Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu

(+ video) Nové řešení Audi má zvýšit efektivitu jeho aut. Zároveň redukuje náklony karoserie, už míří do výroby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu

11.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nové řešení Audi má zvýšit efektivitu jeho aut. Zároveň redukuje náklony karoserie, už míří do výroby.

Před více než rokem značka se čtyřmi kruhy ve znaku oznámila, že vyvíjí elektromechanické rotační tlumiče, které by měly nahradit dosavadní hydraulické. Jak totiž uvedl šéf vývoje Dr. Ulrich Hackenberg, jen málokdo si uvědomuje, že při jízdě na hrbolatém povrchu se tlumiče rozpálí na 100 až 125 stupňů Celsia. Veškerá energie však ve formě tepla uniká do ovzduší, což se německá automobilka rozhodla vyřešit právě novou technologií. Tu nyní představila na konferenci Audi Future Performance Days.

Oč tedy jde? V podstatě o rameno tlumiče, které se pohybuje nahoru a dolů, přičemž užívá sadu ozubených kol. Vzniklá energie je skladována v bateriích, kterou je následně možné využít během pohánění ostatních komponentů vozu. Alexander Kruse, člen vývojového týmu, vysvětlil, že během testovací okruhu zahrnujícího tři druhy povrchu - dálnici, okresky a Nürburgring - byly vygenerovány tři watty na hladkém asfaltu a 613 W na hrubém.

Jakkoliv na první pohled nejde zrovna o enormní množství energie, Audi se díky ní povedlo snížit emise CO2 o dva gramy v průběhu celého testovacího okruhu. Kromě toho elektromechanický tlumič eROT vyžaduje méně místa než konvenční hydraulický a zároveň váží o 10 kg méně, což dává technikům prostor pro další vývoj. A aby toho nebylo málo, máme zde ohmické rezistory, které navyšují odpor a tak podvozek činí tužším. Čím tužší přitom je, tím více energie systém generuje.

Souběžně s těmito tlumiči Audi vyvíjí rovněž elektromechanické aktivní stabilizátory EAWS, která vycházejí z 48voltového elektrického okruhu. Skrze elektricky ovládané třífázové planetární převodové ústrojí pak při zatáčení dochází k protipohybu jednotlivých tlumičů, což redukuje náklony karoserie. Systém navíc také v tomto případě funguje jako generátor kinetické energie, která by jinak unikla ve formě tepla, a opětovně ji uskladní v bateriích.

Automobilka očekává, že nová technologie se na prvním produkčním modelu Audi objeví již v příštím roce, přičemž jako součást elektro-hybridní revoluce bude do roku 2026 součástí celého portfolia. Tím máme tedy zodpovězeny prakticky veškeré otázky, jež jsme loni položili a na přetřes zbývá ta poslední, jež se týká ceny. Tu ovšem značka ani nenaznačila.


Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu - 1 - Audi EAWS podvozek 01Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu - 2 - Audi EAWS podvozek 02Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu - 3 - Audi EAWS podvozek 03Audi představilo elektromechanické tlumiče. Jsou lehčí a generují elektřinu - 4 - Audi EAWS podvozek 04
Nové technologie Audi snižují emise CO2 i redukují náklony karoserie

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše