Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW se u dieselů přiblížilo poměru 1:1 u válců a turb. Představilo bi-turbo tříválec
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
To, z čeho jsme si kdysi dělali legraci, se začíná stávat skutečností. Poměr válců a turbodmychadel u spalovacích motorů se u BMW blíží hodnotě 1:1.
Ať už se vám to líbí nebo ne, dieselové motory jsou už pěkných pár let alfou a omegou přinejmenším evropských prodejů BMW. Tím vůbec nejprodávanějším je pak dvoulitrový čtyřválec, aktuálně ve verzi s interním označením B47. BMW jej představilo v roce 2014 jako nástupce pohonné jednotky N47 a agregát je společně s 1,5litrovým tříválcem B37 a třílitrovým šestiválcem B57 součástí stejné rodiny jako benzinové motory B38 (1,2litrový a 1,5litrový tříválec), B48 (dvoulitrový čtyřválec) a B58 (třílitrový šestiválec). Nyní, po třech letech na trhu, se turbodieselové verze dočkaly prvního zásadního přepracování.
Dvoulitrová pohonná jednotka B47 nově disponuje dvojitým přeplňováním, jenž bylo k dispozici pouze ve vrcholném provedení 25d. Nyní je ovšem varianta twin-turbo standardem pro všechny nabízené úrovně, motor proto dostal nové označení B47TÜ1. BMW ovšem kupodivu nešlo ruku v ruce s trendy, dle kterých dvojité přeplňování znamená navýšení potenciálu agregátu. V případě verze 18d lze tedy nadále počítat s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, provedení 20d opětovně nabízí 190 koní a 400 Nm.
Co je pozoruhodnější, stejného posunu se dočkal také tříválec, z nějž se stala jednotka B37TÜ1. Motor tak má tři válce a dvě turba, čímž se nebezpečně přiblížil tomu, čemu jsme se ještě zkraje downsizingové éry smáli - že přijdou motory, které budou mít při minimálním objemu na každý válec jedno turbodmychadlo. Stejně jako u dvoulitru, i tříválec dává pod kapotou BMW či modelů Mini nezměněných 95 koní a 220 Nm, respektive 116 koní a 270 Nm. Nicméně s příchodem dvojice turbodmychadel mají agregáty nabízet dynamičtější odezvu, jenž má vést ke snížení spotřeby a emisí CO2.
BMW proto dodává, že motory nejen plní normy Euro 6c, ale zároveň jsou připraveny na nové měřicí procedury WLTP a RDE, což je možná ten pravý důvod, proč Mnichov na motory tak razantně sáhl. Za lepšími výsledky v testech má stát vylepšená termodynamika, pro kterou základem byla právě přítomnost dvou turbodmychadel. Menší osazené lopatkami s variabilní geometrií je používáno v pásmu nízkých otáček, kdy je třeba vyšší tlak i přes řidší výfukové plyny, zatímco to větší klasické přichází ke slovu výše.
Stran toho automobilka přepracovala vstřikování, písty či třeba olejový okruh, pozměněny byly i vyvažovací hřídele a optimalizace se dočkal rovněž spalovací proces. Výsledek všech těchto úprav přitom nezlepšil pouze spotřebu, ale zároveň snížil i hlučnost motoru. Přesná data bohužel zmíněna nebyla, nicméně v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách by mělo jít o několik decibelů.
Více si o modifikovaných motorech řekneme v rámci jejich prvního nasazení pod kapotu, aktuálně proto jen dodáme, že předchozí provedení twin-turbo v modelech 25d by se rovněž mělo dočkat modifikací. V tomto případě by ovšem nemělo dojít jen k posunu v rámci spotřeby, emisí a hlučnosti, navýšen by měl být i výkon. Není však jisté, kolik koní nad rámec stávajících 231 značka ze čtyřválce vydoluje.
Dvoulitrový turbodiesel BMW s interním označením B47 se dočkal první zásadní modernizace, nyní tak dvojité přeplňování nabízí na všech úrovních
Zdroj: BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 6 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 2 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 3 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 5 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 6 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 17:36 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.