Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW odmítá vice než osmistupňový automat, sází na turba a tříválce
27.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Převodovky Jaguaru či Mercedesu jsou podle šéfa značky pro malé vozy matoucí a nepřináší takovou úsporu, jako dostatek výkonu v širokém pásmu otáček.
Není tomu dlouho, co jsme vám přinesli test faceliftovaného Range Roveru Evoque, tedy prvního modelu osazeného devítistupňovým automatem, za jehož volant jsme se posadili. Při té příležitosti jsme konstatovali, že daný počet rychlostí je mnohdy až matoucí. Při manuální volbě totiž velmi často musíte hodit očko na přístrojový štít, abyste zjistili, jaký stupeň máte vlastně zařazený. Navíc máme takový pocit, že třeba oproti osmistupňovému automatu nebude spotřeba paliva až tak enormní.
V tomto názoru kupodivu nejsme osamocení. Momentálně totiž souhlas s danou záležitostí vyjádřil i Klaus Frolich, šéf BMW pro malé a střední automobily. Podle něj naprostý ideál představuje nabídka osmistupňového automatu, sedmistupňové dvouspojkové převodovky a šestistupňového manuálu, kterou mnichovská značka momentálně disponuje. K politice Jeepu, Mercedesu a Volkswagenu, které chtějí zajít ještě dále, je značně skeptický.
„Provedli jsme pár testů, přičemž rozdíl v efektivitě mezi šestistupňovým a osmistupňovým automatem činí nějakých sedm nebo osm procent, což je dobrý výsledek. Pokud ale srovnáme devítistupňovou převodovku s osmistupňovou, nezískáme víceméně nic. Přitom musíme počítat s vyšší hmotností, komplexností a cenou. Navíc turbodmychadla poskytují tak široké pásmo použitelného výkonu, že řidiči vlastně ani řadit nechtějí.“
Jen chválou ovšem Frolich vůči vlastní značce nesrší, neboť připouští i jistá negativa, zvláště ve spojení s dvouspojkovou převodovkou M-DCT. „Sedm stupňů není ideálem, ale kompromisem. Stejně jako v případě manuálu totiž musíte poskládat veškeré rychlosti do řady. Kvůli hmotnosti a velikosti celé skříně jsme tak limitováni jen sedmi rychlostmi. Přeplňované modely divize M však mají tolik výkonu v nízkých otáčkách, že to není problém. Daná převodovka je tak jedinou správnou volbou, neboť standardní automat nedokáže operovat v 8 000 otáčkách.“
Tato slova samozřejmě znamenají, že přeplňování je nyní jedním z pilířů, na kterých BMW stojí. Oproti takovému Audi však nehodlají v Mnichově klást takový důraz na downsizing. Frolich totiž naznačuje, že tříválec se pod kapotou trojkové a pětkové řady objeví teprve ve chvíli, kdy na to zákazníci budou připraveni. Zároveň ale dodává, že k tomu ani nemusí dojít, neboť daný agregát lépe spolupracuje s pohonem přední nápravy namísto té zadní.
Aby pak nových zpráv nebylo málo, můžeme zmínit i zachování manuálního řazení. Frolich totiž sice potvrzuje, že s automatem jste rychlejší, ale zároveň také přicházíte o spojení s vozem na emotivní bázi. BMW tak prý danou převodovku bude prodávat i nadále, přestože vývoj a výroba stojí nemalé peníze a v showroomech po manuálu sáhne jen 10 procent zákazníků. To ale plati globálně, lokálně a u vybraných modelů je zájem o ně podstatně vyšší. Ostatně, k mnoha typům či verzím se manuální převodovka už dávno koupit nedá...
Sedmistupňová dvouspojková převodovka M-DCT sice není ideální, přeplňovaným modelům M3 nebo M4 však prý sedne ideálně k pleti
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
včera - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
před hodinou - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
před 2 hodinami - Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
před 4 hodinami - Někdo najel s moderním Bentley s motorem W12 neskutečných 828 tisíc km. Už jen výdaje za palivo ho musely ruinovat
před 5 hodinami - Zpět dosazený šéf americké klasiky říká, že konec velkých motorů byl obrovskou chybou, je to prý antiamerické
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva