Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
11stupňový automat Fordu podrobněji, automobilka pracuje na třech verzích
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vývoj jedenáctikvaltu je v počátečních stadiích, ve hře jsou hned tři varianty. Možností řešení je tedy více a cílem je nejspíš snížení spotřeby mimo město.
Není to tak dávno, co šest převodových stupňů bylo něco, čím jste se mohli chlubit tak moc, že jste to mohli uvést i v názvu auta - vzpomeňme třeba na Peugeot 306 GTi-6. Dnes je ale šest kvaltů v podstatě minimum i u běžných aut, i manuální převodovky občas mívají sedm stupňů. A do toho přichází Ford, který pracuje na jedenáctistupňovém automatu. Čtete správně, 11 rychlostí. Zpátečka je dvanáctá.
O tomto kroku už jsme vás informovali, zveřejněn ale byl i patentový obrázek spolu s dalšími detaily k této převodovce. Pracuje se zatím na třech variantách: první má čtyři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy, druhá má dva páry úhlových ozubených soukolí, tři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy a třetí má čtyři planetová soukolí, čtyři brzdy a dvě spojky.
Automobilka Ford před pár lety měla pracovat spolu s GM na desetikvaltu. Posunout snahy ještě o stupeň výše velí nejspíš zejména snaha o nižší spotřebu - zatímco desátý převod oné 10st. převodovky měl poměr 1:0,636, 10. převod jedenáctikvaltu má poměr 1:0,67 a jedenáctý 1:0,58.
Při stejné rychlosti tak motor auta s 11st. převodovkou bude pracovat s trochu nižšími otáčkami, než motor auta s 10st. převodovkou - což je dost pravděpodobně hlavní cíl vývoje jedenáctikvaltu. Dokumenty, které jsou součástí žádosti o patent, uvádějí, že „některé typy motorů jsou schopné pracovat efektivně jen v úzkém pásmu otáček”. Jak bude vypadat výsledek, si tedy budeme muset ještě pár let počkat, pokud se jej vůbec dočkáme...
Toto schéma bylo přiloženo k žádosti o patent na jedenáctistupňovou převodovku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva