Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Aston DB11 má aerodynamiku „useklé kapky” i s elegantní zádí. Čím to?
17.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
DB11 dostal do značné míry revoluční řešení aerodynamiky. O AeroBlade už Aston dříve v náznacích mluvil, teď jej konečně detailně popsal.
S novým Astonem Martin DB11 jsme se mohli vcelku důvěrně seznámit již při příležitosti jeho ženevského debutu. Tehdy jsme se zaměřili hlavně na jeho srdce, tedy nový 5,2litrový přeplňovaný dvanáctiválec, který dává k dobru 608 koní a 700 Nm točivého momentu. S ním 1 770 kilogramů vážící kupé zvládne stovku za 3,9 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 322 km/h, což jsou nepochybně přesvědčivé parametry.
To jsou ale známá fakta. Ještě před představením nového DB11 se ovšem provalilo, že si britská automobilka nechala registrovat ochrannou známku AeroBlade. Někteří spekulovali i o tom, zda nejde o název zbrusu nového modelu, realita je ale jiná - je to nový aerodynamický prvek DB 11, který má vozu pomoci k vyšší stabilitě díky aerodynamickému přítlaku a zároveň co nejméně narušoval proudění vzduchu okolo vozu v momentě, kdy něco takového není třeba. Při představení nového kupé Britové o tomto prvku neřekli skoro nic, až teď prozradili více. Co to tedy je, onen AeroBlade?
Za tímto označením se skrývají speciální větrné kanály, jejichž ústí nalezneme ve vypoulených „kapsách“ zadních bočních oken. Už jejich přítomnost byla trochu nejasná, neboť vypadají, jako by měly zásobit vzduchem motor, ten je ale u DB11 umístěn vpředu podél. Z oněch kapes pak vzduch putuje podél zavazadlového prostoru skrze mřížku směrem za vůz, čímž je podle inženýrů vytvořena funkce jakéhosi virtuálního spoileru a virtuální „useknuté zádě” či „useknuté kapky” Wunibalda Kamma.
Vyřešen je tím přitom problém vztlaku, který na DB11 ve vysokých rychlostech působí, aniž by bylo potřeba přidávat na již tak nemalé hmotnosti. Řešení je to do značné míry přelomové, neboť i když v principu není nové, přímo touto cestou se zatím nikdo nevydal. A pokud se vydal hodně podobnou, šlo o auta z nesrovnatelně vyšších cenových sfér.
Britské kupé má navíc díky tomuto systému čistější linie a ničím nerušenou záď, neboť aplikace technologie AeroBlade nevyžaduje masivní spoiler - jak napevno uchycený, tak automaticky vyjíždějící. Místo toho tu máme pouze jistou formu Gurneyho klapky, která se v závislosti na zvoleném jízdním režimu v rychlostech 80 až 130 km/h vysouvá o zhruba 6 centimetrů nad povrch a tím jen umocňuje odsun vzduchu za záď, aby onen vizuálně imaginární, ale fakticky přítomný „Kammback” byl dokonalý.
Šéfdesignér značky Marek Reichman dodává, že ačkoliv řešení napomohlo vzhledu, šlo tu v prvé řadě o funkci. „Použili jsme designový jazyk a naši lásku ke kráse, abychom stvořili něco, co mnohem efektivněji proplouvá napříč vzduchem. Není to tedy věc vzhledu, ale spíše o užívání designových principů, jenž nám umožňují vytvořit mnohem efektivnější produkt.“
Výsledkem je tedy vůz, který má čistě vyhlížející záď a přitom vysokou aerodynamickou efektivitu. Spojení vizuální i technické krásy? Posuďte sami, na každý pád je to pozoruhodné řešení.
Aston Martin DB11 dostal do vínku technologii AeroBlade, která upravuje obtékání vzduchu napříč zádí skutečně pozoruhodným způsobem
AeroBlade má DB11 pomoci zůstat elegantní a přitom aerodynamicky efektivní - výsledek posuďte sami
Zdroj: Aston Martin přes Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- V Evropě nepochopitelně zaříznuté dostupné ostré Hyundai jinde jede dál, ukázalo se v novém
5.10.2024 - Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024 - Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
5.10.2024 - Nový vrcholný McLaren W1 kompletně odhalil únik, designově je to jeden velký chaos a bída
6.10.2024 - Lidé začali elektrickým Korejcům ve velkém ukazovat záda, tato ošklivka teď v Evropě padá o 73 procent
6.10.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 00:03 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 11.04. 23:28 - Kavis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.
- Zákaz zastavení a pokuta 11.03. 10:34 - řidičBOB