Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce
29.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.
Existují laserová světla a existují světla s matricovými LEDkami, která zhášejí jednotlivé diody tak, aby nebyli oslněni ostatní řidiči, ale abyste stále viděli co nejlépe. Audi, které kdysi chtělo být průkopníkem laserových světel v autech, ale muselo se smířit s hořkou porážkou, nyní přišlo s kombinací těchto technologií - vyvíjí světlomety s matricovými lasery. Říká jim iLaS, celým jménem Inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlo s vysokým rozlišením.
Na rozdíl od LEDkových matricových světlometů se ty laserové selektivně nezhasínají. Změnu směrování paprsku zde zajišťuje zrcadlo o pouhých 3 mm průměru, které se může všelijak natáčet a tím směrovat modrý laserový paprsek, který na něj míří. Ze zrcadla prochází paprsek konvertorem, kde je z modrého světla vytvořeno bílé, a následně čočkou a pak už dopadá na silnici před vámi.
V praxi má tento systém fungovat tak, že v nízkých rychlostech bude světlo rozptýleno na širokou plochu. Ve vysokých rychlostech se úhel zúží, ale intenzita a dosvit se výrazně zvýší, abyste na dálnici viděli před sebe co nejdále. Tohle ale de facto umí i obyčejná halogenová světla s parabolami; dá se očekávat, že zde bude změna plynulá. Také je možné měnit jas jen na určitých místech a nesvítit tam, kde to je spíš na škodu - tedy do očí protijedoucího řidiče nebo do zrcátek auta před vámi.
Novinkou také má být „bleskově rychlé” zapínání a vypínání jednotlivých „diod” podle toho, jak jsou zrovna natočená zrcadla. To znamená, že je osvětlení cesty ještě adaptivnější většími možnostmi rozšiřování či zužování světelného kuželu. „Jako s dnešními matricovými LED-světlomety Audi, silnice je vždy jasně osvětlena, aniž by ostatní účastníci provozu byli oslněni,” uvádí tisková zpráva. Hlavní výhodou laserů je lepší rozlišení, a tedy větší variabilita.
Na projektu iLaS se čtyřmi kruhy spolupracují firmy Bosch a Osram a také Institut technologie v Karlsruhe, konkrétně oddělení této školy, zabývající se technologií osvětlení. Je to projekt na tři roky, sponzorovaný německou vládou, a patrně již nějakou dobu běží. Kdy se však s laserovými matricovými světly setkáme na silnicích, je zatím brzy odhadovat.
Princip funkce matricových laserových světel dobře vysvětlují tyto oficiální obrázky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025 - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
před 2 hodinami - Toyota dokončuje své vlastní město. První obyvatele přivítá už letos na podzim, celé působí poněkud utopicky
včera - Youtuber podrobil Teslu Cybertruck dalšímu drsnému testu odolnosti, v jednu chvíli se doslova rozpadla na kusy
včera - K mání je jasně nejlevnější BMW M3 s motorem 4,0 V8 a manuálem. Ani moc nejezdilo, tak kdo si troufne?
včera - Nový Mercedes SL nikdo nechce. Prodejně se mohutně propadá v Evropě i v USA, u nás se prodává jedno auto za měsíc
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.09. 21:27 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.09. 21:24 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.09. 16:26 - Eda
- VZKAZY 01.09. 15:07 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.09. 11:58 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.08. 20:14 - řidičBOB
- BMW Divize 01.08. 18:52 - M.Z.