BMW si na silnice posvítí laserovými světly

BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW si na silnice posvítí laserovými světly

2.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

BMW si na silnice posvítí laserovými světly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.

Než se blíže podíváme, jak bude vypadat jejich aplikace a proč to má být výhodné, možná by to chtělo zopakovat si par kapitol fyziky základní školy. Laser je zjednodušeně řečeno kvantový generátor světla s vysokou hustotou přenášeného výkonu či energie. Záření je monochromatické, tj. téměř všechny fotony mají stejnou vlnovou délku a frekvenci, nebo spíše pro snadnější pochopení - mají stejnou „barvu“.

Tento typ světla má velmi malou rozbíhavost a od rovnoběžné osy se odchyluje jen minimálně, a tudíž jej lze snadno zaměřit, a čím více jej zaostříte do menší stopy, tím vyšší bude energie na dopadu. Právě díky těmto unikátním vlastnostem nalezlo nesčetné množství aplikací od obrábění nejtvrdších materiálů, přes čtečky čárových kódů, armádní techniku, CD přehrávače a naše mimořádně oblíbené laserové radary pro měření rychlosti.

Na druhou stranu to vede k otázkám, jak může automobil využívat tyto atributy, pokud si tedy nechcete před autem vytvářet estrádní obrázky. A protože je dnes v oblibě permanentní strašení lidu před myriádami hrozeb, patně dříve či později někoho napadne optat se, jestli to neškodí lidskému zraku, malým kožešinovým zvířátkům nebo chlorofylu trávy u silnice.

BMW má na to odpověď už dnes. Laserová světla nebudou emitovat své záření přímo, ale nejdříve bude jejich paprsek konvertován pro použití na silnici. Pomůže tomu fluorescenční na fosforu založený materiál, který modré záření (vlnová délka od 360 do 480 nanometrů využívané též přehrávači Blu-ray) převede na běžné bílé světlo, které zrak rozhodně neohrozí. A kde jsou ty hlavní výhody?

Laserová dioda může být asi stokrát menší než klasické LED. Návrhářům i konstruktérům to značně uvolňuje ruce, nicméně mnichovská automobilka slibuje, že světla jsou pořád součástí designu a proto nebudou nijak významně zmenšována. Přepracována (a to výrazně) ale může být jejich hloubka, takže zaberou méně místa.

Ani s jejich výkonem to není špatné. Pokud LED vygeneruje 100 lumenů (jednotka světelného toku a míra vyzářeného viditelného světla zdrojem) na watt, laserový zdroj zvládne 170 lumenů. Vytvořte světlo o stejné intenzitě a zjistíte, že laserová světla spotřebovávají méně energie a tudíž i pár kapek benzinu na sto kilometrů, což ale bude v dnešní hysterické době asi nejvíce ceněná vlastnost. Proto snad nepřekvapuje, že BMW má v rámci plánu EfficientDynamics zavést laserová světla postupně do všech svých modelových řad.


BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 1 - Laserova svetla BMW 02BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 2 - Laserova svetla BMW 01BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 3 - Laserova svetla BMW 03BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 4 - Laserova svetla BMW 04BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 5 - Laserova svetla BMW 06BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 6 - Laserova svetla BMW 05BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 7 - Laserova svetla BMW 07BMW si na silnice posvítí laserovými světly - 8 - Laserova svetla BMW 08
Laserová světla by se měla postupně rozšířit na všechny modelové řady BMW, zde jsou vidět na přídi konceptu i8

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše