Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
11stupňový automat Fordu podrobněji, automobilka pracuje na třech verzích
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vývoj jedenáctikvaltu je v počátečních stadiích, ve hře jsou hned tři varianty. Možností řešení je tedy více a cílem je nejspíš snížení spotřeby mimo město.
Není to tak dávno, co šest převodových stupňů bylo něco, čím jste se mohli chlubit tak moc, že jste to mohli uvést i v názvu auta - vzpomeňme třeba na Peugeot 306 GTi-6. Dnes je ale šest kvaltů v podstatě minimum i u běžných aut, i manuální převodovky občas mívají sedm stupňů. A do toho přichází Ford, který pracuje na jedenáctistupňovém automatu. Čtete správně, 11 rychlostí. Zpátečka je dvanáctá.
O tomto kroku už jsme vás informovali, zveřejněn ale byl i patentový obrázek spolu s dalšími detaily k této převodovce. Pracuje se zatím na třech variantách: první má čtyři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy, druhá má dva páry úhlových ozubených soukolí, tři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy a třetí má čtyři planetová soukolí, čtyři brzdy a dvě spojky.
Automobilka Ford před pár lety měla pracovat spolu s GM na desetikvaltu. Posunout snahy ještě o stupeň výše velí nejspíš zejména snaha o nižší spotřebu - zatímco desátý převod oné 10st. převodovky měl poměr 1:0,636, 10. převod jedenáctikvaltu má poměr 1:0,67 a jedenáctý 1:0,58.
Při stejné rychlosti tak motor auta s 11st. převodovkou bude pracovat s trochu nižšími otáčkami, než motor auta s 10st. převodovkou - což je dost pravděpodobně hlavní cíl vývoje jedenáctikvaltu. Dokumenty, které jsou součástí žádosti o patent, uvádějí, že „některé typy motorů jsou schopné pracovat efektivně jen v úzkém pásmu otáček”. Jak bude vypadat výsledek, si tedy budeme muset ještě pár let počkat, pokud se jej vůbec dočkáme...

Toto schéma bylo přiloženo k žádosti o patent na jedenáctistupňovou převodovku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 2 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva