Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Yaris 2012: první jízda s třetí generací
2.9.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Yaris je přestavuje pro Toyotu v Evropě asi nejdůležitější model. Svědčí o tom i pečlivost, s jakou nám byla v Kodani představena v praxi.
Nový Yaris jsme si už na stránkách Autoforum.cz podrobněji představili a koneckonců na webu české zastoupení už najdete i jeho ceny. Podle slov zástupců importéra hodlá Toyota na našem trhu v příštím roce umístit 1 400 Yarisů, přičemž z 85 % by mezi nimi měla být zastoupena karoserie s pěti dveřmi a nejprodávanějším modelem se stát verze s motorem 1,33 a výbavou Active (ta stojí 319 900 Kč). Pražské zastoupení japonské značky hodlá vše podpořit zaváděcími cenami s dvacetitisícovým zvýhodněním a slevou 10 000 Kč na doplňkové pakety k výbavám Active a Style. To jen tak na okraj.
I přes nastavená zvýhonění to bude mít v pořadí třetí vydání Yarisu na evropském trhu těžké. Segment B, ko kterého tento kompaktní automobil patří, je totiž jedním z nejnabitějších. Proti cenově orientované konkurenci, chce Yoyota Yaris bojovat především svými tradičními hodnotami jako je kvalita, praktičnost, ekonomický provoz a také pověstná spolehlivost. Kromě stávajících uživatelů Yarisu, kterých jezdí po českých silnicích na 25 tisíc a většina z nich jsou starší páry či ženy, bude chtít novinka oslovit i mladší a racionálně uvažující zákazníky. K tomu má napomoci třeba i v této třídě ne zcela obvyklá výbava jako je multimediální systém s dotykovou obrazovkou Toyota Touch a zadní parkovací kamerou.
Dost ale strohého popisování plánů pražských pánů, přejděme raději k jízdě. Jako první se mi do ruky dostala ona v budoucnosti tabulkově nejprodávanější verze s se zážehovým čtyřválcem a manuální šestistupňovou převodovkou doplněná prý sprtovně naladěným podvozkem a tužším řízením (jinak naladěný elektrický posilovač), který je standardem nejvyšší výbavy Style. Testovaný vůz, jehož cena na českém trhu se bude pohybovat v základu okolo nějakých 350 tisícovek, také disponoval příplatkovým bezklíčovým systémem, prosklenou panoramatickou střechou, navigací a automatickou duální klimatizací. Pěkné, stejně jako tabulkové hodnoty stokoňové třináctistovky. Při jízdě bylo jasně znát, že avizované „kobyly” tam jsou, díky zpřevodování šestistupňové převodovky a orientaci vozu na co nejnižší tabulkovou spotřebu (emise CO2 ve výši 123-127 g/km leccos naznačují) ale bleskurychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu na pátý či šestý převodový stupeň rozhodně nečekejte. Pokud chcete předjíždět, musíte podřadit třeba až na trojku. I ve vysokých rychlostech byla jízda s tímto vozem (hmotnosti 1,1 tuny) daleko zábavnější a jistější než dříve, čímž chci jednoznačně říci, že nové naladění bude aktivněji smýšlejícím řidičům sedět.
Pokud hledáte vyloženě městský vůz, budete asi nejvíce spokojeni s osvědčenou technikou v podobě zážehového dvanáctiventilového tříválce doplněného přesnou pětistupňovou převodovkou. S tímhle vozem, jehož hmotnost o moc nepřesahuje 1 000 kilogramů (podle slov výrobce je nový Yaris v průměru o 20 kilogramů lehčí než jeho předchůdce), se pro vás stanou nástrahy městské džungle doslova hračkou. Poloměr otáčení pouhých 4,7 metru, perfektní pozice za volantem, nově konstrovaná přední sedadla a točivý motor se spotřebou do 5,5 l/100 km si vás určitě získají. Navíc cena takového vozu s výbavou Active obsahující i zadní parkovací kameru nepřesáhne 300 000 korun.
Nakonec jsem si nechal varianty, ketré budou i na našem trhu podle mě spíše na okraji zájmu. Dát čtyři sta tisíc za Yarise vybaveného sice kvalitním turbodieselem (jezdí skutečně do 4,5 l/100 km) s šestistupňovou manuální převodovkou asi nebude chtít dát každý a málokdo zvolí také kombinaci zážehového čtyřválce a převodovky CVT, zde značenou obchodním názvem Multidrive S.
Názor na vnější design, tvar linie přístrojové desky či jediný stírač předního skla nechám čistě na vás. Toyota sice tvrdí, že uvnitř najdeme měkčené plasty a kvalita zpracování je zase o něco lepší, vše ale platí pro danou kategorii a na vyšší kvalitu plastů něž třeba u koncernové konkurence jsem nenarazil. Co se místa pro pětici osob týče, je vše v pořádku. Nový Yaris má totiž o 50 milimetrů delší rozvor, z čehož těží zejména pasažéři vzadu. Podle mě je ale jednoznačně škoda, že třetí generace Yarisu přišla o výhodu posuvu zadních dělených sedadel (v poměru 60:40), díky kterým se nevelký zavazadlový prostor (nyní má 286 lirů) dal v mžiku zvětšit na úkor místa na zadních sedadlech. Ruku na srdce, málokdy asi dojde k tomu, že v tomto voze bude cestovat čtveřice dospělých mužů se zavazadly na klíně.
Přesto všechno si myslím, že nová generace Yarisu je skutečnou revolucí jak po stránce designu, ergonomie a konektivity. Naštěstí se Toyota, jakožto globální výrobce příliš neúčastní downsizingu, jako evropští výrobci. Proto se u Yarise nedočkáme v budoucnu žádného přeplňování, dvouválce a bohužel ani sportovní verze T-Sport. Na programu příštího roku bude příchod první hybridní verze tohoto úspěšného kompaktu.
Zkrátka a dobře, pokud bych si i já měl v nabité třídě kompaktních hatchbacků segmentu B vybírat svého favorita, Toyota Yaris by v mém hledáčku určitě nesměla chybět. Nejprodávanější evropský model této japonské značky si tak určitě udrží své pozice a dobrou pověst. Jak vysoko míří ale odhalí teprve náš podrobný test z českých luhů a hájů, který vám co nevidět jistě nabídneme.
Nová Toyota Yaris 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien