Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW následuje Porsche, chystá vlastní sedmistupňovou manuální převodovku
7.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Sedmistupňový manuál možná nezůstane jen raritou Porsche. BMW zvažuje totéž, navíc se zvláštní ochranou proti nesprávnému řazení.
BMW sice slušné manuální převodovky ve spolupráci s externími společnostmi jako je třeba Getrag stavět umí, ale pokud je to možné, poslední dobou se jim hodně vyhýbá. Hlavní důvody jsou asi dva. Zaprvé: nový, mohutně nasazovaný osmistupňový automat ZF je schopen díky širšímu záběru převodových poměrů vykázat nižší spotřebu než identický motor se šestistupňovým manuálem (rovná se nižší pokuty za emise). A zadruhé: v případě sedmistupňového dvouspojkového automatu montovaného do sportovních modelů M3, M5 a M6 platí pro spotřebu to samé a zároveň BMW nemusí se zákazníky řešit možné spory o poškozenou převodovku výkonným motorem, byť by ji klient mohl zničit vlastní nepozorností.
Navzdory výše napsanému však BMW zřejmě manuály nezavrhlo úplně. Na internetu se podařilo objevit loňský patent mnichovské automobilky zabývající se sedmi a možná dokonce i vícestupňovou manuální převodovkou, která řeší potenciální problém špatného přeřazení a hrozícího zničení skříně. Jde o to, že sedmi nebo osmistupňová manuální převodovka vyžaduje kromě zpátečky ještě čtyři samostatné dráhy řazení, které jsou k sobě navzájem blíž a hrozí proto výběr nesprávného kvaltu, a tím pádem (v horším případě) přetočení motoru. Řešení BMW? Manuál s elektro-mechanickou zábranou nedovolující řidiči špatné přeřazení.
Pokud nejde o smyšlenou záležitost, řešení navrhuje následující. Obklopit kulisu ve spodní části magnetoreologickou kapalinou, která přivedením elektrického napětí změní svou viskozitu a fyzicky zabrání použití nesprávného kvaltu. Tento proces by byl pochopitelně řízený elektronicky a zahrnoval by naprogramované vhodné možnosti k přeřazení v závislosti na rychlosti automobilu. Jinak řečeno, auto by vám nedovolilo třeba zařazení jedničky při stokilometrové rychlosti. Patent přitom zmiňuje dvě možnosti této aplikace.
Technologie může být použita ve spojení s tradiční až osmistupňovou manuální převodovkou a spojkou ovládanou pedálem. Řidič by používal řadicí páku obvyklým způsobem, akorát by mu elektronika nedovolila vybrat „špatný“ kvalt. Druhý způsob předpokládá elekro-hydraulické ovládání spojky, přičemž šofér by opět posouval pákou v kulise doplněnou identickou ochranou, akorát bez spojkového pedálu.
Jak dalece nebo blízce je tato technologie sériové výrobě? Bez podrobnějších informací od BMW se to asi nedovíme. Mohou trvat roky, než se převodovka tohoto typu objeví v produkčním automobilu, pokud vůbec. Řešení je to ale každopádně zajímavé a svým způsobem dokazuje, že Mnichov nepovažuje manuální převodovku za přežitek, byť by to už nemusel být manuál v tom pravém slova smyslu.


Manuální řazení od BMW se nám možná malinko zkomplikuje. Přetočení motoru nesprávným zařazením kvaltu pohlídá elektronika ovládající magnetoreologickou kapalinu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 3 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 5 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 6 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva