Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autoglass představil čelní sklo budoucnosti, hýří tzv. augmented reality
27.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Není obvyklé mít k čelnímu sklu auta jakkoli vřelý vztah. Autoglass mu proto chce dodat funkce, které jej učiní zajímavějším společníkem na cestách.
Schválně jestli si vzpomenete na jiné téma, kde bylo přední sklo automobilu hlavním tématem celého článku. Velmi pravděpodobně nebudete úspěšní. Touto zdánlivě nezajímavou součástí automobilu se díváme na ubíhající silnici většinu času, který trávíme v automobilu. Proč toho tedy nevyužít prakticky? Na předním skle můžete zobrazit důležité informace z GPS nebo aktuálních provozních údajů auta.
Podobné systémy vlastně už známe například z BMW a jeho head-up projekce na přední sklo. Musím konstatovat, že se jedná o poměrně užitečnou funkci, která nenutí řidiče klopit zrak mimo plochu skla, ale dnes budeme hovořit o něčem poněkud vyspělejším. Zatímco dnešní head-up displeje jsou vesměs pasivní projekcí určitých informací, budoucností se jeví být zobrazování informací cestou tzv. augmented reality. Toto spojení lze do češtiny přeložit jako rozšířená realita a řešení využívající této možnosti zobrazují doplňující informace o situaci ve vašem okolí přímo před váš zrak. Pro něco podobného se čelní sklo jeví být dokonalým prostředkem.
Právě touto cestou se vydali pánové ze společnosti Autoglass, kteří mají svou vizi toho, jak bude vypadat čelní sklo v roce 2020. Mezi informacemi, které by se měly zobrazovat, patří například navigace, rychlost, informace o přehrávaných médiích nebo spotřeba pohonných hmot. Díky velké využitelné ploše se dokonce na skle mohou dynamicky zobrazovat ukazatele pro odbočení tak, abyste měli co největší vizuální kontrolu, kde přesně budete zatáčet a za jak dlouho. Tyto myšlenky nejsou revoluční, ale pokud je v nejbližší době spatříme, pak to bude jistě nějakou formou pokročilé projekce na obyčejné sklo.
Proč si to myslím? V současné době existuje jediná technologie, která by umožnila vytvořit podobně pokročilé sklo bez zpětné projekce a jednalo by se s určitostí o velmi tenký OLED (Organic Light Emitting Diode) displej vlepený mezi tvrzené vrstvy tvrzeného autoskla. To by zaručilo velmi nízkou spotřebu displeje a maximální transparentnost takovéhoto řešení. Dokonce bychom mohli jít tak daleko, že by se v přestávkách mohli pasažéři kochat projekcí libovolného HD video signálu a nebo jít ještě dále a zobrazovat rozdílné informace pro každé sedadlo auta respektive pozorovací úhel. Bohužel v současné době nejsou výrobci při akceptovatelných nákladech vyrobit ani 20“ OLED monitor k běžnému použití nehledě na to, když si uvědomíme kolikrát je takové přední sklo vystaveno nárazům odletujících částic od jedoucích automobilů nebo dalším pohromám.
Zpětná projekce je zatím jedinou schůdnou cestou a bude nutné pravděpodobně rozvíjet právě jí, abychom dosáhli podobných výsledků. V problematice podobného řešení musíme krom samotné projekce řešit perspektivu zobrazování informací, protisvětlo a v neposlední řadě také zakřivenou plochu skla a jeho sklon vůči projektoru. To vše v současné době omezuje tzv. head-up displej na několik málo centimetrů informací umístěných přímo před hlavou řidiče.
Využití celé plochy předního skla bude pravděpodobně v následujících deseti letech neřešitelný problém. Nechme ale nyní technologie technologiemi a pojďme se pokochat možnou budoucností poněkud méně kriticky v přiloženém videu, z něhož pochází i snímky protínající tento text.
Novátorské čelní sklo podle firmy Autoglass
Další záběry z přiloženého videa
OLED dokáže být velmi flexibilní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 10 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva