Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW ConnectedDrive Connect: autopilot podle BMW
21.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Několik firem včetně Googlu pracuje na automobilech schopných jezdit bez zásahu člověka. Takhle funguje systém BMW.
BMW loni v srpnu představilo systém automatického řízení nazvaný ConnectedDrive Connect (CDC) instalovaný do běžné řady 5. Vůz navenek záměrně vypadal jako obyčejný sériový automobil, nicméně radar, laserový scanner, GPS, kamery a různá další čidla napojená na výkonný počítač z něj udělali robotický stroj schopný pohybovat se v běžném provozu zcela autonomně. Mnichov tehdy zveřejnil pouze fotografie, nyní nabízí také video z praktických zkoušek.
Představuje dvojici relaxovaných inženýrů okupujících přední sedadla BMW jedoucího po dálnici, přičemž jejich úkolem je pouze asistovat, sbírat data a hlavně dohlížet, ale jinak je řízení auta ovládáno výlučně elektronicky. Popisovat tento krátký snímek bude asi zbytečné, více vám řekne, když se na něj podíváte. Znalost němčiny nebo alespoň angličtiny k titulkům ale bude pro vás určitou výhodou.
Pokud jazykovou bariéru nepřekonáte, vězte, že jde v zásadě o následující - automobil přebírá kontrolu pohybu v podélném i příčném směru jen za určitých okolností, přičemž řidič jízdu permanentně kontroluje a kdykoli musí být schopen převzít řízení.
Před osazením auta novou technikou probíhal vývoj na jízdních simulátorech, kde byly nacvičovány a programovány všemožné situace. Vůz byl nejdříve odzkoušen na testovacím polygonu, a teprve až když se osvědčil, vyrazili konstruktéři na veřejné silnice do reálného provozu.
Pochopitelně zde elektronika narazila na spoustu jen těžko simulovatelných podmínek, přesto se ale systém podařilo naladit s centimetrovou přesností tak, aby byl vůz schopen bezpečné jet, zpomalovat nebo přejíždět z pruhu do pruhu. Samozřejmě počítač musel být naprogramován tak, aby dodržoval pravidla, takže na dálnici si nedovolí předjíždět zprava a respektuje také maximální povolenou rychlost nejen podle svislých dopravních značek, ale rozeznává rovněž elektronické tabule.
Jak moc se vám taková budoucnost líbí necháváme na vašem zvážení. Při jejím posouzení vám určitě pomůže i slíbené video...




















Systém ConnectedDrive Connect byl integrován do běžného BMW řady 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 9 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 11 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
dnesK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva