Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Seat Toledo 1,2 TSI 85, ani jeho dynamika není vůbec marná
7.6.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Tohle musí být déjà-vu, to už tu přece bylo. Stejná kastle, stejný motor, jen ve slabší verzi. A opět jede lépe, než se dalo očekávat.
Testování aut je plné nejistot. Jednou z nich je otázka, jestli je zkoumaný vůz opravdu v sériovém stavu a tudíž jestli výsledky testu půjdou aplikovat na běžně prodávaná auta. Nejčastěji jsou pochybnosti spojovány s výkonem motorů, neboť v době, kdy má většina aut pod kapotou turbo a k navýšení výkonu stačí připojit notebook a nahrát jinou výkonovou mapu, je to také ta nejsnazší a nejpravděpobnější úprava, které se výrobce nebo dovozce může dopustit.
Tím samozřejmě neříkám, že se to opravdu děje, jsou ale případy, kde je, diplomaticky řečeno, nedůvěra na místě. Měl motor BMW M5 s registrační značkou „760 PS” jen sériových 560 k nebo krapet více? U takového auta se to těžko poznává. Pak ale usednete za volant levně se tvářícího auta s malorážním motorem, který sice má papírový výkon 105 k, ale auto s ním jede, jako by jich bylo alespoň 130. Tam už se pochybnosti mění na přinejmenším v přesvědčení.
Přesně tyto myšlenky mi vyvstaly na mysli po prvních kilometrech za volantem nového Toleda vybaveného slabší přeplňovanou jedna-dvojkou. Přesedl jsem do něj z auta s dvojnásobným objemem a téměř trojnásobným výkonem a dočkal se úplně jiných pocitů, než na které jsem se připravoval. Toledo za velmi příjemného zvukového doprovodu živě reagovalo na pokyny plynu a v rámci v ČR povolených rychlostí rozhodně nebylo brzdou provozu. Při první zastávce mi to nedalo a vytáhl jsem si techničák. Nespletli se při předávání a nedostal jsem jiné auto? Ne, už jen přítomnost pětistupňové převodovky byla jasným indikátorem, že opravdu sedím ve správném exempláři - téměř nejlevnějším modelu s motorem 1,2 TSI o výkonu nejvýše 85 koní.
Přitom nešlo, jako v případě zmiňovaného Rapidu, o nijak zvláště vymazlený kousek. Na plastech už byly šrámy, pod sedadlem kousky bláta a na kolech, přestože v té době panovalo téměř letní počasí, byly stále obuty zimní gumy. Ty navíc vykazovaly poněkud větší než zdravou úroveň destrukce vzorku. To byl, jak jsem posléze zjistil, důsledek jízd na autodromu v Sosnové. Dá se u takového auta očekávat, že mu před testem bude někdo upravovat motor? Skoro bych řekl, že ne. Překvapující jízdní dynamika tohoto Toleda dle mého názoru byla dána ne speciálním zacházením, ale přirozenými schopnosti motoru zkombinovanými s relativně nízkou hmotností. Leda by se na něm příznivě projevilo pořádné prohnání po okruhu, jeden nikdy neví.
Pocitovou živost potvrdila i čísla naměřená při dynamických testech. Papírově se zrychlení z 0 na 100 km/h odehraje během 11,8 s, reálně to bylo i přes handicap daný pneumatikami cca o sekundu méně. I po překonání stovky Toledo ve zrychlení nepolevovalo a přijatelný elán mu vydržel až ke 130 km/h. Přitom se nedá říct, že by převodovka byla byla udělaná do lehka, dvojka končí ve 100 km/h, trojka ve 150 a čtyřka ve 200 km/h. Také maximální rychlost, kterou ze sebe při jízdě po rovině vymáčklo, byla o chlup lepší než slibuje výrobce. Namísto uváděných 183 km/h ukázalo GPS číslo ještě o 6 km/h vyšší. Absolutně to pochopitelně nejsou nijak ohromující čísla, ale vztaženo k papírovému výkonu, postavení této verze v nabídce modelu a v neposlední řadě i jeho ceně jsou více než dobrá.
Motor Toleda měl v rukávu ještě několik trumfů. Již jsem zmínil zvuk, který vykazuje jistou podobnost s brumláním boxerů od Subaru. Ta je obzvláště zřetelná při nižším zatížení v nižších otáčkách. Na druhou stranu, ani v těch nejvyšších motor neobtěžuje. Další předností je naladění elektronického plynu v kombinaci s prodlevami turba. Reakce na přidání jsou „téměř” okamžité, také po ubrání otáčky padají rychle dolů. Jak jde vidět, i v dnešní době lze udělat příkladně ovladatelný motor. Suzuki Swift Sport může jen závidět. Posledním, a pro někoho tím nejdůležitějším trumfem, bude spotřeba. Toledo bez větších problému umí dlouhodobě jezdit za 5 l.
Dobře jede, málo žere, tento motor se rozhodně povedl. Skoro bych chtěl říct, že jeho umístění do něčeho malého s hmotností okolo 900 kilo by dalo vzniknout hodně zajímavému městskému autíčku. Takové Citigo RS s tímto motorem v jeho silnější inkarnaci, to by jistě stálo za špás, co myslíte? Bez ohledu na vaši odpověď na tuto otázku můžeme slíbit, že vám toho o novém Toledu skoro v základu umíme říci ještě mnohem více. Počkejte si na jeho podrobný test...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 8 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 11 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch