Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW chystá karbonové kolo, hmotnost disku sníží o 35 procent
21.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mnichovská značka o karbonu ví více než ostatní, a proto z něj kromě kol chce vyrábět i volant, hřídel a celou řadu pomocných komponentů.
Karbonová kola rozhodně nejsou novinkou dnešního dne. Takový Koenigsegg je používá jako součást standardní výbavy a mimotovárně se u firmy Carbon Revolution dají pořídit i na Porsche 911 GT3 nebo McLaren MP4-12C. V žádném případě se ovšem nejedná o rychloobrátkové zboží, které byste pomalu ani nestíhali vyndat z krabice do regálu. Při ne zrovna lidové ceně se totiž vyrábějí spíše na zakázku. BMW ovšem chystá revoluci, která by tento stav měla změnit.
Mnichovská automobilka se totiž v rámci projektů i3 a i8 naučila, jak s uhlíkovými vlákny co nejlépe zacházet. Dolů tak šla cena i kila, zatímco tuhost modelů s modrou vrtulí ve znaku zamířila nahoru. Jen panely karoserie či některými mechanickými součástkami ovšem speciální oddělení zabývající se lehkými materiály živo není. Šéf divize Franz Storkenmaier totiž dostal za úkol najít další využití uhlíkových vláken.
Zhruba během roku či dvou bychom se tak měli dočkat celokarbonového volantu, jednodílné karbonové hřídele nebo speciálního karbon-plastového materiálu. Ten by přitom byl vyráběn z „odpadu“, který zůstává po vyřezávání panelů karoserie mnichovského elektromobilu a hybridu. Je to ovšem karbonové kolo, které přitahuje největší pozornost, i když prý stejně jako volant potřebuje schválení EU.
Zajímavé přitom je, že BMW nevyvíjí jen jeden druh karbonového kola, ale dokonce dva. První se soustředí pouze na uhlíková vlákna, druhý však počítá s příměsí hliníku. „Ve srovnání s běžnými litými koly tak u „hybridního“ provedení můžeme uspořit 25 procent hmotnosti, u celokarbonových pak dokonce ještě dalších deset,“ vypočítává výhody Storkenmaier.
Daná redukce hmotnosti je navíc o to důležitější, že se jedná o neodpruženou hmotnost. Její snížení by tak přineslo o poznání lepší jízdní vlastnosti i ponížení spotřeby. Nejprve je však třeba získat ono povolení EU, neboť karbon je sice znám svou tuhostí a lehkostí, zároveň však bývá za určitých okolností náchylnější k prasknutí.
„Karbonová kola odolávají velmi dobře poškození. V případě možného poškrábání o obrubník se totiž vše dá snadněji rozleštit než u litého kola,“ snaží se ovšem zaplašit obavy Franz S, přičemž snadnější je podle něj péče o celokarbonové provedení, ačkoliv i „hybridní“ verze vykazuje lepší vlastnosti než běžné lité kolo.
Podobný příběh se poté týká také karbonového volantu. V tomto směru jsou ostatně uhlíková vlákna využívána mnohem častěji a déle. Jenže z karbonu jsou povětšinou ramena, část věnce či povlak konstrukce. Ta je však již sama o sobě kovová. Budoucí volant BMW by ovšem byl karbonový zvenčí i zevnitř. Vyřešit je však třeba problémy s airbagem.
Co naopak již schválení EU nepotřebuje, je zmíněný karbon-plastový materiál zvaný Secondary CFRP (neboli druhotný karbonem zesílený plast). Ten by měl soupeřit třeba s hořčíkem nebo slitinami hliníku, přičemž německá značka jej bude používat na prvky typu rámu sedadel nebo rezervního kola, a to od Mini až po Rolls-Royce.
Přestože přitom jde o poměrně exkluzivní materiál, náklady BMW budou nízké. Jak jsme totiž uvedli, vznikat bude rozmixováním karbonového „odpadu“. S tím budou následně semlety plasty, přičemž výsledek již bude možné použít v lisovacích strojích, které slouží k výrobě standardních plastů. Oproti nim však ty mixované budou pevnější.
„Z tohoto materiálu jsme vyrobili podporu palubní desky, přičemž oproti běžným hořčíkovým komponentům poklesla hmotnost o 20 procent. U rámů sedadel by se navíc jednalo o mnohem vyšší úsporu, neboť ty jsou obvykle vyráběné z mnohem těžších kovů než je magnezium,“ uvádí Storkenmaier. Do budoucna bychom se tedy od BMW měli dočkat většího množství exotických materiálů i nižší hmotnosti. Cena by ovšem kvůli výše uvedeným důvodům neměla stoupat vzhůru. Spíše je možné, že BMW kvůli efektivnímu recyklování ceny některých modelů dokonce ještě poníží. Na ověření ale musíte ten rok či dva počkat.






Koenigsegg je prozatím jedinou automobilkou světa, která své modely standardně dodává s celokarbonovými koly
Firma Carbon Revolution může svými koly pro změnu zlepšit vzhled i jízdní vlastnosti vozů Porsche 911 nebo McLaren MP4-12C
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 6 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 8 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 9 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 11 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva