Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop
10.8.2011 | David Siegl | Přidat příspěvek
Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?
Pro ty z vás, kteří čekali, že se dočtou o tom, jak nová generace elektromobilů čeká doslova za rohem, aby hravě vytlačila klasické motory s vnitřním spalováním, musím bohužel zklamat. Téměř čtyřhodinová konference totiž jasně dala najevo, že minimálně příštích dvacet let budou dopravním prostředkům a těžkým strojům vládnout spalovací motory. A to zkrátka proto, že žádné jiné obecně uplatnitelné řešení zatím nebylo nalezeno a s ohledem na nastavené regulace nezbývá než dále hledat rezervy v účinnosti spalování dnešních spalovacích motorů. To znamená, že v příštích letech bude i nadále většina pozornosti věnována inovacím pro zážehové a vznětové motory, elektřina je může nejvýše podporovat.
Speciální testovací okruh v německém Boxbergu umožňuje názornou prezentaci prakticky všech systémů, které společnost pro automobilový průmysl vyrábí. Vnitřní část obsahuje brzdné plochy s různými druhy adheze, sekci pro test tlumičů, technickou část na prezentace ovladatelnosti, která kromě mnoha ostrých zatáček disponuje také náhlým stoupáním i klesáním. Vnější část polygonu pak nabídne uzavřený okruh pro rychlostní zkoušky, jehož součástí je i klopená dráha.
Když vynechám demonstraci systémů, které již v moderních autech fungují, nebo jsou v rané fázi vývoje, zůstanou pouze dva, které se v automobilech v blízké budoucnosti objeví. Prvním systémem je inovovaný sytém ABS, jenž nyní zahrnuje i široké použití pro odvětví jednostopých strojů. Druhý systém je mnohem aktuálnější, protože hraje jednu z důležitých úloh při papírovém snižování spotřeby pohonných hmot. Ano, tušíte správně, společnost Bosch představila dvě nové varianty systému start/stop.
První variantu bude možné aplikovat do vozidel sejně jako současné systémy tohoto typu. Nazývá se „advanced start/stop” a motory umožní vypnutí i v malé rychlosti. Následná zkouška ukázala, že vůz vypíná motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič souběžně brzdí. Nejzajímavější vlastností tohoto systému je však schopnost nastartovat i ve chvíli, kdy otáčky motoru neklesly na nulovou hodnotu. Takovou schopnost totiž tyto systémy doposud neuměly. Tuto funkci umožňuje nová synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Tím bude zvýšen hlavně komfort používání celého řešení.
Druhá varianta je pokročilejší a úspornější, byť vypínat a startovat motor v nízkých rychlostech zatím neumí. Místo toho vypíná motor v rychlostech až do 120 km/h. V praxi to funguje tak, že při zrychlení stačí pustit plynový pedál, motor se vypne a vůz dále pokračuje setrvačností a jeho otáčky postupně klesnou na nulu, dokud řidič opět nešlápne na plyn. Následně motor naskočí a vůz může zase zrychlovat.
Není třeba se však bát, že by při vypnutém motoru přestal fungovat posilovač brzd, nebo snad posilovač a klimatizace. O správné fungování se totiž starají elektronické systémy. Dnešní systémy dokáží uspořit v městském provozu v průměru okolo deseti procent paliva, předčasné vypínání v nízkých rychlostech by pak mělo úsporu ještě vylepšit. Vypínání za jízdy by pak mohlo přinést úspory i v mimoměstském režimu, kde jsou dnes součásti systémů start/stop pouze přítěží. Dost možná důležitějším faktorem je zlepšení celkového komfortu těchto systémů, protože jejich mnohdy prapodivné chování dnes v řidičích mnoho důvěry věru nevyvolává.
Ukázky z vývoje a testování nových automobilových systémů firmy Bosch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus