Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou tlumiče pérování nabíjet akumulátory automobilů?
3.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
ZF a Levant spojily síly pří vývoji aktivních tlumičů, které umí nejen upravit charakteristiku podvozku, ale také vyprodukovat elektrickou energii.
Velký tlak na snižování spotřeby automobilů dává někdy vzniknout zajímavým myšlenkám. Americká firma Levant Power přišla s nápadem, jak zužitkovat část energie, kterou při jízdě vyhazujeme Pánu Bohu do oken. Jistě jste někdy zkusili prudce zrychlit na hrbolaté silnici a měli jste pocit, že akcelerace je poněkud nižší než obvykle. Opravdu tomu tak bylo, část výkonu vyprodukovaného motorem se spotřebovala na deformace pneumatik a práci tlumičů. Právě ty se při provozu na rozbitých cestách mění, podobně jako brzdy, na transformátory mechanické energie v teplo a přispívají tak k provozním ztrátám.
Rekuperační jednotky pracující s kinetickou energií při zpomalování aut už se téměř staly běžnou výbavou, na podobném principu má pracovat i GenShock, jak je novinka nazvána. Při konstrukci běžného tlumiče mají konstruktéři téměř nesplnitelný úkol. Musí spojit naprosto protichůdné požadavky v podobě měkkosti přispívající komfortu a tvrdosti potřebné pro řízení. Na trh se časem dostala řada různých konstrukcí, které ale měly jednu věc společnou. Fungovaly jen za určitých podmínek. Značným krokem vpřed byl příchod tzv. aktivních tlumičů, které umožňují jak změnu tvrdosti na požádání, tak jsou schopny v reálném čase reagovat na měnící se podmínky.
Jedním z významných producentů aktivních tlumičů je firma, kterou většina zná spíše jako výrobce převodovek, ZF Friedrichshafen. Ta už od roku 1994 produkuje systém CDC (Continuous Damping Control - kontinuální kontrola tlumení), jehož čtvrtou generaci najdete např. ve vozech od Audi, BMW, Opelu, Porsche či Volkswagenu. Ta se také ujala nápadu na výrobu aktivního tlumiče, který by současně uměl vyrábět elektrickou energii. Společným cílem obou firem je vývoj dostatečně jednoduchého, levného a přitom účinného systému, který zásadně zvýší komfort a ovladatelnost auta za minimálních nároků na spotřebu.
Základem má být jednotka sestávající z řídící elektroniky, elektromotoru a zubového čerpadla. Celá sestava je zvnějšku připojena na tlumič a na základě pokynů elektroniky reguluje průtok oleje tlumičem. Aktivně tak ovlivňuje chování tlumiče v zatáčkách, při zrychlení či brzdění, kdy brání nežádoucím náklonům karoserie. Umožňuje také individuální nastavení výšky jednotlivých kol. Pokud ale nejsou aktivní zásahy vyžadovány, systém se přepne do regenerativního módu, kdy tok oleje vyvolaný pohyby pístu tlumiče pohání přes zubové čerpadlo elektromotor, který v tu chvíli samozřejmě funguje jako generátor. Vyprodukovaný elektrický proud je vrácen do systému, kde může posloužit třeba k napájení světel či nabíjení baterie.
ZF nezveřejnilo žádná čísla, která by ilustrovala možné úspory paliva. Primárně se tak dá očekávat, že na rozdíl od rekuperace bude vyprodukovaná elektřina využita k vylepšení energetické bilance aktivních tlumičů, které jsou dnes čistými konzumenty energie. Jízda po rozbité silnici by tak nepředstavovala jen zmnožený náklad v podobě opotřebování podvozku a zvýšené spotřeby paliva. Naopak, aktivní tlumiče by ji vyžehlily a ještě to dělaly zadarmo. Možná by pak stačilo opravovat cesty jen na výjezdech do kopce, však proč si na sjezdech trochu nedobít baterky...
Popsané řešení se zatím ukázalo na jediném nákresu
Adaptivní tlumiče pérování nejsou dnes ničím až tak zvláštním, tuplem pak u aut typu Porsche. ZF a Levante z nich chce dostat i trochu jinak zcela mařené energie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 40 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 36 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva