Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW představilo diesel se čtyřmi turby. Nový 50d má 400 koní a 760 Nm
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vrcholný diesel BMW jde proti 4,0 V8 TDI od Audi s o litr menším objemem a šesti válci. Má ale o turbo navíc a jeho parametry jsou úctyhodné.
Nový vrchol mezi naftovými motory automobilky BMW má čtyři turbodmychadla. Není to ale osmiválec jako čerstvá novinka konkurenčního Audi a už vůbec ne dvanáctiválec, nýbrž řadová šestka. A přeplňování je tak složité, jak jen může být - ještě více než u šestiválce se třemi turbodmychadly, který tento nový motor v nabídce nahradí. Bude mít znovu označení 50d a ukáže se nejdříve v řadě 7 generace G11.
Novinka je tedy v podstatě „facelift” motoru se třemi turby a je označená B57S0. To není překlep, nebo si to aspoň nemyslíme, protože přesně takhle, s nulou na konci, byl motor označen v prezentaci na Vídeňském motorovém sympoziu, kterou si můžete prohlédnout celou na snímcích níže. Jeho objem zůstává na třech litrech, ovšem samozřejmě oproti předchůdci očekávejme lepší papírovou spotřebu, nižší emise a vyšší výkon.
Klíčovou inovací jsou turbodmychadla, která jsou celkem čtyři, jak stojí i výše. Jsou tu dvě nízkotlaká turba a dvě vysokotlaká, vždy u sebe v jednom „turbo-modulu”, dá-li se to tak nazvat. Nízkotlaká jsou malá a obyčejná, fungují v nízkých otáčkách a jejich výhodou je menší prodleva po sešlápnutí plynu. Jsou umístěna dole v přední části motoru a mají samozřejmě vlastní mezichladič, společný pro obě dvě.
Vysokotlaká turba jsou pochopitelně mnohem větší a motoru dodávají kvanta vzduchu ve vyšších otáčkách. Také mají společný mezichladič, umístěný nad hlavou válců. Motor má i dva systémy EGR, jeden nízkotlaký pro nízkou spotřebu paliva, druhý vysokotlaký pro funkci ve vyšších otáčkách. Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a výkonu; maximum točivého momentu je úctyhodných 760 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček, výkon vrcholí na hodnotě 400 koní okolo 4 100 ot/min.
Oproti stávajícímu motoru to není zas tak velké zlepšení, lze namítnout. Pravda, ten má 381 koní a 740 Nm, takže je tu navíc 19 koní a 20 Nm. Důležité zlepšení je ale v emisích a ve spotřebě paliva; tedy, ne tolik pro majitele 750d, jako spíš pro automobilku, která nemusí platit tak vysoké pokuty a vejde se s novinkou do normy Euro VI b.
A zlepšení zde vidíme - oproti předchůdci je spotřeba dle cyklu NEDC pouhých 5,7 litru nafty na 100 km. To zní sice krásně, ale máme obavu, že v realitě bude spotřeba dvojnásobná, pokud nebudete jezdit jen po dálnicích těsně za kamiony. V každém případě zatím nemáme jiná data, takže musíme zůstat u těchto. Emise CO2 jsou 149 g/km a zrychlení na stovku má trvat 4,6 s.
Samozřejmostí je filtr pevných částic ve výfukovém systému a také systém SCR, tedy vstřikování močoviny do potrubí za účelem redukce množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. Uspořádání na potrubí přiblíží obrázky níže. BMW hovoří o tom, že tento motor byl vyvíjen tak, aby v budoucnu splnil nároky měření emisí WLTP a také RDE, Real Driving Emissions.
Jak stojí i výše, jako první se tento motor objeví v BMW 750d G11. Pak se dostane do dalších aut, očekávejme ho i v M550d, X5 M50d a podobných strojích. Ve zkratce - kdekoliv je dnes označení 50d, objeví se zanedlouho tento nový motor se čtyřmi turbodmychadly. Otázkou může být, jak to hne s cenou daného vozu; dolů to jistě nebude.
BMW představilo nový quad-turbo diesel ve Vídni, toto je jeho kompletní prezentace z tamního symposia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva