Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Aerodynamická kouzla u aut fungují i bez velkých křídel. Podívejte se, jak
2.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Colin Chapman jako první u aut poprvé využil fyzikální rovnici odvozenou už v 18. století. Tehdy to bylo převratné, dnes je to běžné.
Existují dva způsoby, jak u auta vyrobit přítlak. Jedním je instalace křídel a jiných přítlačných ploch na karoserii auta. Jejich funkce je stejná, jako v případě letadel. Na jednom povrchu proudí rychleji než na druhém, což vede ke vzniku vztlaku u letadel a přítlaku u aut. Jenže jak se přesvědčujeme pokaždé, když vlezeme do bazénu, kapalina, kterou je i vzduch, klade tělesu v ní se pohybujícímu odpor. To samé platí i v případě křídel - čím větší vztlak či přítlak poskytují, tím více výkonu je spotřebováno na jinak stejně rychlý dopředný pohyb.
Pak přichází ke slovu druhý možný způsob, kterým lze auto „přilepit” k zemi. Již v 18. století napsal švýcarský fyzik Daniel Bernoulli knihu Hydrodynamica, jejíž součástí byla i jistá rovnice. Ta je dnes součástí středoškolské fyziky a obecně je známa právě pod jeho jménem. Pokud ji přeložíme do „laičtiny”, říká, že při růstu rychlosti kapaliny klesá její tlak. V praxi je tento jev využíván například v karburátorech nebo u pneumatických stříkacích pistolí.
Jak ale ukázal Colin Chapman v roce 1978, lze ho s úspěchem využít i u aut. Upraví-li se spodek auta patřičným způsobem, vytvoří se dostatečné podmínky pro zrychlení mezi autem a povrchem proudícího vzduchu. A vzniká podtlak, který auto „táhne” k zemi. Obrovskou výhodou je, že tak není na úkor spotřeby výkonu. Důležitou součástí tohoto mechanismu jsou prahy, resp. nástavce prahů. Ty ovšem nesmí směřovat ven jako v případě mnohých aut podrobených tuningu, ale dolů, protože tvoří těsnění mezi nízkým tlakem vzduchu pod autem a vysokým tlakem vzduchu vedle auta a všude okolo.
Každé plus samozřejmě má i mínus. Tím je v tomto případě požadavek na zachování konstantního proudění pod vozem. Při náhlých změnách, světlé výšky dochází ke skokovým změnám velikosti přítlaku. Přesvědčili se o tom i jezdci F1, u kterých ve vysokých rychlostech docházelo ke kontaktu spodku vozu a povrchu tratě. V tu chvíli je samozřejmě narušeno proudění vzduchu a přítlak skokově mizí. Proto se začaly používat ližiny z kovu či dřeva, které tomuto dosednutí zabraňovaly.
Využití Bernoulliho principu není omezeno jen na okruhové vozy. U dnešních supersportovnívozů jde o relativně běžnou věc a je to také důvod, proč se na nich neobjevují monstrózní křídla. Ferrari 488 GTB dokonce, na rozdíl např. od legendární F40, nemá žádné, přesto generuje víc přítlaku a v nižších rychlostech. Více vám na toto téma prozradí na přiloženém videu sám Chapman, ale Clive - syn věhlasného Colina...
Využití Bernoulliho principu pod autem zvýší přítlak za minimální zvýšení odporu vzduchu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva