Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW chystá zadní světla s OLED, mají mít životnost jako celé auto
11.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nové organické diody nejsou jen tenčí, ale také lehčí, snadněji formovatelné a ekologičtější. Je ale třeba další vývoj, aby lépe svítily.
V posledních letech se stáváme svědky stále častější modernizace světel. Zadní LEDky tak dnes již zřejmě nikoho nepřekvapí, u mnoha značek a modelů pak tuto technologii najdeme i vpředu. Jak nám ovšem ukázalo Audi na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, jde o poněkud zastaralé řešení. Tím moderním jsou laserové světlomety, které zvládají osvětlovat vozovku na několik set metrů dopředu, aniž by přitom rušily protijedoucí řidiče. S tímtéž systém vzápětí vyrukovalo BMW, které jej navíc od letošního podzimu pustí do prodeje jako příplatkovou výbavu u hybridního sporťáku i8.
Samozřejmě ani nepochybujeme o tom, že se daná technika rozšíří i na další modely, stejně jako lze s jejím výskytem počítat také u jiné konkurence než jen u té se čtyřmi kruhy ve znaku. Tím však máme vyřešenou jen přední část, ale co ta zadní? Tam zjevně zamíří světla typu OLED. Jejich podstatou jsou opětovně diody, tentokráte se však již nejedná o polovodičové krystaly, nýbrž o materiál na organické bázi.
Tyto diody jsou navíc poskládané převážně z polymerů v extrémně tenkých vrstvách, jež na výšku nemají ani 400 nanometrů (jeden nanometr je miliontina milimetru). Jsou tedy více než 150krát tenčí než lidský vlas, který měří okolo 0,06 mm. Celý komponent tak má na výšku zhruba 0,8 až 1,5 milimetru, neboť poskládán je z několika vrstev.
Stinnou stránkou celé věci je ovšem o trochu nižší svítivost, proto zpočátku budou novým diodám asistovat konvenčnější LEDky. Jakmile se však technologické možnosti posunou o trochu dále, pak BMW využije jen organické diody, přičemž teprve v ten moment je možné počítat s maximální úsporou energie a zároveň i snížením hmotnosti.
Mimo to ovšem mají nové diody další výhody. Jelikož totiž není k jejich výrobě třeba žádných speciálních materiálů a kovová složka v nich je extrémně malá, budete je moci na konci jejich životního cyklu vyhodit do běžného kontejneru na sklo. Tím se dále sníží dopad na životní prostředí.
Jen venkovní aplikací se ovšem mnichovská značka nezabývá. Kromě zadních koncových světel se totiž OLED objeví také v interiéru, kde bude vytvářet ambientní osvětlení. Díky možnosti tvarovat diody dle libosti by se přitom světlo mohlo dostat i do míst, kam normální LEDky nedosáhnou.
V obou případech vás pak může těšit životnost, která by měla být stejně dlouhá jako životní cyklus samotného vozu. Bude tedy zajímavé zjistit, jaká bude jejich cena. Ochrana životního prostředí je totiž sice fajn, ale tímto způsobem by se automobilky připravily o částečný zdroj obživy.
BMW chystá zadní světla tvořená organickými diodami. Ty jsou oproti konvenčním především tenčí, lehčí a ekologičtější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 3 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus