Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Škodu Rapid 1,2 TSI. Je úsporná jako diesely
7.9.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
U spousty aut použití downsizovaných motorů smysl nedává. Malý 1,2 TSI ve Škodě Rapid ale dokáže fungovat hodně efektivně.
Tip: Přečtěte si také první a druhou část prvních dojmů z důkladného testování Rapdu 1,2 TSI.
O tom, že budeme mít v tyto dny znovu k dispozici novou Škodu Rapid, jsem pochopitelně věděl docela dlouho předem. Vzhledem k tomu, že jde v České republice o stále velmi očekávanou novinku, jsem proto přemýšlel, jak bychom vám o tomto autě mohli říci více něčím jiným než dalším testem, který by z poloviny stejně opakoval už jednou vyřčené. A víte, co mě napadlo? Nic, vůbec nic.
Přemýšlel jsem nad různými pravidelnými články, ale všechno se mi zdálo být hloupé, šroubované, umělé. Říkal jsem si tedy, že dám Rapidu prostor ukázat, co v něm je a v závislosti na tom vám buď přiblížím jeho zajímavé vlastnosti nějakou zvláštní formou, nebo zkrátka nebude o čem mluvit a „spláchnu” to druhým testem. Naštěstí trvalo jen pár kilometrů jízdy a bylo jasné, že u klasické recenze nezůstane. Zprvu šlo jen o onu pozoruhodnou, troufnu si říci až nemístnou dynamiku vozu, kterou jsme vám nastínili prvním videem, později jsem považoval na nezbytné vám dokázat, že vůz dokáže až neskutečně dobře odolávat maximální možné zátěži.
V prvním případě šlo tak trochu o nadsázku, v druhém spíše o zajímavost dokazující, že jméno Rapid není v případě tohoto auta až tak nemístné, jak se může zdát - pokud s ním budete chtít jezdit hodně „rapidně”, nebude mít nic proti. Tohle ale ocení jen pár procent majitelů, proto nepochybuji o tom, že daleko více vás bude zvláště v době dnešních cen paliv zajímat, s jakou spotřebou jezdí. A i v tomto směru naštěstí dokázala nová škodovka zaujmout.
Motor 1,2 TSI je anorektik od pohledu
Než se dostanu ke konkrétním výsledkům, musím zopakovat, že nepatřím k příznivcům downsizingu. Abych byl přesný, nepatřím k příznivcům masové aplikace tohoto řešení na auta všech tříd bez rozdílu. Přizpůsobování fungování všech motorů jednomu testu normované spotřeby je stejně hloupé jako kterékoli jiné paušální použití jediného řešení bez ohledu na další okolnosti a majitelé třeba takového Audi S4 mohou vyprávět o tom, jak „úsporně” se jim daří jezdit rychle s motorem 3,0 TFSI namísto osmiválcového čtyřlitru.
Že downsizing nefunguje u aut, kde lze očekávat vyšší nároky na dynamiku, se prostě ví, to ale neznamená, že nefunguje vůbec. U vozů, kde typickou jízdou bude spíše ta výkonově nenáročná, jde naopak o schůdnou cestu ke snížení reálné spotřeby, neboť menší motor v takovém případě skutečně žádá méně (pokud by vás zajímalo, proč, přečtěte si starší článek na téma vztahu otáček motoru a spotřeby paliva). Rapidu tedy nelze ani moc vyčítat, že má v nabídce jen samé „podměrečné” pohonné jednotky, budoucím majitelům to pravděpodobně vadit nebude. S ohledem na zmíněné tedy nikoho nemůže zaskočit, že malé motory Rapidu po stránce efektivity pomalé jízdy fungují. Jenže jak dobře fungují, to už zaskočit dokáže.
Začít ale musím u toho horšího - ne, ani tento downsizovaný motor není vhodný pro lámání jakýchkoli časových rekordů. Když si s Rapidem střihnete jízdu jako na druhém publikovaném videu, jede za 14-16 litrů. To v absolutním měřítku není tolik, ale je třeba si uvědomit, v čem sedíme - je to auto se 105 mbhp (mladoboleslavský horse power, koeficient přepočtu na hp bude tak 1,3:1), čili něco na úrovni Suzuki Swift Sport. A tohle auto dokáže být podobně rychlé za nějakých 10-12 litrů. I zde tedy platí, že turbo si ve srovnání s atmosférou vezme o desítky procent paliva navíc, smůla.
Tahle data reflektují úplně normální, spíše lehce svižnější předpisovou kombinaci
Jenže stačí trochu zvolnit a tyhle čtyři plechovky Coca Coly se šnečí ulitou navrch (pro ty se slabší fantazií: motor se čtyřmi válci o objemu 0,3 litru a jedním turbodmychadlem) se dokážou pořádně uskromnit. A na rozdíl od mnoha jiných turbomotorů to umí i bez vaší úporné snahy.
Už dost svižnou jízdu neberoucí na spotřebu žádné zvláštní ohledy, při které zkrátka akorát motor drásáte leda nárazově, ale jinak se soustředíte hlavně na to, abyste se včas dostali, kam potřebujete, zvládl Rapid 1,2 TSI za 8,6 litru benzinu. To pochopitelně není nízké číslo, ale znovu opakuji, je to hodně rychlá jízda a myslím, že za více bude jezdit s tímto autem málokdo. Taková desetilitrová spotřeba chce už pořádný kalup.
Ještě zajímavější je ale spotřeba při vyloženě klidné, předpisové jízdě. Ani při takové si nemusíte dávat většího „majzla” na to, kolik motor zrovna žádá paliva, prostě dáte tempomat někam k tachometrové stovce a jedete. Sem tam můžete i někoho předjet, dát si pár průjezdů městy... Prostě obyčejná kombinace, troufnu si říci. Tímto stylem dokázal Rapid urazit stokilometrovou cestu, s průměrem 77 km/h, což s ohledem na pár průjezdů městy není žádné loudání, s průměrem 4,7 litru.
To je na obyčejné ježdění hodně slibné číslo, proto jsem jej vytáhl i na obvyklý economy run, tedy mou přibližně třicetikilometrovou mimoměstskou trasu, kde se dá vše podřídit jízdě na spotřebu a přitom nezdržovat jiné. Je to stejná cesta, na které jsem byl unešen spotřebou 2,3 litru nafty u Hyundai i30 CRDi, benzinový Rapid ale zvládl prakticky totéž (průměrná rychlost 58 km/h je o 3 km/h nižší) za 2,4 litru benzinu.
Minimální spotřeba Rapidu 1,2 TSI při mimoměstkém economy runu je skoro k neuvěření. Ale je skutečná.
Po 4,7 l/100 km při obyčejné mimoměstské jízdě jsem nečekal málo, že se ale Rapid dostane pod 3 litry, navíc takto výrazně, mě zaskočilo. Jestliže u jiných překvapivých předností vozu jsem musel podezírat škodovku, jestli to sama nepřehnala s přípravou novinářského auta, tady není co řešit, tohle Rapid prostě umí. V úvahu by připadal jen softwarový „tuning” palubního počítače, ale to se ověřuje snadno - „palubák” při srovnání s dotankovaným množstvím benzinu nelže o více než jednotky procent, tento údaj sedí.
Neříkám, že takhle bude s Rapidem někdo normálně jezdit, průměr pod 60 km/h představuje opravdu pomalou jízdu, za kterou by mě nepokáral snad akorát Herr Plattner a jemu podobní. Navíc to chce i nějaké know-how a zkušenosti s podobným ježděním, přesto si myslím, že pod 4 by se s tímto autem mohl při klidné mimoměstské jízdě dostat i kdejaký budoucí majitel. Řekl bych: nepoznal jsem úspornější benzinový motor a nelhal bych. Faktem ale je, že s tak malými agregáty nemám dost velké zkušenosti, abych mohl říci, že 1,2 TSI opravdu představuje absolutní špičku.
Když si tuto schopnost dáte do kontextu s dříve prezentovanou rychlostí, je to docela zajímavá kombinace. Spotřeba i dynamika je srovnatelná s motorem 2,0 TDI v Octavii II prakticky ve všech režimech a vedle 1,2 TSI rázem v Rapidu nedává velký smysl ani stejně výkonný diesel 1,6. Ještě trochu úspornější asi bude, ale ne o moc, dražší přitom bude o hodně. A pak je tu komfort jízdy a vůbec vliv motoru na chování auta jako celku, které je s 1,2 TSI výrazně lepší. Ale to už bych předbíhal, něco nového si na ten doplňující test nechat musím. Počkejte si na něj, nabídneme vám ho již brzy...
A mimochodem, místa je v Rapidu na sakry...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva