Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autoglass představil čelní sklo budoucnosti, hýří tzv. augmented reality
27.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Není obvyklé mít k čelnímu sklu auta jakkoli vřelý vztah. Autoglass mu proto chce dodat funkce, které jej učiní zajímavějším společníkem na cestách.
Schválně jestli si vzpomenete na jiné téma, kde bylo přední sklo automobilu hlavním tématem celého článku. Velmi pravděpodobně nebudete úspěšní. Touto zdánlivě nezajímavou součástí automobilu se díváme na ubíhající silnici většinu času, který trávíme v automobilu. Proč toho tedy nevyužít prakticky? Na předním skle můžete zobrazit důležité informace z GPS nebo aktuálních provozních údajů auta.
Podobné systémy vlastně už známe například z BMW a jeho head-up projekce na přední sklo. Musím konstatovat, že se jedná o poměrně užitečnou funkci, která nenutí řidiče klopit zrak mimo plochu skla, ale dnes budeme hovořit o něčem poněkud vyspělejším. Zatímco dnešní head-up displeje jsou vesměs pasivní projekcí určitých informací, budoucností se jeví být zobrazování informací cestou tzv. augmented reality. Toto spojení lze do češtiny přeložit jako rozšířená realita a řešení využívající této možnosti zobrazují doplňující informace o situaci ve vašem okolí přímo před váš zrak. Pro něco podobného se čelní sklo jeví být dokonalým prostředkem.


Právě touto cestou se vydali pánové ze společnosti Autoglass, kteří mají svou vizi toho, jak bude vypadat čelní sklo v roce 2020. Mezi informacemi, které by se měly zobrazovat, patří například navigace, rychlost, informace o přehrávaných médiích nebo spotřeba pohonných hmot. Díky velké využitelné ploše se dokonce na skle mohou dynamicky zobrazovat ukazatele pro odbočení tak, abyste měli co největší vizuální kontrolu, kde přesně budete zatáčet a za jak dlouho. Tyto myšlenky nejsou revoluční, ale pokud je v nejbližší době spatříme, pak to bude jistě nějakou formou pokročilé projekce na obyčejné sklo.
Proč si to myslím? V současné době existuje jediná technologie, která by umožnila vytvořit podobně pokročilé sklo bez zpětné projekce a jednalo by se s určitostí o velmi tenký OLED (Organic Light Emitting Diode) displej vlepený mezi tvrzené vrstvy tvrzeného autoskla. To by zaručilo velmi nízkou spotřebu displeje a maximální transparentnost takovéhoto řešení. Dokonce bychom mohli jít tak daleko, že by se v přestávkách mohli pasažéři kochat projekcí libovolného HD video signálu a nebo jít ještě dále a zobrazovat rozdílné informace pro každé sedadlo auta respektive pozorovací úhel. Bohužel v současné době nejsou výrobci při akceptovatelných nákladech vyrobit ani 20“ OLED monitor k běžnému použití nehledě na to, když si uvědomíme kolikrát je takové přední sklo vystaveno nárazům odletujících částic od jedoucích automobilů nebo dalším pohromám.
Zpětná projekce je zatím jedinou schůdnou cestou a bude nutné pravděpodobně rozvíjet právě jí, abychom dosáhli podobných výsledků. V problematice podobného řešení musíme krom samotné projekce řešit perspektivu zobrazování informací, protisvětlo a v neposlední řadě také zakřivenou plochu skla a jeho sklon vůči projektoru. To vše v současné době omezuje tzv. head-up displej na několik málo centimetrů informací umístěných přímo před hlavou řidiče.
Využití celé plochy předního skla bude pravděpodobně v následujících deseti letech neřešitelný problém. Nechme ale nyní technologie technologiemi a pojďme se pokochat možnou budoucností poněkud méně kriticky v přiloženém videu, z něhož pochází i snímky protínající tento text.
Novátorské čelní sklo podle firmy Autoglass
Další záběry z přiloženého videa
OLED dokáže být velmi flexibilní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejčtenější články
Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025VW ukázal víc ze svého nového nejlevnějšího modelu ID. Prý bude „vysoce kvalitní”, přesně to z těchto aut čiší
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry