Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Volkswagen Scirocco: Ostřejší GTI
4.9.2008 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Co se stane, když vezmete vynikající Golf GTI a současně mu rozšíříte i snížíte karoserii? Odpověď je jednoduchá a zní Scirocco. Povědomé jméno? Jistě, na trh se vrací zajímavě pojatý sportovní model, v jehož souvislosti Volkswagen často používá slova jako každodenní použitelnost či dostupnost. Jak ale jezdí?
Předně je třeba říci, že nový Volkswagen Scirocco vypadá ještě lépe ve skutečnosti, než na fotografiích. Když mu stojíte tváří v tvář v reálném prostředí dokonale vyniknou jeho propnuté boky, které na zádi přecházejí do dramaticky vyklenutých blatníků vystupujících z těla karoserie. Přední část nepůsobí tak rozhodně, jako třeba u Passatů nebo Golfu GTI - protože postrádá typicky pojatou masku chladiče a mezi světlomety má pouze černý pruh. Jednoduše vyžaduje více pozornosti. Teprve potom vynikne jakoby zakousnutý a osobitý výraz. Jistě není bez zajímavosti, že právě tato maska se objeví také na budoucích modelech Volkswagenu. Nejdříve již na další generaci modelu Golf letos na podzim.
Volkswagen Scirocco je postaven na základě Golfu páté generace. Bezezbytku však využívá modulárního stavebnicového konceptu v rámci koncernu Volkswagen. Zatímco tedy rozvor zůstal ve srovnání s Golfem GTI zachován, rozchod kol přední nápravy byl rozšířen o 35 mm, zatímco zadní kola jsou od sebe vzdálena o 59 mm více. Současně s tím došlo také ke snížení celkové výšky o nezanedbatelných 103 mm. Všechny tyto modifikace přinášejí nejen agresivnější proporce, ale také mají jednoznačný přínos pro jízdní vlastnosti. První testovací jízdy, které Volkswagen uspořádal v okolí portugalského Lisabonu, tento předpoklad jasně potvrzují. Za volantem nejsilnějšího provedení z nabídky - motor 2,0 TSI známý z Golfu GTI - si řidič velmi užije. Automobil je nesmírně stabilní a těší vhodným sladěním všech ovládacích prvků. Řízení je přesné, ale současně nijak obtěžující. Scirocco se jen minimálně naklání, a přitom dokáže také účinně pohlcovat nerovnosti silnice.
Svůj podíl na tom jistě má i velmi tuhá karoserie. Potenciál přeplňovaného motoru s velmi plochým průběhem křivky točivého momentu je možné velmi snadno bezezbytku využít. Motor totiž není potřeba vytáčet až k červenému poli otáčkoměru, protože ochotně zatahuje již od nějakých třech tisíc otáček. Možná právě z tohoto důvodu má řidič ve vysokých otáčkách pocit, že motor postrádá výkonovou špičku, která má vždy příznivý vliv na tvorbu emocí. Přestože Scirocco dokáže za volantem nabídnout značnou porci zábavy a potěšení, není nijak přehnaně nekompromisní, jako například některé ostré hatchbacky nižší střední třídy. Se Sciroccem je totiž možné bez pocitu ústupků ze strany komfortu zcela běžně denně jezdit.
Právě tak byl koncipován - jako sportovní vůz pro každodenní používání. Tedy přesně v duchu dvou předchozích generací stejnojmenného vozu, kterých se mezi roky 1973 a 1992 vyrobilo téměř 800 tisíc kusů. To je také důvod, proč je Scirocco uvnitř vcelku běžným volkswagenem. Přístrojovou desku kompletně daroval Golf, originální jsou snad pouze technicistně vyhlížející madla dveří. Na druhou stranu právě to je důvodem, proč jsou všechny ovladače na správném místě a současně celý interiér působí dojmem značné kvality a propracovanosti. O prostoru na předních sedadlech nelze pochybovat - je jednoduše dostačující. Vzadu je situace samozřejmě poněkud horší. Pro nohy je místa dost, nicméně opěradla zadního páru sedadel jsou poměrně vzpřímená, což není úplně příjemné a současně se tím omezuje prostor pro hlavu. Jednoduše řečeno - dozadu je lepší dát spíše děti, dospělí zde bez úhony přežijí pouze kratší cesty. Prostor pro zavazadla má objem 292 litrů a je přístupný velkou výklopnou stěnou na zádi.
Během testování jsme měli možnost vyzkoušet ještě jedno z nabízených provedení - jednalo se o verzi s motorem 1,4 TSI o výkonu 118 kW/160 k spojenou se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ukázalo se, že tato kombinace je velmi příjemná především pro jízdu po městě. Na otevřených silnicích by člověk zřejmě pocítit potřebu většího stáda koní pod kapotou, nicméně v městském provozu tento pocit nemáte. Jen doplňme, že motor je v nabídce také v kombinaci s manuálním řazením a naopak silnější 2,0 TSI může mít taktéž převodovku DSG, ovšem pouze se šesti rychlostmi. Abychom byli důslední, uveďme, že základ nabídky bude tvořit slabší verze motoru 1,4 TSI s výkonem 90 kW/122 k, která bude současně nejlevnějším modelem se startovací cenou na německém trhu ve výši 21 750 eur (při kurzu 24 Kč/euro - 522 000 Kč). Nabídku této modelové řady rozšíří také vznětové motory 2,0 TDI s výkony 103 kW/140 k a 125 kW/170 k.
Nová generace Volkswagenu Scirocco je na trhu zajímavým vozem. Klade si za cíl nabídnout sportovnější jízdní projev a extrovertnější design, než klasický Golf, ale současně zůstat relativně dostupným vozem pro každodenní použití. Z tohoto pohledu se cíle podařilo splnit. Konkurence v podobě například Alfy GT nebo Volva C30 příchod tohoto modelu jistě pocítí.
Technické údaje
Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním. Rozvod DOHC. Zdvihový objem 1954 cm3. Největší výkon 147 kW (200 k) při 5100 1/min. Největší točivý moment 280 N.m při 1700-5000 1/min. Šestistupňová manuální převodovka. Pohon předních kol.
Rozměry a hmotnosti:Délka 4256 mm, šířka 1810 mm, výška 1404 mm. Rozvor 2578 mm. Provozní hmotnost 1298 kg, užitečná hmotnost 442 kg. Objem palivové nádrže 55 l. Objem zavazadlového prostoru 0,292 m3.
Jízdní výkony: Největší rychlost 235 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s. Kombinovaná spotřeba paliva 7,6 l/100 km.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 3 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 5 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 6 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva