Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Škodu Octavia III 1,2 TSI, poměr dynamiky a spotřeby není tak marný
22.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Základní agregát 1,2 TSI není pod kapotou Octavie žádná motorová superstar, kopance a výsměch si ale za své schopnosti nezaslouží.
Tip: Přečtěte si již kompletní test nové Škody Octavia s motorem 1,2 TSI.
Včera jsme vám s kolegy v poněkud odlehčené formě nabídli pohled pod pokličku příprav testu nové Octavie s motorem 1,2 TSI. Tušil jsem, že ne každý bude mít pro naši nadsázku pochopení, přesto jsem nakonec k publikaci tohoto materiálu svolil - ostatně, pokud jste toužili jen po informacích, i ty se daly ze zveřejněného videa a slov, která jej provázela, vyčíst. Neměli jsme původně v úmyslu připravovat podobných upoutávek vícero, pročtení diskuzí ke včerejšímu článku třeba na našem facebookovém profilu mi ale jinou možnost nedalo.
Dost z vás totiž evidentně považuje jednotku 1,2 TSI pod kapotou Octavie III za jakési nouzové, neadekvátní řešení, které potřebám řidiče nevyhoví dynamicky, uživatelsky a nakonec ani spotřebou, pokud motor budete muset týrat v naloženém autě třeba při dálničním přesunu. Tohle v kostce shrnuje většinu negativních reakcí, které zejména včera zněly éterem, a slovy filmového barona Prášila bych k nim řekl: Já těm chlapcům rozuměl.
Nebudu zastírat, že o 1,2 TSI pod kapotou Octavie smýšlím podobně. V menším, lehčím a snesitelně zpřevodovaném Rapidu je to parádní motorizace, jejíž možnosti plně korespondují se zaměřením samotného auta, byť se kdysi testovaný exemplář projevoval jako poněkud výkonnější než 105koňové auto. Ale v Octavii, která už chce být asi 17 let vnímána jako vůz střední třídy a v poslední generaci se takovému postavení blíží vůbec nejvíce? Je na místě se ptát, jak jde malý agregát, který bez turba nedá ani ránu, dohromady s podobným cílem. Navíc je třeba říci, že v Octavii si vůbec nepomáhá kratšími převody, zůstává s vícero kilogramy samotného auta v podstatě věrný podobně zpřevodovaným pěti rychlostním stupňům Rapidu, kterým přidává superdlouhou šestku (auto by na ní jelo skoro 300 km/h). Ne, tohle moc pěkně nezní. Dojem solidní funkčnosti to nevyvolává a efektivním se tak extrémní zmenšení objemu zásadního motoru být nezdá, jenže...
Jenže nic, alespoň z mého pohledu. Já bych si Octavii s tímto motorem beztak nekoupil, protože ani v praxi neodpovídá mé představě o vhodné motorizaci - třeba 1,4 TSI se 140 koňmi testovaný v Golfu dělá mnohem lepší dojem. Je to ale dáno mými preferencemi, pokud od nich odhlédnu, všechna fakta hrají 1,2 TSI do karet. Jakožto základní motorizaci bez pochyb.
Znalejší čtenáři na to upozorňovali i ve zmíněné včerejší diskuzi - tohle auto má až 105 koní, navíc v docela širokém spektru otáček, a jen 1 155 kilogramů pohotovostní hmotnosti. Jste si jistí, že si tenhle poměr zaslouží opovržení? Auto má podle papírových údajů zrychlovat na stovku za 10,3 sekundy a dosáhnout až 196 km/h, máte pocit, že je to málo? A nakonec - tabulková kombinovaná spotřeba činí 4,9 litru benzinu na 100 km, je to příliš?
Asi jste odpověděli ne, ne a ne, jen s námitkou, že šedivá je praxe a zelený strom života. Ten ovšem dramaticky odlišný obraz nepředkládá.
Motoru bych vyčetl jedno - chování pod 2 000 ot./min. Nemohu říci, že tam nejede vůbec, ale čile k životu se zrovna nemá a i když něco začne dělat už v 1 500 otáčkách, na živější projev to chce dalších 500. Tady jsme zpátky u zdvihového objemu 1,2 litru v kombinaci s ne zase tak lehounkým autem a ne zrovna krátkými převody, další podstatné výtky z hlediska praktického využití ale nemám.
Jaká je reálná dynamika? Podívejte se na přiložené video. Zaznamenali jsme jednak tradiční zrychlení z 0 na necelých 190 km/h (GPS), kterých vůz dosahuje ještě relativně svižně. Dále už se mu příliš nechce a na pokoření skutečných 196 km/h si musíte ještě pár desítek sekund počkat, na pátém stupni. To ale moc potenciálních zákazníků zřejmě trápit nebude. Asi si teď říkáte, že maximální dynamika o příjemnosti motoru příliš nesvědčí a souhlasím s tím, proto jsme natočili i extrémní (extrémně hloupou, takhle snad nikdo s hlavou, nohou a rukou nepojede) akceleraci z 90 na 140 km/h na šestý rychlostní stupeň. Uragán tedy vypadá jinak, ale tohle je natočeno do lehkého stoupání, přesto vůz toto absurdní pružné zrychlení zvládne během 30 sekund. Na pětku je to lepší, na čtyřku také a hádejte, co na trojku... To ostatně můžete vidět na prvotním zrychlení. Tenhle motor rozhodně není uživatelsky nepříjemný a z hlediska nenucené dynamiky nedělá horší dojem než někdejší Octavie s atmosférickými šestnáctistovkami nebo naftovými jedna-devítkami, to spíše naopak.
Už slyším další připomínku - co až auto naložím a pojedu třeba po dálnici? To se dynamika i celkový projev pochopitelně zhorší, ale bude to tragédie? Natočili jsme akceleraci z 0 na „co to jde” do táhlého stoupání, které se na dálnicích často nevyskytuje (114 metrů převýšení na dráze 2,7 km) při zatížení auta 200 kilogramy. V nízkých rychlostech to dynamiku příliš nezměnilo, ve vysokých více - nad 150 km/h se autu moc nechtělo, ale navzdory dlouhým převodům drželo tachometrových 155 i na šestku. Představa, že budete muset s rodinou v O3 1,2 TSI drtit kopce ve 110 na trojku je jednoduše lichá, tempomat na šestku si s tím poradí i v rychlostech přesahující místní limity.
Předem počítám s nadávkami typu, že nosím spodní prádlo s prostřelenou slepicí, ale s tím už se asi budu muset naučit žít. Testovaná Octavie mi vážně nějak zvlášť neimponuje, sáhl bych po výkonnějším motoru, ale nemám rád, když se někomu nebo něčemu křivdí. A říkat, že tahle verze je cosi jako podsvinče prostě není fér - auto jede z hlediska potřeb 90 procent motoristů více než slušně a to nejen z hlediska schopnosti udržet určitou rychlost - předjet v 80 nebo 90 km/h na trojku je velmi snadné.
Už jsem vás přesvědčil? Vím, nepřesvědčil, protože máte ještě jeden argument, proč zdánlivě poddimenzovaný motor pranýřovat - spotřebu paliva, která při jeho přece jen vyšším zatěžování nebude adekvátní. Jenže ani to není pravda.
Že „sněžný economy run” (současné klima ekonomice provozu vážně nesvědčí) zvládl za 3,6 litru na sto vás může zaujmout, realita všedního dne to nicméně není. Ani ta ale není nezajímavá - podívejte se na obrázek dokumentující spotřebu z klidného, předpisového přesunu, který bych nazval „nedálniční kombinací”, šlo tedy o cestu po okreskách s průjezdem řadou měst a vesnic. Na dráze 109 km (tedy žádná dočasná náhoda) při průměrné rychlosti 77 km/h si Octavie 3 1,2 TSI vystačila s rovnými pěti litry benzinu. O economy run v tomto případě nešlo ani zdaleka, za celou jízdu mě předjelo jen jedno jediné auto, naopak jsem jich pár desítek musel předjet sám.
A motor nakonec není žíznivý, ani když ho týráte - v podstatě maximálně rychlou silniční jízdu zvládá do 11 litrů benzinu a i naše horské trápení při dynamických testech, což je režim daleko za hranicí jakéhokoli běžného, třebaže úplně ujetého využití, zvládl za 14,9 litru benzinu. To nejsou přespříliš vysoké hodnoty a při docela svižné jízdě „bez zábran” se snadno vejdete do nějakých sedmi litrů na 100 km.
Neříkám, jaký tato verze O3 je boží dar - není a mně samotného by neuspokojila. Ale buďme k ní fér. Je to jen základní motorizace ve vyšší výkonové verzi a jako taková podle mě nepředvádí vůbec špatné představení. Jede rozumně, velmi dobře se ovládá s spotřeba je relativně nízká, i když se snažíte o opak. Dejte si k tomu základní cenu 364 900 Kč a přičtěte další, zejména prostorové přednosti nové generace Octavie. Je vážně na místě brát do ruky kamen?
V economy runu by se Octavia 1,2 TSI za běžných klimatických podmínek musela dostat k třílitrové spotřebě, na sněhu se musela spokojit s 3,6 litru na 100 při nižší průměrné rychlosti
Jezdím s tímhle autem v průměru za 5 litrů nechce žádná velký um
„Dlouhodobá” spotřeba po prvním týdnu testování
Maximální spotřeba při dynamických testech na technické trati
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva