Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bosch a GM chtějí vdechnout život zážehovo-vznětovému motoru
20.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ve způsobu zapalování směsi benzínových motorů se již dlouho nic převratného neudálo. Svíčka je pořád alfou i omegou. Co to zkusit bez ní?
Technologie HCCI (Homogeneous charge compression ignition) je - stručně řečeno - zapalování benzínu kompresí místo svíčkou. Princip je velmi podobný vznětovému motoru a stejně jako spousta jiných, na pohled převratných věcí, není nový. Pochází z raného období motorismu, kdy ještě neexistoval spolehlivý způsob zapalování a experimentovalo se se vším, co alespoň trochu dávalo smysl. A HCCI, ačkoli tehdy nemělo tak učeně znějící jméno, dávalo hodně smyslu. Postupem času se totiž zjistilo, že ve srovnání s klasickým způsobem zapalování pomocí svíčky přináší spoustu výhod.
Tak především je výrobně levnější. Nepotřebujete rozdělovač, cívky, kabely, svíčky a navíc nemusíte řešit ani okamžiky, kdy mají elektrody svíček pálit. Provozně ovšem také ušetříte, protože kde nic z uvedeného není, tam to nemusíte ani měnit. Spalování homogenní směsi probíhá najednou v celém prostoru válce a tudíž dochází ke shoření veškerého paliva. Jeho využití je natolik efektivní, že HCCI nabízí přibližně patnáctiprocentní úsporu benzínu. Kromě toho homogenní míchání paliva se vzduchem vede k čistším emisím. Průměrné teploty vznikající při tomto procesu jsou nižší než v běžných motorech s elektronickým zapalováním a třeba úroveň emisí oxidů dusíku je skoro zanedbatelná.
V motorech tohoto typu se vám navíc nemůže stát, že vám pohonná jednotka poběží na méně válců, tedy za předpokladu, že máte v pořádku vstřikování. K dalším výhodám patří třeba to, že motor HCCI funguje i bez škrtících klapek, které vytváří ztráty a snižují účinnost.
Že to celé působí až příliš dobře, aby to byla pravda? Ne tak docela. Technologie HCCI je opravdu funkční, ale dosud narážela na několik zásadních problémů. K těm patří zejména vysoké tlaky a značná míra uvolňování tepla, a aby toho nebylo málo, proces samovznícení benzínu se hodně obtížně řídí, což patrně pochopí každý, kdo nepotřebuje seznámit s klepáním motoru.
Agregáty typu HCCI byly nějakou dobu v kurzu a do vývoje se zapojilo dost automobilek - mezi jinými GM, Volkswagen nebo Mercedes. Jejich nadšení ale opadlo poté, co se svět soustředil na hybridy a elektromobily. Jenže teď se zdá, že současná doba vznětovému benzínovému motoru opět přeje. Do intenzivního vývoje se pustil koncern Bosch s řadou dalších partnerů i díky grantu amerického ministerstva energetiky ve výši 12 milionů dolarů. Cílem je postavit životaschopný a komerčně využitelný motor HCCI. O moc levnější ale patrně nebude. Bosch má totiž v plánu postavit agregát, který dostane také běžné svíčky a bude schopen přepínat mezi jednotlivými režimy.
První prototyp motoru ponese logo GM. Půjde o dvoulitrový čtyřválec Ecotec vybavený mechanicky poháněným kompresorem, turbodmychadlem, přímým vstřikováním, variabilním časováním ventilů a schopností pracovat v režimu HCCI. Vývojáři doufají, že jejich novinka bude mít stejný výkon jako vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru (v Cadillaku CTS má nyní 311 koní), ale s o 30 procent nižší spotřebou, takže někde kolem 7,3 l/100 km.
Pokud vás to zaujalo a máte dojem, že vlastnit benzínovou jednotku schopnou pracovat jako diesel je skvělé a nutně ji potřebujete, patrně vás trochu zklamu. Ačkoli Bosch s GM považují za hotovou věc, že tento motor postaví, jejich technologie HCCI je stále v plenkách a funkční prototyp nevznikne dříve než někdy v roce 2014. A to znamená, že i když všechno půjde vše podle očekávání, zážehovo-vznětová jednotka se neobjeví v sériovém automobilu dříve než na konci této dekády. I tak platí, že po desítkách let přešlapování na místě je tato technologie svému komerčnímu využití blíže než kdy dříve.



Technologie HCCI slibuje z přeplňovaného dvoulitru výkony Opelu Insignia OPC...
...a zároveň spotřebu blízkou Insignii CDTi
Postarat by se o to měla technologie zapalování pomocí komprese
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze 15.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 07:00 - Brus
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus