Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch BRS a eClutch ušetří palivo moderní aplikací starých triků
29.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Systém Bosche kombinací nových technologií a řidičských triků našich otců citelně sníží spotřebu i zpříjemní jízdu v kolonách.
Pohonné hmoty jsou dražší a dražší a jen opravdoví optimisté stále věří, že se situace někdy obrátí k lepšímu. Současně je mezi námi jen málo jedinců, kterým jsou ceny benzínu a nafty opravdu ukradené - většině nezbývá nic jiného, než se snažit množství spotřebovávaného paliva snížit. Nejjednodušší cestou, jak ušetřit, je omezit cesty autem na minimum, nebo, když jezdit musíte nebo se odmítáte vzdát svobody, kterou nám auta dávají, lze tento problém řešit třeba pořízením úspornějšího vozu. I to má ale svá úskalí. Přestože nám výrobci na základě výsledků eurotestů spotřeby tvrdí, že jsou nová auta čím dál tím úspornější, ne vždy tomu tak opravdu je. Navíc náklady spojené s prodejem starého a pořízením nového obvykle značně přesáhnou částku, která se dá následně získat prostřednictvím nižší spotřeby paliva.
Je tu ale ještě jedna cesta, jak se nižší spotřeby dobrat - změnit řidičský styl. Každý zná poučky mluvící o pomalé jízdě, nevytáčení motoru či předvídání jako o základních pravidlech úsporné jízdy. Existují ale i další postupy, jak spotřebu snížit přímo zásadním způsobem. Jedním z nich je i tzv. jízda „bez motoru”. Tu už dnes provozují snad jen účastníci závodů o nejdelší dojezd, snaha o její využití totiž je v moderních autech téměř pokusem o sebevraždu. Ovšem v dobách, kdy jediným asistentem pomáhajícím řidiči byl cyklovač stěračů a posilovač řízení či brzd znali leda řidiči velkých limuzín s hvězdou nad chladičem, byla zcela přirozenou součástí jízdy. Bylo to jednoduché a úspory, které to přinášelo, byly viditelné na první pohled.
Nejde vlastně o nic jiného, než aplikaci dnes mnoho nepřinášejícího systému start/stop v jeho podstatně účinnější podobě. Tak, jak bývá implementován dnes, přináší úspory v podstatě jen v městském provozu a vezmou-li se do úvahy náklady s ním spojené a uživatelský diskomfort, jeho celková bilance velmi často zůstává záporná. „Dynamický” start/stop se naopak může zapojit při každém sundání nohy z plynu. V moderních autech by k tomu stačilo jen zajistit pohon základních pomocných systémů v podobě posilovače řízení a brzd. Elektrické posilovače řízení už v autech máme zcela běžně, brzdy to dost možná čeká brzy též. Přidejte k tomu systém rekuperující brzdnou energii, další z věcí, která se stává standardní výbavou, a máte vše potřebné. Zbývá už jen, u aut s manuální převodovkou, zajistit součinnost řidiče v podobě vyřazování a reálné úspory jsou na světě.
Vše, co jsem vyjmenoval a ještě něco navíc, přináší nový systém firmy Bosch nazvaný Boost Recuperation System (BRS), což by se poněkud krkolomně dalo přeložit jako Systém rekuperace podpory. Jeho základem je stejnosměrný generátor spojený s li-ion baterií o kapacitě 0,25 kWh. Tyto dva prvky vytvářejí oddělený elektrický obvod pracující s napětím 48 V, který je s normální elektrickou soustavou propojen DC/DC konvertorem. Tento mikrohybridní systém přináší dvě zásadní inovace. První je střídání rolí generátoru, který při brzdění nabíjí baterii, při zrychlování pracuje jako motor a pomáhá spalovací jednotce (torque boost - odtud ta podpora v názvu). Druhou je schopnost automatického odpojení motoru prostřednictvím elektronicky ovládané spojky Boschem nazvané eClutch. Jakmile není zmáčknut plyn ani brzda, elektronika motor odpojí a zastaví a auto pokračuje dále jen setrvačností či za pomoci gravitace.
Elektronicky ovládaná spojka spojuje běžnou spojku, jak ji známe z aut s manuální převodovkou, s elektronickým ovládáním. Odstraňuje mechanickou vazbu mezi pedálem a spojkou, z čehož aktivním řidičům už asi naskákaly pupínky, ostatním to může přinést nejen dříve zmíněnou možnost automatického odpojování motoru a tím úspory paliva. Další z výhod je schopnost simulace automatické převodovky při jízdě v kolonách. Zažili jsme to všichni, kilometry dlouhá kolona se pohybuje přískokem vpřed a po určité chvíli v takové situaci začne každý druhý řidič auta s manuální převodovkou toužit po automatu. V autě vybaveném elektronicky ovládanou spojkou stačí zařadit první či druhou rychlost a pak už jen mačkat plyn a brzdu. Stále navíc platí, že jakmile se nedotýká žádného z pedálů, motor je odpojen a stojí.
Z našeho pohledu jde o prozatím nejsmysluplnější aplikaci hybridního systému do aut s konvenčním pohonem. Jeho zástavba do současných aut vyžaduje zcela minimální úpravy, podstatně nezvýší hmotnost a přitom dokáže přinést nezanedbatelné úspory. Bosch tvrdí, že za určitých podmínek lze až třetinu cesty strávit „plachtěním” bez motoru (dnes můžete „plachtit” s motorem na volnoběhu, který pořád nějaký ten litr za hodinu vezme) a uspořit tak až 15 % paliva. Zapojení elektromotoru navíc může přinést zlepšení reakcí dnes tolik populárních maloobjemových přeplňovaných motorů.
Posunout start/stop do této pózy a zmenšit hybridní pohon do tohoto minima nám zkrátka dává smysl. Uvidíme, která z automobilek se tohoto řešení chytne jako první. Soudě z Passatu ve videu bychom si vsadili na Volkswagen.
Blokové schéma systému Bosch BRS
Klíčové součásti „dálkově ovládané” spojky Bosch eClutch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva