Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW si na silnice posvítí laserovými světly
2.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.
Než se blíže podíváme, jak bude vypadat jejich aplikace a proč to má být výhodné, možná by to chtělo zopakovat si par kapitol fyziky základní školy. Laser je zjednodušeně řečeno kvantový generátor světla s vysokou hustotou přenášeného výkonu či energie. Záření je monochromatické, tj. téměř všechny fotony mají stejnou vlnovou délku a frekvenci, nebo spíše pro snadnější pochopení - mají stejnou „barvu“.
Tento typ světla má velmi malou rozbíhavost a od rovnoběžné osy se odchyluje jen minimálně, a tudíž jej lze snadno zaměřit, a čím více jej zaostříte do menší stopy, tím vyšší bude energie na dopadu. Právě díky těmto unikátním vlastnostem nalezlo nesčetné množství aplikací od obrábění nejtvrdších materiálů, přes čtečky čárových kódů, armádní techniku, CD přehrávače a naše mimořádně oblíbené laserové radary pro měření rychlosti.
Na druhou stranu to vede k otázkám, jak může automobil využívat tyto atributy, pokud si tedy nechcete před autem vytvářet estrádní obrázky. A protože je dnes v oblibě permanentní strašení lidu před myriádami hrozeb, patně dříve či později někoho napadne optat se, jestli to neškodí lidskému zraku, malým kožešinovým zvířátkům nebo chlorofylu trávy u silnice.
BMW má na to odpověď už dnes. Laserová světla nebudou emitovat své záření přímo, ale nejdříve bude jejich paprsek konvertován pro použití na silnici. Pomůže tomu fluorescenční na fosforu založený materiál, který modré záření (vlnová délka od 360 do 480 nanometrů využívané též přehrávači Blu-ray) převede na běžné bílé světlo, které zrak rozhodně neohrozí. A kde jsou ty hlavní výhody?
Laserová dioda může být asi stokrát menší než klasické LED. Návrhářům i konstruktérům to značně uvolňuje ruce, nicméně mnichovská automobilka slibuje, že světla jsou pořád součástí designu a proto nebudou nijak významně zmenšována. Přepracována (a to výrazně) ale může být jejich hloubka, takže zaberou méně místa.
Ani s jejich výkonem to není špatné. Pokud LED vygeneruje 100 lumenů (jednotka světelného toku a míra vyzářeného viditelného světla zdrojem) na watt, laserový zdroj zvládne 170 lumenů. Vytvořte světlo o stejné intenzitě a zjistíte, že laserová světla spotřebovávají méně energie a tudíž i pár kapek benzinu na sto kilometrů, což ale bude v dnešní hysterické době asi nejvíce ceněná vlastnost. Proto snad nepřekvapuje, že BMW má v rámci plánu EfficientDynamics zavést laserová světla postupně do všech svých modelových řad.
Laserová světla by se měla postupně rozšířit na všechny modelové řady BMW, zde jsou vidět na přídi konceptu i8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva