Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Zkusili jsme nové Audi RS3, takhle brutálně zrychlí až k 280 km/h
19.7.2015 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) U Audi chtěli postavit vůbec nejrychlejší kompakt světa, a tak ho postavili. Nová RS3 má dynamiku supersportů let nedávno minulých.
Výkonové války automobilek mohou leckomu přijít dětinské, my jsme ale ti poslední, kteří proti nim budou protestovat. Nebýt soutěživosti konstruktérů, automobilový svět by nikdy nepoznal překotný vývoj, který v posledním století zažil. A i když vám na jednu stranu stokrát odsouhlasíme, že více oceníme auto se skvělou ovladatelností či podvozkem než vysokým výkonem a dynamikou v přímce, na tu druhou musíme racionálně přijmout, že „prodejná srovnání” aut se vždy budou točit kolem poněkud primitivněji vyjádřitelných hodnot.
Auto s nejlepším zrychlením, nejvyšší maximálkou nebo nejvyšším výkonem se bude v nabídce vždy vyjímat lépe než vůz, o kterém všichni tvrdí, že má excelentní jízdní projev nebo okouzlující řidičskou podmanivost. Tak to prostě je, ale nemá smysl to chápat jen negativně - středobodem evoluce se takto sice stává parametr, který z pohledu nadšeného řidiče není tím nejdůležitějším, i ty důležité se ale svezou s ním. Málokterá automobilka si dovolí vyvinout supersilné či superrychlé auto, které by svůj výkon nebo dynamiku nezvládalo podvozkem, brzdami či ovladatelností. Dostáváme tedy ve výsledku auta nejen rychlejší, ale celkově lepší, třebaže ne ve všem, třebaže v některých aspektech nikoli tak moc, jak by mohla být.
Vývoj v segmentu výkonných kompaktů je to zářným příkladem. Nikomu nebudeme tvrdit, že dnešní auta jsou esencí řidičské podmanivosti, stejně tak ale nemůžeme nepřijmout, že mezi těmito stoji si dnes můžete koupit za podobné peníze jako před 10 či 20 léty zásadně lepší stroje. Za méně než 700 tisíc Kč dnes může být váš Seat Leon Cupra s výkonem dosahujícím skoro 300 koní a adekvátní dynamikou. A je to snad nějaký dragster? Nikoli, tohle auto zdolá Severní smyčku Nürburgringu v čase pod 8 minut - spolu s výkonem a dynamikou dostalo i spoustu jiných skvělých vlastností.
Toto je ale zásah kompaktních výkonových válek do nejnižších sfér tohoto segmentu, nejtužší bitvy zuří v docela jiných patrech. Golf R s 300 koňmi už je pomalu něco jako standard a 310koňový Civic Type R dojme leda jako předokolka. Však takových 350 koní Fordu Focus RS nechytá rozjetý vlak ani při pohledu do roky staré nabídky Mercedesu, neboť právě ten se kdysi zasadil o zrod krále 360koňového A 45 AMG s litrově nejvýkonnějším benzinovým motorem vůbec. A dlouho s ním svému segmentu vládl.
Právě na jeho kralování se ale nechtěli nečinně dívat v Ingolstadtu a stvořili něco ještě výkonnějšího a rychlejšího - nové Audi RS3 Sportback s výkonem 367 koní a schopností akcelerovat na stovku za 4,3 sekundy. Co na tom, že o korunu krále tohle auto přijde hned co dorazí inovované A 45 AMG do showroomů, držet tady krok s výrobci není snadné. Však VW už testuje ještě rychlejší Golf a Mercedes předem slibuje, že mu stejně zase vypálí rybník. My jsme pro tuto chvíli běh času zastavili, vzali novou RS3 a vyzkoušeli, jak je to s tou její dynamikou v praxi. On totiž papír a realita jsou dvě jiné věci.
Na papíře vypadá RS3 skvěle. Váží 1 520 kg (eurocifra i s řidičem a spol.) výkon dosahuje až 270 kW (367 koní), k tomu je tu pohon všech kol Quattro a rychlý dvouspojkový automat. Avizovanou dynamiku už znáte, ale číslo 4,3 sekundy je... jen číslo. Ale co když řekneme, že úplně stejný parametr akcelerace na stovku mělo i Ferrari 360 vyráběné až do roku 2005? Dobře, stovka je jen jedna z mnoha disciplín, ale on tenhle osmiválcový sporťák neměl ani o mnoho více výkonu (300 kW), i když o něco lehčí byl (cca o 160 kg podobnými metrikami) a jeho karoserie jistě fandila vysokým rychlostem více.
Srovnávat kdysi typické Ferrari a nejlevnější RS od Audi se může zdát bláznivé, jenže přesně takhle bláznivý posun vpřed ostré kompakt zaznamenaly. Stačilo 10 let a tahle auta jedou prakticky stejně - zdaleka ne jen při zrychlení na stovku. Podívejte se na přiložené video s akcelerací RS3 z 0 až k tachometrovým 287 km/h, přibližně 275 km/h skutečné rychlosti. To je kalup, který by onomu Ferrari zvládl konkurovat a nebýt omezovače rychlosti (Audi udává 280 km/h, ale v tomto případě zasahuje o něco níže), neměla by RS3 problém se zrychlováním ještě dále.
Nechceme přehánět, ale dynamika tohoto vozu je prostě brutální, minimálně uvážíte-li, v čem vlastně sedíte. Není to žádný oslnivý sporťák, je to rodinný hatchback s trochu výraznějším vzhledem, který na parkovišti před Tescem zapadne do davu. Na silnici se ale hned tak neztratí a budete muset narazit na setsakra výkonný vůz řízení setsakra odvážným řidičem, abyste poznali, co to je být „ten druhý”.
Tohle auto navíc vedle A 45 AMG (alespoň vedle verze před faceliftem) nepůsobí jen jako stroj postavený s účelem pokořit stovku v co nejkratším čase. Jeho dynamika působí přirozeněji a nenuceněji, je k dispozici v širším rychlostním spektru a nakonec ani nekončí na obligátních 250 km/h, jakkoli ani výše posazený omezovač nepotěší. Zaposlouchejte se k tomu do ne zcela obvyklého zvuku jeho pětiválcového motoru, který podtrhuje i neskromný projev příplatkového výfuku se dvěma režimy - tohle auto prostě umí okouzlit už tím, jak se projevuje na místě a při zrychlení v přímce.
Nová RS3 ale pochopitelně nabízí mnohem více zajímavých vlastností, které stojí za zmínku. Třeba spotřebu paliva, která už tolik radosti neudělá. Ale pochopitelně tu nejde jen o to - jak funguje převodovka, jak pohon všech kol a jak vůbec tohle auto zvládá svou extrémní dynamiku jinde než na letišti? Však skoro 280 km/h, na které se rozjede, už není na vůz takové konstrukce legrace... A jaký dává při své ceně smysl vedle už tak hodně rychlého Audi S3 s 300 koňmi? Zatím se podívejte na onu dynamiku, o zbytku vám povíme vám v kompletním testu, pochopitelně na Autoforum.cz...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus