Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
23.12.2024 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, jak nevýznamné faktické redukce emisí tu i s na oko bezemisními elektromobily řešíme, je reálný 90procentní pokles spolu s dalšími výhodami obrovskou změnou. Politici na to neslyší a BMW to formálně nikam nepomůže, kvůli faktickému posunu ale touto cestou stejně kráčí.
V posledních měsících jsem se bavil s několika majiteli plug-in hybridních aut. A většina z nich mi potvrdila přesně to, co se o nich traduje - že využívají hlavně spalovací motor a baterii dobíjí jen velmi sporadicky, pokud vůbec. Ostatně obvykle ani nemají kde - v práci dostali tohle auto jako služební kvůli jeho formálně nižší emisní stopě, tím byly na papíře splněny emisní cíle firmy a realita už nikoho nezajímá.
Tohle ale ve výsledku znamená, že za nimi zůstává jedna z nejvýraznějších emisních stop vůbec, neboť výkon benzinového či dieselového motoru víceméně nestačí na hmotnost navýšenou „mrtvým“ akumulátorem. Ani pro politiky ale realita není podstatná, důraz místo toho kladou na laboratorní metodiku, z níž plug-in hybridy vycházejí po elektromobilech jako nejvíce čisté.
Plug-in hybridy nejsou cizí ani BMW, mnichovská automobilka ale na rozdíl od většiny konkurentů neodmítá ani diesely, chce je dál propagovat jako velmi čisté a efektivní řešení. A aby hru posunulo dál, bude od ledna veškeré nově vyrobené vozy hned v Německu tankovat „bezemisní” naftou HVO100, kterou jsme nedávno dlouze testovali. S tou jsou spojené o 90 procent nižší emise CO2, což je dramatická změna. Mohlo a mělo by to být zohledněno ve flotilových emisích počítaných EU, ale to víte, když jsou tu mechanismy fakticky nařizující elektromobily, tohle se nehodí.
Ostatně by se tak jen prokázalo, o čem se mluví už dlouhá léta. Tedy že spalovací pohon sám o sobě není problémem, tím jsou pouze fosilní paliva. Pokud je tedy nahradí ta ekologická, není třeba pumpovat z kapes daňových poplatníků další a další miliardy, které jdou na oltář elektromobility.
Finská společnost Neste bude dodávat bionaftu HVO100 nejen do Mnichova, ale také továrnám v Dingolfingu, Řeznu a Lipsku. Dle modelu přitom do každého vozu zamíří 5 až 8 litrů. Pro BMW pak HVO100 není žádnou novinkou, automobilka tuto naftu používá již od roku 2023 u všech svých nákladních vozů starajících se o logistiku.
Dodavatelem je ona firma Neste, která ji vyrábí z použitého oleje na vaření, stejně jako z dalších odpadních materiálů. Palivo přitom nemá výhodu pouze ve snížení ekologické zátěže, ale zároveň se stará také o lepší studené starty. Motor má navíc díky vyššímu cetanovému číslu i lepší odezvu, mimo to ale klesá i spotřeba AdBlue.
Výhod je tedy řada, navíc s nimi nemusí být spojena pouze moderní produkce. „Když přijde řeč na ochranu životního prostředí, počítá se každá ušetřená tuna CO2. V celé Evropě aktuálně jezdí přes 250 milionů aut. Jejich emisní stopa přitom může být výrazně vylepšena, pokud bude navýšen podíl obnovitelného paliva,“ uvedl k HVO100 šéf BMW Oliver Zipse. Jeho slova by v Bruselu měla být tesána do kamenu, tam si ale bohužel dělají trochu jiné poznámky...
![BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte - 1 - BMW HVO100 2024 ilustracni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte - 2 - BMW HVO100 2024 ilustracni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte - 3 - BMW HVO100 2024 ilustracni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mnichovská automobilka již odebírá HVO100 od finské firmy Neste, která bionaftu vyrábí mimo jiné z přepáleného oleje. Tímto způsobem skutečně dochází k ochraně životního prostředí, politiky to ale pochopitelně reflektováno nebude. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 6 hodinamiNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade 11:54
- Portimão test Moto3 1. den včera 21:58
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao včera 19:16
- Převrat v Moto3: Závody ve zbrojení se musí zastavit včera 10:00
- KTM 125 Enduro R a 390 Enduro R: malá endura včera 08:00
Nejnovější články
Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
před 2 hodinamiBMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
před 4 hodinamiStále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
před 5 hodinamiNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 6 hodinamiŠéf Renaultu bez okolků řekl, co dál čeká auta v EU. Nová nařízeni je zdraží o dalších 40 procent, nezaměstnanost poroste
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 10:24 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.09. 21:49 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch