2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW

Nejen novým 6,0 W12 TSI Bentley a spol. žila prezentace motorových novinek VW na symposiu ve Vídni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW

10.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejen novým 6,0 W12 TSI Bentley a spol. žila prezentace motorových novinek VW na symposiu ve Vídni.

Teprve včera jsme vám mohli představit velkou novinku Volkswagenu, kterou představil v rámci 36. ročníku Vienna Motor Symposium. Jde o agregát 6,0 W12 TSI a velký není jen svým šestilitrovým zdvihovým objemem, ale i významem, neboť ukazuje, že dvanáctiválcové motory mohou i v dnešní době žít dál. Na této akci ale VW odhalil ještě dvě menší pohonné jednotky, alespoň z hlediska objemu, které ovšem svým obecným významem mohou nový dvanáctiválec snadno zastínit. V průvodní tiskové zprávě k vídeňské konferenci o nich nebyly žádné nebo jen mlhavé zmínky, díky návštěvníkům této akce ale víme něco málo také o nich.

Na rozdíl od W12 nemají namířeno do žádného konkrétního auta, alespoň ne v tuto chvíli, jde pouze o ukázku budoucích možností. Alespoň v případě té objemově větší je ale zřejmé, že se do produkčního auta může dostat relativně snadno, stačit bude zřejmě jen manažerské rozhodnutí někoho z vedení koncernu.

Začneme ale tou menší. Jde o tříválcový motor 1,0 TSI, který brzy začne nahrazovat současný čtyřválec 1,2 TSI a už teď je k mání v Golfu. Z jeho existence jako takové velkou radost nemáme, verze představená ve Vídni je ale aspoň zajímavá. Prý i díky genům závodního Pola WRC a kombinaci tradičního a elektrického přeplňování totiž generuje výkon až 200 kW (272 koní) a točivý moment nejvýše 270 Nm, což jsou na litrovou jednotku vskutku úctyhodné parametry. Jeho smyslem opravdu není objevit se - aspoň v dohledné době - pod kapotou některého z Volkswagenů, technický šéf VW Heinz-Jakob Neusser ale konstatoval, že „je hezkou ukázkou toho, jak velký potenciál v sobě spalovací motory ještě skrývají”.

Další technické parametry neznáme, motor byl skutečně pouze „ukázán” a platí to také o druhém, který dnes stručně probereme. Jedná se o dvoulitrový turbodiesel TDI se dvěma turbodmychadly, který byl poprvé představen před dvěma léty a pyšnil se schopností generovat až více než 100 kW (136 koní) z litru objemu. Dnes už se prodává v novém Passatu a Vídeň spatřila jeho další možnou evoluci, která následuje tu nedávnou, 272koňovou.

Detaily opět neznáme, jeho základní parametry jsou ale i tentokrát parádní - výkon až 220 kW (300 koní) a točivý moment nejvýše 600 Nm. To už není tak daleko od dnešního motoru stejného typu, toto je „jen” citelné posunutí jeho možností dále. Motor opět používá kombinaci klasického turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a elektricky poháněného a pochopitelně elektronicky řízení druhého turba spolu s vysokotlakým vstřikováním.

Prezentaci motoru měl na starosti opět Neusser, který pro diesely zjevně hoří. „Jak všichni víte, tento typ motoru byl kritizován pro údajné přispívání špatné kvalitě ovzduší ve městech. Upřímně řečeno - abych to smetl jednou větou - toto je nesmysl. Démonizování dieselů znamená působit proti cílům ochrany klimatu,” řekl technický šéf Volkswagenu s odkazem na to, že diesely sice trpí vyšším emisemi přímo nebezpečných exhalací, pyšní se ale nižší spotřebou a tedy i nižšími emisemi CO2.

O obou motorech tedy máme zatím pouze kusé zprávy, VW je ale jistě veřejně nepředstavuje jen pro legraci. Téměř 300koňový 1,0 TSI asi ve výrobě hned tak očekávat nemůžeme, že litrová jednotka má podstatně větší než současný 115koňový potenciál a brzy může nabízet i citelně více výkonu, je zřejmé. Potentnější 2,0 Bi-TDI pak jasně ukazuje, že ani současná generace dvakrát přeplňovaného nafťáku VW neřekla poslední slovo a můžeme se - ještě dříve než u 1,0 TSI - dočkat její silnější verze jen po menších úpravách.

Cestou k obému se zdá být elektrické přeplňování, na kterém pracuje kde kdo od BMW přes Mercedesu až po Ferrari. A VW nestojí stranou už déle, naposledy jsme viděli totéž v konceptu Audi TT Clubsport Turbo nebo ve studii Audi RS5 TDI. Kdy to s ním někdo dotáhne do výroby, ukáže jen čas...


2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 1 - VW 10 TSI 272 20 TDI 300 prvni 032,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 2 - VW 10 TSI 272 20 TDI 300 prvni 012,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 3 - VW 10 TSI 272 20 TDI 300 prvni 02
Další dvě motorové novinky VW obrazem - litrový tříválec s 272 koňmi a dvoulitrový diesel s 300 PS

2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 4 - VW 10 TSI 272 dalsi 012,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 5 - VW 10 TSI 272 dalsi 02
O něco málo více k nadupanému litru přímo z vídeňského symposia

2,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 6 - VW 60 W12 TSI prvni 012,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 7 - VW 60 W12 TSI prvni 022,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 8 - VW 60 W12 TSI prvni 032,0 TDI s výkonem 300 koní a 1,0 TSI s 272 koňmi: další motorové novinky VW - 9 - VW 60 W12 TSI prvni 04
Třetí a nejlépe představenou je už sériový 6,0 W12 TSI, o němž jsme vás podrobněji zpravili včera

Zdroje: Volkswagen, Car and Driver, Autofilou@Facebook

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.