Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Zkusili jsme Porsche Panamera Turbo 2014, je to superrychlé superturismo
29.11.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Rychlost i komfort dnes nabízí řada aut. Obojí v jedno ale s grácií Panamery spojuje málokteré.
Nemohu říci, že bych podobným modelům holdoval, už v nedávném testu nového Mercedesu S 63 AMG jsem ale zmínil, že jde o typ aut, která ve mně dokážou vzbudit úctu a obdiv. Sám mám raději věci černé, nebo bílé, a tak se snáze smířím s vozy buď nesmlouvavě sportovními, nebo nesmlouvavě komfortními. Nemohu ale popřít, že šeď kompromisu spojující tyto dva zdánlivě nespojitelné světy může být dovedena k tak výjimečné ryzosti, že více než jeden šedý, beztvarý flek připomíná spoustu malých bílých a černých čtverečků nenuceně koexistujících v těsné blízkosti. A něco takového mi úplně cizí není.
Ano, taková auta bývají velká. Ano, taková auta bývají těžká. Ano, taková auta bývají velká a těžká, ale pokud vím, zatím se ještě nenašel nikdo, kdo by dokázal vměstnat obsah krabice od banánů do krabičky od sirek. Pokud tedy máte zájem o vůz nabízející patřičný prostorový komfort, malý prostě být nemůže a vysloveně lehký z podstaty též ne. Když si pak zamanete, že se ani za tohoto stavu nechcete vzdát alespoň nějaké sportovní agility a přesvědčivé dynamiky, výchozí konfiguraci prostě musíte přijmout za svou a v daných „sportovních” aspektech hledat více než co jiného jakési nejmenší zlo. Je to takový ideál svého druhu a Porsche Panamera Turbo k němu má přinejmenším hodně blízko.
Pozice Panamery dnes přitom není snadná, neboť od chvil jejího zrodu se na trhu objevilo několik dalších, podobně laděných novinek. Třebaže jde o docela zvláštní svět přiznaných extrémních potřeb, nebo možná i nepřiznaných extrémních nepotřeb, můžete si vybírat z pozoruhodně širokého množství podobných modelů novějšího data vzniku. O zbrusu novém Mercedesu S 63 AMG už byla řeč, do podobných vod ale míří třeba i BMW M5 a M6 Gran Coupe, novější je také aktuální Audi S8 nebo výrazně faceliftovaný Bentley Flying Spur. Ty všechny mají přes 500 koní a rozhodně s nimi nehrají na strunu okruhových speciálů, včetně zdánlivě odlišně laděných BMW. Proti těm všem se Panamera rozhodla bojovat letošním faceliftem a právě v inovovaném provedení jsme ji zkusili.
Raději bych vám nabídl podrobnější povídání, ale omezený prostor k testování od samotného Porsche, který dále umenšilo jedno neposedné divoké prase (vyčítejte to savci s takovým jménem...) nás dovedlo k jen dílčím zjištěním. Za takových okolností ale aspoň soustředíte svou pozornost na jeden jízdní režim, který je pro to či ono auto určující. U Porsche Panamera Turbo je to bez diskuze velmi rychlý přesun na středně dlouhé vzdálenosti a právě v něm jsou schopnosti faceliftovaného modelu dotažené na práh dokonalosti.
V prvé řadě jde o extrémně rychlé auto nesvázané žádnými zbytečnými omezovači. Jeho dynamika je naopak vhodně podpořena nekompromisně naladěným, takřka pětilitrovým, dvakrát přeplňovaným motorem schopným dolovat ze sebe enormní výkon od nejnižších až po nejvyšší otáčky a precizním zpřevodováním šesti stupňů automatické převodovky, která je doplněna o sedmý, hlavně spořivý rychloběh. Je to už párkrát ohraná písnička o vlastně ne až tak extrémním výkonu nejvýše 520 koní (382 kW), který si musí poradit s 1 970 kilogramy pohotovostní hmotnosti (DIN) a stálým pohonem všech kol. To na papíře není zrovna konfigurace sprinterského speciálu, jenže praxe je prostě odzbrojující. I když jsem zvyklý na leccos, zažít až nepochopitelnou schopnost auta rozpohybovat ony dvě tuny (s náplněmi, řidičem a něčím navíc to bude dost přes dvě tuny) z místa k desítkám kilometrů v hodině během zlomku sekundy je něco mimořádného.
A nejde jen o jakýsi první dobrý dojem. Na jednu stranu drtivá, ale na druhou stranu stále ještě noblesně dodávaná akcelerace trvá do 100, 200, ale i 300 km/h, kde Panamera Turbo teprve začne vzdávat své odhodlání vítězně se prát zejména s narůstajícím odporem vzduchu. Udávané maximální rychlosti 305 km/h přesto dosahuje s lehkostí a na rovném úseku se námi testovaný kousek za vhodného tlaku a teploty přiblížil i hranici 310 km/h reálné rychlosti. Gravitace vám v těchto rychlostních sférách už tolik nepomůže, když ji ale dáte prostor, můžete se s Panamerou Turbo podívat až za mez 320 km/h, tedy pro některé magických 200 mil v hodině. To všechno vám nejlépe vykreslí přiložené video, které zachycuje i to, jak snadno si motor poradí i s pružným zrychlením. Minimálně jedno vám ale nepoví - s jakou famózní grácií auto tohle všechno zvládá.
Nechci říci, že jde o nějaký německý Playstation, který vám fakt, že jste také řídili, po dojetí do cíle prozradí pouze podle trochy potu na věnci svého volantu. Ani k tomuhle tedy nemá vůz daleko, neboť se pochopitelně snaží být komfortním, nemá ale příliš daleko ani ke slušně řiditelnému stroji. Ódu nebudu pět dvouspojkové převodovce, která má tradičně dost problémů sama se sebou a u Panamery Turbo ji občas „pomůže” i komplikovanější sladění se silným přeplňovaným motorem - narazit na nepříjemně dlouhé prodlevy při požadavcích na cokoli zejména ve středních otáčkách není až tak těžké. Ovladatelnost brzd je ale tradičně vynikající a řízení, ač s neoptimálním posilovačem, stále prokazuje svou, pro konkurenci zřejmě nedostižnou přesnost.
Kouzlo rychlé jízdy v Panameře ale není v ovladatelnosti, ta je nakonec prostě „jen” taková, jaká má být. Její kouzlo je ve schopnosti maskovat rychlost, kterou jsem nezažil snad nikdy v ničem a o jejíž akcentaci se nedávné inovace (pomineme-li vzhled) postaraly zjevně především. Může se zdát paradoxním, že tomu tak je i za situace, kdy je podvozek ve srovnání s podobně zaměřenou konkurencí relativně tvrdší a o něco agilnější. Tohle vede spíše k očekáváním nepohody a nutnosti auto více řídit, jenže u Panamery Turbo je vše naladěné tak, aby to podporovalo přirozenou schopnost vozu vysoké rychlosti samozřejmě zvládat a řidiči dopřávalo pocit dostatečné vlády nad autem. Nejlépe se sice cítí na dálnici, kde vám při svých dynamických schopnostech udělá i ze zdánlivě rovné silnice technickou trať, nakonec se ale ani na techničtější okresce neztrácí. Svou velikost a hmotnost sice nezapře, zejména pak při snaze zpomalit, že byste ale museli tohoto německého Moby Dicka brát na vidle, aby se překulil z jedné strany na druhou, nemohu říci - vzhledem ke svým dimenzím je schopen projevovat se minimálně s dostatečnou, ne-li překvapivě velkou mrštností.
Muselo být skutečně náročné výše popsaného stavu dosáhnout, o to více jej ale musím ocenit. Cestovní rychlost okolo 200 km/h je pro Panameru Turbo urážkou, tu zvládá tak snadno a s takovým minimem rušivých projevů, že krom zamyšlení nad přetrvávající platností fyzikálních zákonů skoro nedává důvod jet tak nemístně pomalu. Tyto pocity pochopitelně podporuje i odstínění od všemožných hlukových projevů - motor slyšíte, jen pokud chcete, hluk od pneumatik neslyšíte, ani když chcete a pokud zatoužíte po troše aerodynamického svistu, méně než 250 km/h vám pocit zdaru nedopřeje. Jedinou pihou na kráse, ale to je prostě český syndrom, je omezená schopnost podvozku filtrovat větší nerovnosti. Sice má několik nastavení tvrdosti a rozličné adaptivní módy, přesto ani v jednom velké nerovnosti nezvládá tak, jak by bylo ideální. Své k tomu přitom jistě říkají i 20palcová, pro české podmínky poněkud příliš ambiciózní kola.
Za pihu na kráse by někdo mohl považovat také spotřebu paliva, ale to to by musel v mezičase zapomenout, že si koupil auto za bezmála pět milionů korun. Všechny jízdní režimy jsme nevyzkoušeli, v jakémkoli adekvátním se ale s apetitem pod 25 litrů benzinu na 100 km nepodíváte. V podstatě defensivní jízdu s velmi občasným využitím akcelerace tedy auto zvládá za nějakých 15 na 100, každé další intenzivní zrychlení ale žene spotřebu výrazně výše a pokud začnete využívat větší části dynamických schopností auta, palubním počítačem vykazované maximum 27 litrů na 100 km vám pro představu o prožívané realitě zdaleka stačit nebude. Sami jsme s kolegou na 400 ujetých kilometrech připravili světové zásoby benzinu o nějakých 150 litrů a to není úplně nízké číslo s ohledem na část opravdu zvolna ujetých kilometrů. Alespoň že máte k dispozici 100litrovou nádrž, která vám vydrží na nějakých 300 kilometrů přesunu, za nějž se auto nebude muset stydět...
Lebedit si nemohu ani nad vzhledem, který mi od začátku existence tohoto velkého Porsche přijde být zbytečně mohutný, bachratý, prostě těžký. Sama automobilka v minulosti mluvila o tom, že se tento vizuální dojem pokusí umenšit, pokud se to ale skutečně snažila (nevsadil bych si na to...), pak se jí to příliš nepovedlo. Inovované provedení vypadá svěžeji, lehčeji ale nikoli a zejména dojem, že Panamera „padá na zadek” zůstává aktuální i pro modelový rok 2014.
S koncem dnešního krátkého ohlédnutí za chvílemi strávenými s faceliftovanou Panamerou Turbo se dokonalý obraz tohoto vozu začal poněkud rozpadat. Ale nechápejte mě špatně - závěrem zmíněné nemění nic na faktu, že tohle auto je hvězda svého druhu. I když nemohu netrpět úctou k ostatním konkurentům, třeba k ještě vyššímu komfortu eSkového Mercedesu, naladění Panamery Turbo mi v tomto segmentu dává největší smysl. Na špatném povrchu není dokonalá, na jakémkoli jiném ale prakticky ano - je extrémně rychlá a přitom tak komfortní a zároveň tak jistá, agilní i dobře řiditelná, že vám snadno dovolí svou dynamiku využívat a přitom vás jí neobtěžovat. Jemná šachovnice černobílých schopností tohoto auta je pro mě definicí superrychlého superturisma a je jen na vás, jestli jste za tuto výjimečnou kombinaci schopni či ochotni „vysolit” přinejmenším 4 miliony Kč za základní provedení Turba. Bez nich budete muset kompromisů přijmout o něco více...
Cena
Základní cena vozu (Panamera Turbo 2014): 4 048 000 Kč
Cena testovaného provedení (Panamera Turbo 2014 + příplatková výbava): 5 014 022 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 4 806 ccm
Největší výkon: 382 kW (520 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 700 Nm při 2 250 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 305 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,7 l
Mimo město: 7,7 l
Kombinovaná: 10,2 l
Objem palivové nádrže: 100 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 5 015 mm
Šířka: 1 931 mm
Výška: 1 418 mm
Rozvor náprav: 2 920 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 970 kg / 2 045 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 432 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 250 l
Všechny fotografie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 2 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 3 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 5 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 6 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva