Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu
8.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Audi se s vážností sobě vlastní pustilo do komponování umělých zvuků pro své příští elektrické automobily e-tron.
Jet nízkými rychlostmi v obytné zóně v elektromobilu nebo hybridu jen na baterky může být pro kolemjdoucí „pěšáky” z důvodu chybějícího adekvátního zvuku motoru mírně řečeno rizikové. Aerodynamický hluk při městském tempu chybí a valivý hluk od kol je do rychlostí cirka 30 km/h také nedostatečný. Audi si proto (pochopitelně zdaleka ne jako první) vymyslelo uměle generovaný „e-sound“ a do jeho komponování bylo zapojeno oddělení akustiky.
Ústřední postavou se stal Rudolf Halbmeir, který obecně považuje zvuky za jistou formu hudby a asi nepatří mezi konstruktéry v tradičním smyslu slova. Jeho hlavním pracovním nástrojem je digitální piano, reproduktory, počítač, elektronický pedál a nějaká ta kreativita, aby se produkt jeho snažení líbil. Mimochodem, ve volném čase komponuje hudbu, i když v tomto směru asi tolik známý není.
Abychom o zvuku Audi e-tron jen neteoretizovali, podívejte se na video pod článkem. O výsledku jeho práce prozradí mnohem více než pouhý popis. Pokud budete mít dojem, že vám to hodně připomíná vesmírné koráby ze Star Wars nebo Star Treku, nejste od pravdy daleko. „Pro jisté frekvenční rozsahy jsou sci-fi filmy skutečně inspirativní,“ vysvětluje Halbmeir, tvrdí ale, že jeho práce je mnohem komplexnější.
„Během několika let jsme provedli spoustu testů, takže jsme se naučili některé tóny cíleně zesilovat a ty nežádoucí zase potlačit,“ říká Dr. Ralf Kunkel, šéf oddělení akustiky Audi. Zvukový výstup vozu je přitom závislý na rychlosti, otáček elektromotoru, zatížení a několik dalších parametrů. O generování zvuku se starají reproduktory s výkonem 40 wattů uložené na podvozku. Vývojáři ovšem tvrdí, že k tomu, aby chodci nebo cyklisté auto zaregistrovali sluchem, v běžném provozu zcela postačuje výkon pět až osm wattů.
Část zvuku je karoserií i vzduchem přiváděný rovněž k uším posádky. Není jej ale mnoho. V Audi jsou přesvědčeni, že majitelé elektromobilů si budou pořizovat auta tohoto typu také kvůli tichému provozu.
Větší část testů probíhala ve speciální akustické komoře, ale finální ladění bylo nevyhnutné provést na běžných silnicích, kde se ke zvuku vozu přidal vítr, podvozek absorbující nerovnosti, nečistoty bubnující do podběhů a karoserie nebo okolní provoz. Tohle má být podle Audi jen začátek. Pro každý svůj další elektromobil plánuje vytvořit originální akustický podpis podle jeho zaměření.









Ústřední postavou oddělení akustiky Audi je "skladatel" Rudolf Halbmeir
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 11 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva