Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW Efficient Dynamics bude využívat i ztrátového tepla
10.3.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Jednou z možných cest, jak snížit spotřebu paliva a tím i produkci veřejného nepřítele číslo 1, tedy CO2, je zvýšit účinnost využití energie získané z paliva. Auta se dnes v tomto ohledu chovají velmi marnotratně a BMW s tím chce něco dělat.
Pokud se podíváte na kterýkoliv současný automobil, vidíte jen stroj na ohřívání vzduchu. Ne, teď nemluvím o změnách klimatu, ale o účinnosti jejich motorů. Vždyť většina energie, až 60 %, která se získá spálením benzínu, nafty, etanolu (doplňte dle libosti) skončí jako odpadní teplo. To odchází buď přímo výfukem, nebo je „vyhozeno” chladičem, nebo se už jednou získaná kinetická energie mění na teplo při brždění.
Otázkou tedy je, jak tyto ztráty zmírnit nebo dokonce získat vyhazovanou energii zpět. Prvními krůčky jsou systémy rekuperace energie při brždění, který už používá více automobilek. Další možností je využít teplo výfukových plynů.
Program Efficient dynamics firmy BMW už má pár let života v sériových vozech za sebou a jeho součástí je výše zmíněný systém rekuperace brzdové energie, který produkuje elektřinu uloženou v baterii o zvýšené kapacitě. Ta je pak využívána k pohonu obslužných systémů - vodního čerpadla, posilovače řízení, klimatizace ad.
Pro další generaci má přibýt termoelektrický generátor, jehož úkolem by bylo vyrábět elektřinu následně využívanou nejen k výše zmíněným účelům, ale také k předehřevu motoru a katalyzátoru před startem. Kromě snížení spotřeby paliva, které má dosáhnout až 5 %, by došlo ke ke snížení emisí. Studený motor jich totiž produkuje značně více.
Další součástí druhé generace Efficient dynamics by se měla stát proměnná aerodynamika přídě vozu, která by měla reagovat na různé potřeby přísunu chladicího vzduchu k motoru a brzdám a také zdokonalený informační systém, jehož úkolem by mělo být pomoci řidiči vyhnout se zácpám. Podle odhadu BMW je v nich jen v Německu ročně spáleno 12 miliard litrů paliva.
BMW není ve snahách o vylepšení účinnosti osamoceno. Také Volkswagen pracuje na použití termoelektrického generátoru a Honda zase zkouší využít odpadního tepla k výrobě páry pohánějící turbínu, která následně vyrábí elektrickou energii.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 26 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch