Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW následuje Porsche, chystá vlastní sedmistupňovou manuální převodovku
7.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Sedmistupňový manuál možná nezůstane jen raritou Porsche. BMW zvažuje totéž, navíc se zvláštní ochranou proti nesprávnému řazení.
BMW sice slušné manuální převodovky ve spolupráci s externími společnostmi jako je třeba Getrag stavět umí, ale pokud je to možné, poslední dobou se jim hodně vyhýbá. Hlavní důvody jsou asi dva. Zaprvé: nový, mohutně nasazovaný osmistupňový automat ZF je schopen díky širšímu záběru převodových poměrů vykázat nižší spotřebu než identický motor se šestistupňovým manuálem (rovná se nižší pokuty za emise). A zadruhé: v případě sedmistupňového dvouspojkového automatu montovaného do sportovních modelů M3, M5 a M6 platí pro spotřebu to samé a zároveň BMW nemusí se zákazníky řešit možné spory o poškozenou převodovku výkonným motorem, byť by ji klient mohl zničit vlastní nepozorností.
Navzdory výše napsanému však BMW zřejmě manuály nezavrhlo úplně. Na internetu se podařilo objevit loňský patent mnichovské automobilky zabývající se sedmi a možná dokonce i vícestupňovou manuální převodovkou, která řeší potenciální problém špatného přeřazení a hrozícího zničení skříně. Jde o to, že sedmi nebo osmistupňová manuální převodovka vyžaduje kromě zpátečky ještě čtyři samostatné dráhy řazení, které jsou k sobě navzájem blíž a hrozí proto výběr nesprávného kvaltu, a tím pádem (v horším případě) přetočení motoru. Řešení BMW? Manuál s elektro-mechanickou zábranou nedovolující řidiči špatné přeřazení.
Pokud nejde o smyšlenou záležitost, řešení navrhuje následující. Obklopit kulisu ve spodní části magnetoreologickou kapalinou, která přivedením elektrického napětí změní svou viskozitu a fyzicky zabrání použití nesprávného kvaltu. Tento proces by byl pochopitelně řízený elektronicky a zahrnoval by naprogramované vhodné možnosti k přeřazení v závislosti na rychlosti automobilu. Jinak řečeno, auto by vám nedovolilo třeba zařazení jedničky při stokilometrové rychlosti. Patent přitom zmiňuje dvě možnosti této aplikace.
Technologie může být použita ve spojení s tradiční až osmistupňovou manuální převodovkou a spojkou ovládanou pedálem. Řidič by používal řadicí páku obvyklým způsobem, akorát by mu elektronika nedovolila vybrat „špatný“ kvalt. Druhý způsob předpokládá elekro-hydraulické ovládání spojky, přičemž šofér by opět posouval pákou v kulise doplněnou identickou ochranou, akorát bez spojkového pedálu.
Jak dalece nebo blízce je tato technologie sériové výrobě? Bez podrobnějších informací od BMW se to asi nedovíme. Mohou trvat roky, než se převodovka tohoto typu objeví v produkčním automobilu, pokud vůbec. Řešení je to ale každopádně zajímavé a svým způsobem dokazuje, že Mnichov nepovažuje manuální převodovku za přežitek, byť by to už nemusel být manuál v tom pravém slova smyslu.
Manuální řazení od BMW se nám možná malinko zkomplikuje. Přetočení motoru nesprávným zařazením kvaltu pohlídá elektronika ovládající magnetoreologickou kapalinu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva