Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW si na silnice posvítí laserovými světly
2.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.
Než se blíže podíváme, jak bude vypadat jejich aplikace a proč to má být výhodné, možná by to chtělo zopakovat si par kapitol fyziky základní školy. Laser je zjednodušeně řečeno kvantový generátor světla s vysokou hustotou přenášeného výkonu či energie. Záření je monochromatické, tj. téměř všechny fotony mají stejnou vlnovou délku a frekvenci, nebo spíše pro snadnější pochopení - mají stejnou „barvu“.
Tento typ světla má velmi malou rozbíhavost a od rovnoběžné osy se odchyluje jen minimálně, a tudíž jej lze snadno zaměřit, a čím více jej zaostříte do menší stopy, tím vyšší bude energie na dopadu. Právě díky těmto unikátním vlastnostem nalezlo nesčetné množství aplikací od obrábění nejtvrdších materiálů, přes čtečky čárových kódů, armádní techniku, CD přehrávače a naše mimořádně oblíbené laserové radary pro měření rychlosti.
Na druhou stranu to vede k otázkám, jak může automobil využívat tyto atributy, pokud si tedy nechcete před autem vytvářet estrádní obrázky. A protože je dnes v oblibě permanentní strašení lidu před myriádami hrozeb, patně dříve či později někoho napadne optat se, jestli to neškodí lidskému zraku, malým kožešinovým zvířátkům nebo chlorofylu trávy u silnice.
BMW má na to odpověď už dnes. Laserová světla nebudou emitovat své záření přímo, ale nejdříve bude jejich paprsek konvertován pro použití na silnici. Pomůže tomu fluorescenční na fosforu založený materiál, který modré záření (vlnová délka od 360 do 480 nanometrů využívané též přehrávači Blu-ray) převede na běžné bílé světlo, které zrak rozhodně neohrozí. A kde jsou ty hlavní výhody?
Laserová dioda může být asi stokrát menší než klasické LED. Návrhářům i konstruktérům to značně uvolňuje ruce, nicméně mnichovská automobilka slibuje, že světla jsou pořád součástí designu a proto nebudou nijak významně zmenšována. Přepracována (a to výrazně) ale může být jejich hloubka, takže zaberou méně místa.
Ani s jejich výkonem to není špatné. Pokud LED vygeneruje 100 lumenů (jednotka světelného toku a míra vyzářeného viditelného světla zdrojem) na watt, laserový zdroj zvládne 170 lumenů. Vytvořte světlo o stejné intenzitě a zjistíte, že laserová světla spotřebovávají méně energie a tudíž i pár kapek benzinu na sto kilometrů, což ale bude v dnešní hysterické době asi nejvíce ceněná vlastnost. Proto snad nepřekvapuje, že BMW má v rámci plánu EfficientDynamics zavést laserová světla postupně do všech svých modelových řad.








Laserová světla by se měla postupně rozšířit na všechny modelové řady BMW, zde jsou vidět na přídi konceptu i8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 9 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Druhý nejprodávanější model Mercedesu už má datum na svém parte. Pokud o něj máte zájem, objednávejte rychle
20.3.2025Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva