Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi vyvíjí tlumiče, které poslouží i jako generátory elektřiny. Za jakou cenu?
25.6.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová technologie vsadí na stejný princip jako rekuperace kinetické energie při deceleraci, využita by však mohla být i při kompenzaci náklonů karoserie.
Stále přísnější regulace Evropské unie vyžadují od automobilek poměrně náročný, často nesmyslný, nelogický a především opravdu drahý vývoj toho či onoho komponentu. Kvůli nim tu máme systém start/stop, deaktivaci válců, přeplňování nebo hybridizaci. Zapomínat přitom nesmíme ani na rekuperaci brzdné energie, možností je ale zjevně ještě daleko více. Takové Audi totiž pomalu finišuje s vývojem tlumičů, které budou zároveň sloužit i jako generátory - založeny budou na stejném principu jako zmíněné regenerativní brzdy.
Princip nové technologie zevrubně osvětlil šéf vývoje Audi Dr. Ulrich Hackenberg, který uvedl, že „jen málo lidí si uvědomuje, že tlumiče jsou velmi horké. Pokud totiž odvádějí svou práci na hrbolatém povrchu, pak se rozpálí na nějakých 100 až 125 stupňů Celsia. Tato energie ovšem ve formě tepla jen zbytečně uniká do atmosféry. A proto klasické komponenty podvozku nahradíme generátorem.“
Podrobnosti si již Hackenberg ponechal pro sebe, pročež můžeme jen spekulovat, zda Audi použije technologii zahrnující rotující generátor. Ten by se roztočil pokaždé, když dojde ke stlačení tlumiče, přičemž získaná energie by zamířila do baterií hybridního systému. Možné ovšem je, že namísto pohonu by sloužila třeba jen k napájení elektrických systémů. Ty by totiž nebyly závislé na pohonné jednotce, čímž by bylo dosaženo požadovaného snížení spotřeby.
Hackenberg přitom naznačil, že danou technologii by opačným způsobem mohly využívat také sportovní a závodní vozy. A to díky energii, která by nesměřovala pouze z tlumičů, ale případně i do nich. Díky tomu by mohly být kompenzovány náklony karoserie, je však jasné, že takový systém by zároveň na palubu přinesl pár extra kilogramů, což u okruhových vozů není zrovna žádoucí.
Při pohledu na zmiňovanou teplotu se ovšem dá pochybovat o získané úspoře paliva, jíž má systém přinést. Automobilkám se nedaří najít ani efektivní využití podstatně většího množství energie, jež uniká od motorů ve formě tepla, tak proč by relativně drobné množství energie mařené v tlumičích mělo přinést něco zásadního? Mimo to by nás zajímalo, jak se asi novinka osvědčí při laboratorním měření spotřeby, během kterého zrovna tlumiče příliš zabrat nedostanou.
A není to jediný otazník. Již standardní tlumiče nejsou levnou záležitostí, tyto nové by pak cenu automobilu dozajista vyšponovaly jen výše. Navíc jde o další zbytečně složité řešení, které nebude pouze nákladné, ale může se potýkat s omezenou životností nebo přinejmenším spolehlivostí. Podle nás je tato cesta ke snížení spotřeby příliš trnitá. Navíc, pokud vás při čtení tohoto článku přepadl pocit déjà vu, tak zcela oprávněně. Podobným problémem se společně zabývají firmy ZF a Levante a je otázkou, jestli jejich myšlenku Audi jen neadoptovalo. Argumentace je zcela stejná.
Klasickým tlumičům možná u Audi odzvonilo. Nová technologie přitom zaručí jen titěrnou úsporu paliva (pokud vůbec), ovšem za nemalé peníze
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 7 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 8 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 10 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 11 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin