Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW ConnectedDrive Connect: autopilot podle BMW
21.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Několik firem včetně Googlu pracuje na automobilech schopných jezdit bez zásahu člověka. Takhle funguje systém BMW.
BMW loni v srpnu představilo systém automatického řízení nazvaný ConnectedDrive Connect (CDC) instalovaný do běžné řady 5. Vůz navenek záměrně vypadal jako obyčejný sériový automobil, nicméně radar, laserový scanner, GPS, kamery a různá další čidla napojená na výkonný počítač z něj udělali robotický stroj schopný pohybovat se v běžném provozu zcela autonomně. Mnichov tehdy zveřejnil pouze fotografie, nyní nabízí také video z praktických zkoušek.
Představuje dvojici relaxovaných inženýrů okupujících přední sedadla BMW jedoucího po dálnici, přičemž jejich úkolem je pouze asistovat, sbírat data a hlavně dohlížet, ale jinak je řízení auta ovládáno výlučně elektronicky. Popisovat tento krátký snímek bude asi zbytečné, více vám řekne, když se na něj podíváte. Znalost němčiny nebo alespoň angličtiny k titulkům ale bude pro vás určitou výhodou.
Pokud jazykovou bariéru nepřekonáte, vězte, že jde v zásadě o následující - automobil přebírá kontrolu pohybu v podélném i příčném směru jen za určitých okolností, přičemž řidič jízdu permanentně kontroluje a kdykoli musí být schopen převzít řízení.
Před osazením auta novou technikou probíhal vývoj na jízdních simulátorech, kde byly nacvičovány a programovány všemožné situace. Vůz byl nejdříve odzkoušen na testovacím polygonu, a teprve až když se osvědčil, vyrazili konstruktéři na veřejné silnice do reálného provozu.
Pochopitelně zde elektronika narazila na spoustu jen těžko simulovatelných podmínek, přesto se ale systém podařilo naladit s centimetrovou přesností tak, aby byl vůz schopen bezpečné jet, zpomalovat nebo přejíždět z pruhu do pruhu. Samozřejmě počítač musel být naprogramován tak, aby dodržoval pravidla, takže na dálnici si nedovolí předjíždět zprava a respektuje také maximální povolenou rychlost nejen podle svislých dopravních značek, ale rozeznává rovněž elektronické tabule.
Jak moc se vám taková budoucnost líbí necháváme na vašem zvážení. Při jejím posouzení vám určitě pomůže i slíbené video...
Systém ConnectedDrive Connect byl integrován do běžného BMW řady 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva