je zřejmé, že spotřeba okolo 100 litrů paliva na 100 km u něj v extrému nebude žádný problém - ostatně, palivový systém dokáže „přepravit” až 880 litrů paliva za hodinu, nárazově tedy zvládne a pravděpodobně i vezme citelně více. U Chironu už se zřejmě nebude používat rčení, že „žere i trávu”, ale spíše že „žere i krávu” u silnice...
Pochopitelně, takový motor je třeba řádně uchladit, proto dokáže přes svůj chladící systém prohnat fascinujících 220 litrů chladící kapaliny za minutu. Fascinující jsou i další špičkové hodnoty - tlak až 160 barů při zážehu či průtok oleje až 120 litrů za minutu.
Tohle všechno znamená již výše zmíněná čísla výkonu, která jsou skutečně pozoruhodná. Víme, že hnát vpřed budou zřejmě nejrychlejší auto planety a že i majitelé budou moci okusit maximálku, ať už bude jakákoliv - 443 km/h dle počítačů, přes 460 km/h dle techniků. Na potvrzení se těšíme už nyní, okolo Chironu bude ještě chvíli co zkoumat.
Vídeňská prezentace řekla o motoru snad vše
Na upravenou W16 jsme se mohli podívat už dříve
Samotný motor do Vídně Bugatti nepřivezlo, ukázalo ale černý Chiron. Po jeho boku vidíme Wolfganga Dürheimera, nejvyššího šéfa značky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva