Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Yaris 2012: první jízda s třetí generací
2.9.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Yaris je přestavuje pro Toyotu v Evropě asi nejdůležitější model. Svědčí o tom i pečlivost, s jakou nám byla v Kodani představena v praxi.
Nový Yaris jsme si už na stránkách Autoforum.cz podrobněji představili a koneckonců na webu české zastoupení už najdete i jeho ceny. Podle slov zástupců importéra hodlá Toyota na našem trhu v příštím roce umístit 1 400 Yarisů, přičemž z 85 % by mezi nimi měla být zastoupena karoserie s pěti dveřmi a nejprodávanějším modelem se stát verze s motorem 1,33 a výbavou Active (ta stojí 319 900 Kč). Pražské zastoupení japonské značky hodlá vše podpořit zaváděcími cenami s dvacetitisícovým zvýhodněním a slevou 10 000 Kč na doplňkové pakety k výbavám Active a Style. To jen tak na okraj.
I přes nastavená zvýhonění to bude mít v pořadí třetí vydání Yarisu na evropském trhu těžké. Segment B, ko kterého tento kompaktní automobil patří, je totiž jedním z nejnabitějších. Proti cenově orientované konkurenci, chce Yoyota Yaris bojovat především svými tradičními hodnotami jako je kvalita, praktičnost, ekonomický provoz a také pověstná spolehlivost. Kromě stávajících uživatelů Yarisu, kterých jezdí po českých silnicích na 25 tisíc a většina z nich jsou starší páry či ženy, bude chtít novinka oslovit i mladší a racionálně uvažující zákazníky. K tomu má napomoci třeba i v této třídě ne zcela obvyklá výbava jako je multimediální systém s dotykovou obrazovkou Toyota Touch a zadní parkovací kamerou.
Dost ale strohého popisování plánů pražských pánů, přejděme raději k jízdě. Jako první se mi do ruky dostala ona v budoucnosti tabulkově nejprodávanější verze s se zážehovým čtyřválcem a manuální šestistupňovou převodovkou doplněná prý sprtovně naladěným podvozkem a tužším řízením (jinak naladěný elektrický posilovač), který je standardem nejvyšší výbavy Style. Testovaný vůz, jehož cena na českém trhu se bude pohybovat v základu okolo nějakých 350 tisícovek, také disponoval příplatkovým bezklíčovým systémem, prosklenou panoramatickou střechou, navigací a automatickou duální klimatizací. Pěkné, stejně jako tabulkové hodnoty stokoňové třináctistovky. Při jízdě bylo jasně znát, že avizované „kobyly” tam jsou, díky zpřevodování šestistupňové převodovky a orientaci vozu na co nejnižší tabulkovou spotřebu (emise CO2 ve výši 123-127 g/km leccos naznačují) ale bleskurychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu na pátý či šestý převodový stupeň rozhodně nečekejte. Pokud chcete předjíždět, musíte podřadit třeba až na trojku. I ve vysokých rychlostech byla jízda s tímto vozem (hmotnosti 1,1 tuny) daleko zábavnější a jistější než dříve, čímž chci jednoznačně říci, že nové naladění bude aktivněji smýšlejícím řidičům sedět.
Pokud hledáte vyloženě městský vůz, budete asi nejvíce spokojeni s osvědčenou technikou v podobě zážehového dvanáctiventilového tříválce doplněného přesnou pětistupňovou převodovkou. S tímhle vozem, jehož hmotnost o moc nepřesahuje 1 000 kilogramů (podle slov výrobce je nový Yaris v průměru o 20 kilogramů lehčí než jeho předchůdce), se pro vás stanou nástrahy městské džungle doslova hračkou. Poloměr otáčení pouhých 4,7 metru, perfektní pozice za volantem, nově konstrovaná přední sedadla a točivý motor se spotřebou do 5,5 l/100 km si vás určitě získají. Navíc cena takového vozu s výbavou Active obsahující i zadní parkovací kameru nepřesáhne 300 000 korun.
Nakonec jsem si nechal varianty, ketré budou i na našem trhu podle mě spíše na okraji zájmu. Dát čtyři sta tisíc za Yarise vybaveného sice kvalitním turbodieselem (jezdí skutečně do 4,5 l/100 km) s šestistupňovou manuální převodovkou asi nebude chtít dát každý a málokdo zvolí také kombinaci zážehového čtyřválce a převodovky CVT, zde značenou obchodním názvem Multidrive S.
Názor na vnější design, tvar linie přístrojové desky či jediný stírač předního skla nechám čistě na vás. Toyota sice tvrdí, že uvnitř najdeme měkčené plasty a kvalita zpracování je zase o něco lepší, vše ale platí pro danou kategorii a na vyšší kvalitu plastů něž třeba u koncernové konkurence jsem nenarazil. Co se místa pro pětici osob týče, je vše v pořádku. Nový Yaris má totiž o 50 milimetrů delší rozvor, z čehož těží zejména pasažéři vzadu. Podle mě je ale jednoznačně škoda, že třetí generace Yarisu přišla o výhodu posuvu zadních dělených sedadel (v poměru 60:40), díky kterým se nevelký zavazadlový prostor (nyní má 286 lirů) dal v mžiku zvětšit na úkor místa na zadních sedadlech. Ruku na srdce, málokdy asi dojde k tomu, že v tomto voze bude cestovat čtveřice dospělých mužů se zavazadly na klíně.
Přesto všechno si myslím, že nová generace Yarisu je skutečnou revolucí jak po stránce designu, ergonomie a konektivity. Naštěstí se Toyota, jakožto globální výrobce příliš neúčastní downsizingu, jako evropští výrobci. Proto se u Yarise nedočkáme v budoucnu žádného přeplňování, dvouválce a bohužel ani sportovní verze T-Sport. Na programu příštího roku bude příchod první hybridní verze tohoto úspěšného kompaktu.
Zkrátka a dobře, pokud bych si i já měl v nabité třídě kompaktních hatchbacků segmentu B vybírat svého favorita, Toyota Yaris by v mém hledáčku určitě nesměla chybět. Nejprodávanější evropský model této japonské značky si tak určitě udrží své pozice a dobrou pověst. Jak vysoko míří ale odhalí teprve náš podrobný test z českých luhů a hájů, který vám co nevidět jistě nabídneme.
Nová Toyota Yaris 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus