Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW Efficient Dynamics bude využívat i ztrátového tepla
10.3.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Jednou z možných cest, jak snížit spotřebu paliva a tím i produkci veřejného nepřítele číslo 1, tedy CO2, je zvýšit účinnost využití energie získané z paliva. Auta se dnes v tomto ohledu chovají velmi marnotratně a BMW s tím chce něco dělat.
Pokud se podíváte na kterýkoliv současný automobil, vidíte jen stroj na ohřívání vzduchu. Ne, teď nemluvím o změnách klimatu, ale o účinnosti jejich motorů. Vždyť většina energie, až 60 %, která se získá spálením benzínu, nafty, etanolu (doplňte dle libosti) skončí jako odpadní teplo. To odchází buď přímo výfukem, nebo je „vyhozeno” chladičem, nebo se už jednou získaná kinetická energie mění na teplo při brždění.
Otázkou tedy je, jak tyto ztráty zmírnit nebo dokonce získat vyhazovanou energii zpět. Prvními krůčky jsou systémy rekuperace energie při brždění, který už používá více automobilek. Další možností je využít teplo výfukových plynů.
Program Efficient dynamics firmy BMW už má pár let života v sériových vozech za sebou a jeho součástí je výše zmíněný systém rekuperace brzdové energie, který produkuje elektřinu uloženou v baterii o zvýšené kapacitě. Ta je pak využívána k pohonu obslužných systémů - vodního čerpadla, posilovače řízení, klimatizace ad.
Pro další generaci má přibýt termoelektrický generátor, jehož úkolem by bylo vyrábět elektřinu následně využívanou nejen k výše zmíněným účelům, ale také k předehřevu motoru a katalyzátoru před startem. Kromě snížení spotřeby paliva, které má dosáhnout až 5 %, by došlo ke ke snížení emisí. Studený motor jich totiž produkuje značně více.
Další součástí druhé generace Efficient dynamics by se měla stát proměnná aerodynamika přídě vozu, která by měla reagovat na různé potřeby přísunu chladicího vzduchu k motoru a brzdám a také zdokonalený informační systém, jehož úkolem by mělo být pomoci řidiči vyhnout se zácpám. Podle odhadu BMW je v nich jen v Německu ročně spáleno 12 miliard litrů paliva.
BMW není ve snahách o vylepšení účinnosti osamoceno. Také Volkswagen pracuje na použití termoelektrického generátoru a Honda zase zkouší využít odpadního tepla k výrobě páry pohánějící turbínu, která následně vyrábí elektrickou energii.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin