Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW tri-turbo diesel: takto funguje systém trojitého přeplňování
27.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dosud jsme měli možnost sledovat nový diesel pouze skrze čísla a budíky palubních přístrojů. Teď se můžete podívat také na to, jak tři turba pracují.
Udávané parametry nového dieselového motoru N57 D30 z produkce automobilky BMW jsou vskutku impozantní. Nejvyšší výkon 381 koní, maximální točivý moment 740 newtonmetrů a měrný výkon 127 koní na litr.
Nedávno zveřejněný videosnímek ukázal, že stejně působivě se řadová šestka přeplňovaná trojicí turbodmychadel bude chovat také na silnici, kde je schopna roztáhnout na 100 km/h docela těžkou řadu 5 ve verzi M550d xDrive za 4,7 sekundy. Co nám dosud chybělo, byla možnost podívat se, jak tato technologie funguje.
Přiložené video pod článkem vysvětlí asi více, než jakýkoli komentář, takže si jen stručně shrneme pár detailů. Při rozjezdu - v rozsahu od 1 000 do 1 500 ot./min. - pracuje pouze malé turbo využívající nízkou setrvačnost rotující hmoty a variabilní geometrii lopatek k rychlému nárůstu otáček turbínového kola.
Ve středních otáčkách - od 1 500 do 2 600 ot./min. - nastupuje velké turbodmychadlo, které se postará o kulminaci točivého momentu na 740 Nm při 2 000 otáčkách. Třetí, opět malé turbo vybavené variabilní geometrií rozváděcích lopatek se následně postará o prodloužení ploché momentové křivky do 3 000 ot./min. a kulminaci výkonu 381 koní v rozsahu od 4 000 do 4 400 ot./min.
Jak jsme měli možnost vidět na videu, tri-turbo bude jeden z těch přeplňovaných motorů, který po dosažení nominálních otáček (otáček maximálního výkonu) nebude mít tendenci okamžitě vadnout. Pokud se ještě jednou podíváte na zmiňovaný snímek, jasně na něm vidět, že tento diesel táhne až do 5 500 ot./min., na jedničku dokonce přes tuto hranici. A nezdá se, že by těchto sfér dosahoval s jakýmikoli těžkostmi.
Pochopitelně je něco jiného vnímat auto skrze kamerové záběry a sedět v něm, ale i tuto hádanku brzy vyřešíme. Už za pár dní budeme mít možnost vyzkoušet novou řadovou šestku při prvních testovacích jízdách. Pak se také uvidí, jak je to s udávanou spotřebou jen 6,3 l/100 km.




Dvě malá turba pracují s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, třetí je má ukotvené napevno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 3 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 8 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
11.2.2025„Americkej kýbl” za 4 miliony ničí jeden okruhový rekord za druhým, je rychlejší než násobně dražší McLareny či Porsche
12.2.2025Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
12.2.2025Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 14:34 - jerry
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.