Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km
7.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pohonná jednotka pracuje na bázi Millerova cyklu, Audi však dále zkrátilo čas sání. Máme tu i vyšší kompresní poměr, spotřeba tak nemá přelézt 5 l.
O nové generaci Audi A4 jsme se v poslední době zmiňovali hned několikrát, přičemž odhalena byla i paleta motorů. Ta ovšem nebyla kompletní, neboť automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku dnes ve Vídni představila nový dvoulitr TFSI naladěný na 190 koní a 320 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu od 1 450 do 4 400 otáček. Více než samotný výkon nás ovšem má zajímat nová metoda spalování, tedy alespoň podle tiskové zprávy.
Motor totiž pracuje na bázi Millerova cyklu, zároveň však kvůli maximální možné efektivitě přidává několik dalších unikátních faktorů. V prvé řadě byl zkrácen čas sání, místo obvyklý 190 či 200 stupňů nově probíhá přes 140° otáčky klikové hřídele. Kvůli tomu byl navýšen plnící tlak a sací ventily se nyní uzavírají mnohem rychleji. Dočkat se pak máme vysokého kompresního poměru, který navyšuje účinnost motoru, konkrétní cifru ovšem německá značka do placu nedala.
Při částečném zatížení je palivo vstřikováno jak do sání, tak přímo do válců, přičemž vyšší rychlost proudění nasávaného vzduchu (v důsledku vyššího polnicího tlaku) přispívá v lepšímu promísení směsi. A aby toho nebylo málo, pak zmínit můžeme rovněž variabilní zdvih ventilů Audi Valvelift System, který umožní kratší čas sání při částečném zatížení plynového pedálu a mnohem delší ve chvílích, kdy svou pravou nohu prakticky seznámíte s koberečkem (v tu chvíli se doba sání ze 140° prodlouží na 170°). To vše přitom přispívá ke snížení spotřeby, která nemá přesáhnout 5 l/100 km.
Mimo to tu máme také nízkou hmotnost pohonné jednotky, která váží pouhých 140 kg. Navíc se pyšní novým chladicím okruhem, který umožňuje rychlejší dosažení optimální provozní teploty agregátu. Tomu přitom napomáhá usazení svodů výfuku do hlavy motoru. A zmínit můžeme i použití oleje s nižší viskozitou (0W-20), které přispívá ke snížení třetí a tudíž k maximalizaci efektivity pohonné jednotky.
Nic bližšího již zmíněno nebylo, tedy stran faktu, že po Audi A4 se nových motorů (dvoulitr TFSI je jen první vlaštovkou z většího hejna) dočkají také ostatní modely značky. Na takové informace o jízdní dynamice si ovšem budeme muset počkat, stejně jako na upřesnění spotřeby. Oněch pět litrů je totiž jen předběžným údajem, výsledná hodnota dosažená v laboratořích bude nejspíše ještě nižší.
Nový přeplňovaný dvoulitr nabídne 190 koní, spotřebovat nemá dle normovaného cyklu ani 5 litrů na sto kilometrů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 50 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.