Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Yaris Hybrid: poprvé za volantem hybridní kabelky
21.6.2012 | Gabriela Pospíšilová | Přidat příspěvek
Sexy lak s modrými doplňky, malá a přitom prostorná karoserie a k tomu parádní spotřeba. Takový by měl být Yaris Hybrid, jak funguje v praxi?
Tak si tu stojím v typické odpolední dopravní zácpě, plíživým krokem se sunu vpřed a koukám na všechna ta okolo jedoucí auta, která s každým drobným rozjezdem trýzní své motory. Ani vzduch kolem mého auta to nenaplňuje zrovna příjemnými substancemi, a tak zapínám vnitřní okruh a vzpomínám na nedávnou cestu do Amsterdamu, kde jsem městem proháněla nový Yaris Hybrid. Vůbec první hybridní model v evropské třídě malých aut, který stejné situace zvládal s docela jinou grácií.
Ale popořadě, autem také nejedete hned, nejdříve si ho musíte prohlédnout. Okamžitě mě zaujal slušivý bílý perleťový lak a černá lichoběžníková maska chladiče, která tomuto vozu spolu s jeho světlomety dodává atraktivnější výraz. Pouze u hybridního pohonu používají jak přední, tak zadní světla s technologií LED. Celkově je přední maska tvarovaná tak, aby přispívala co nejnižšímu součiniteli aerodynamického odporu (cx = 0,286). Slušivý vzhled Yarisu doplňují patnáctipalcová ocelová kola, zvolit si však můžete i 15" nebo 16" litá. Těším se na zavazadlový prostor, jak konečně napíšu, že tam není vůbec žádné místo pro uložení tašek, protože všechen prostor zaberou baterie, pohánějící elektromotor. Otevírám páté dveře, ale nic takového se nekoná - baterie jsou umístěny pod zadními sedadly, a proto můžete plně využít objem 286 litrů zavazadlového prostoru dle vašich potřeb.
Tašky jsou tedy naloženy, a tak mi nic nebrání usednout za volant. Interiér se líbí, oproti běžným Yarisům má punc jisté výjimečnosti. Budíky lemují stříbrné kroužky, displej je podsvícený modře a bíle. Stejně tak byla na prošívání sedadel, koženého volantu a řadicí páky použita modrá nit. Palubní deska neoplývá žádným množstvím zbytečných tlačítek, máte tu duální klimatizaci, multimediální systém Toyota Touch, s plně barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1 palce. Jeho součástí je navigace, tuner, přehrávač CD/MP3 a bluetooth pro připojení mobilního telefonu. Pokud raději používáte vlastní přenosný hudební přehrávač, pro ten je ve schránce u spolujezdce ukrytý USB port. Sympatická je zadní parkovací kamera, která přenáší obraz na monitor, a tak po zařazení zpátečky vidíte, kam couváte, a rozhodně se to naučíte používat při stísněném parkování ve městě.
Startuji. Čekám na zvuk motoru a nic. Zkouším tedy sešlápnout plynový pedál a auto se naprosto tiše vydává do pohybu. Až po chvíli naskočí spalovací motor. Musím přiznat, že se mi velmi zamlouvalo pomalé popojíždění v kolonách. Tedy ne že bych to zbožňovala, ale právě kvůli onomu bezhlučnému pohybu, který navíc bezprostředně nevyžaduje žádné palivo - pokud jste předtím jeli aspoň trochu rozumně, máte nastřádanou energii v akumulátorech a o zbytek se postará elektromotor.
Ten vznikl za účelem podpory spalovacího motoru, který plnohodnotně pracuje za jízdy, ale jakmile stoupáte do kopce či potřebujete zrychlit, spustí se zároveň i jako jeho pomocník. Dobíjení baterií probíhá především při zpomalování a brzdění. V tu chvíli se z elektromotoru stane generátor a získanou energii ukládá do baterií.
Jsem zvědavá, jak na tom budeme se spotřebou. Výrobce uvádí, že bychom měli mít ve městě 3,4 l a mimo něj 3,7 l na sto kilometrů, což jsou dost ambiciózní čísla. Pro Yaris Hybrid byl kompletně přepracovaný motor 1 497 cm3 s rozvodem DOHC 16V, který používá Atkinsonův cyklus a variabilní časování ventilů VVT-i. Celý systém dosahuje nejvyššího výkonu 100 koní, přičemž benzinový motor se postará o 74 z nich. Tak se ukaž, Yarisi.
Jezdím tak, jak jsem zvyklá ve městě, a pod čtyři litry se dostat nemůžu. Palubní počítač mi ukazuje průměrnou hodnotu 4,4 l. No nevadí, ani to není špatné a ten tichý chod mi to bohatě vynahrazují. Také řízení vozu je dobré, příjemně se vede, při přejezdech mezi pruhy je podle očekávání hodně mrštný.
Je na čase se vydat z města. Do rychlosti 50 km/hod se mi jízda hybridním Yarisem zamlouvá. Dál se mu však příliš zrychlovat nechce, a to ani za vydatné pomoci elektromotoru. K hranici 80 km/hod se dostávám mnohem pomaleji, než jsem zvyklá u běžných vozidel. Divíte se, při 100 koních výkonu v tak malém autě? No, ono malé je, ale také je pořádné těžké - s dvěma motory a dodatečnými akumulátory má bezmála 1 600 kilogramů a to je na 100 koní prostě hodně.
Co takhle zkusit šlápnout mu pořádně na plyn? Moc to nepomáhá, z motorového prostoru se ozve hukot, ale opravdu tak hrozný, že strachy ubírám plyn, zda je vše v pořádku. Zdá se, že ano, tak to zkouším znovu. To se holt bezestupňová převodovka e-CVT snaží dostat otáčky motoru do míst, kde podává nejvyšší výkon a čtyřválec v těchto sférách tichý není. Přesto proto doslova očima tlačím ručičku na budíku, aby se dostala výše. Zároveň s tímto zkoušením, co Yaris zvládne, stoupá i hodnota spotřeby paliva a ustaluje se na průměrných 5,4 litru. Druhý den jsme se rozhodli, že se pokusíme zajet co nejnižší hodnotu spotřeby. Pokud opravdu nespěcháte, plynule se rozjíždíte, využíváte tempomat, dostanete se ve městě na hodnotu 3,8 l/100 km. Jen nevím, co na to řidiči, sunoucí se za vámi.
Ráda bych ještě zmínila dvě tlačítka umístěná u řadicí páky. Máte možnost si jimi volit dva jízdní režimy, ECO, při němž se omezí reakce na stlačení pedálu akcelerátoru a zároveň se redukuje funkce klimatizace, nebo režim EV, kdy je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem. Při plně nabitých bateriích můžete ujet až dva kilometry s minimálním hlukem, poté už musí přidat ruce k dílu spalovací jednotka.
Co říci závěrem? Pro cestování po městě či pro přiblížení z přilehlých příměstských částí, je to sympatické vozítko. Yaris má kompaktní rozměry, snadno s ním zaparkujete, uvnitř je překvapivě prostorný, do kufru naložíte i větší nákup a nízká spotřeba vás bude na těšit při tankování. Pokud však dojíždíte z větší dálky, trávíte čas na některé z našich dálnic, nejspíš vás tento vůz brzy omrzí. Přece jenom rychlost a akcelerace při vyšších rychlostech tu chybí.
Hybridní Yaris zkrátka má své mouchy, jeho cena je ale docela milá. Začíná totiž na stejné úrovni, jako je současná cena modelu prodávaného s konvenčním motorem 1,33 Dual VVT-l, s převodovkou Multidrive S, ve výbavě Style. Nový Yaris Hybrid si můžete pořídit ve dvou stupních výbavy, Active a Style za ceny 359 900 a 399 900 korun.
Cena
Základní cena vozu (Yaris Hybrid Active): 359 900 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou + synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Objem spalovacího motoru: 1 497 ccm
Největší výkon spalovacího motoru: 55 kW (75 k) při 4 800 ot./min
Největší točivý moment spalovacího motoru: 111 Nm při 3 600 - 4 400 ot./min
Palivo: Natural 95
Největší výkon elektromotoru: 45 kW (61 k)
Největší točivý moment elektromotoru: 169 Nm
Největší výkon hybridní soustavy: 74 kW (100 k)
Přenos výkonu: bezestupňová automatická převodovka (CVT), pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 165 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 3,4 l
Mimo město: 3,7 l
Kombinovaná: 3,7 l
Objem palivové nádrže: 36 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 905 mm
Šířka: 1 695 mm
Výška: 1 510 mm
Rozvor náprav: 2 510 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 565 kg
Užitečná hmotnost: - kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 286 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Galerie vybraných snímků Toyoty Yaris Hybrid
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Celých 50 nových Volkswagenů Golf GTI pro policii je vážně neobvyklá smečka honicích psů
1.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva