Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Seat Leon SC 1,8 TSI, jeho motor je neskutečně agilní i úsporný
20.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) V prvním testu SC motor 1,8 TSI výbušností nehýřil, teď jí hýří, až běda. Co se změnilo, nevím, nová realita je ale podstatně zajímavější.
Tip: Přečtěte si také o tom, jak se Leon SC FR chová při aktivní jízdě.
Že jsme nový Leon SC s tímto motorem už vyzkoušeli? To je pravda a i když se tehdy jednalo o relativně krátkou projížďku, dalším podrobným testem vás zatěžovat nemíním. Chceme tentokrát španělskou novinku srovnat s jedním z konkurentů, aby naplno ukázala, co v ní vězí, trochu pozornosti ale musím věnovat i jí samotné.
Pokud jste předchozí test četli, patrně si vzpomenete, že projevem motoru vozu jsem nebyl zrovna okouzlen. Špičkový výkon, ten mu nechyběl, ale charakter a více chuti do života ano. Byl jsem tehdy vlastně docela nepříjemně překvapen, protože 1,8 TSI jsem z prvního testu Octavie III znal jinak a i pozdější jízda s kombíkem osazeným tím samým agregátem potvrdila, že škodovácké naladění je prostě zajímavější. Auto s ním minimálně rychleji působilo a pravděpodobně i skutečně rychlejší bylo. Že by věc kusu? To mě pochopitelně napadlo, ale protože jsem ve Španělsku zkusil dva vozy a oba se projevovaly stejně, měl jsem to zkrátka jen za jiné nastavení Leonu.
Nakonec proč ne, z racionálního hlediska se motor neprojevoval vysloveně špatně a nějaký technik by mi jistě na stůl vyložil paletu důvodů, proč byl naladěn zrovna takto. Sice nevím, kde se za takovým nastavením skrývá nějaký „enjoyneering”, ale tohle slovo si na pánové z dílen jistě nevymysleli. Měl jsem to tedy za danou věc, jenže až tak daná očividně není.
Stačilo vzít „české” SC do rukou a ujet s ním pár kilometrů. Hned bylo jasné, že tohle už není žádný znuděný Španěl, ale spíše rozzuřený sprinter, který jen čeká, až pravou nohou zmáčknete spoušť startovací pistole. Odezvy motoru a nástup výkonu od nejnižších otáček je na přeplňovanou osmnáctistovku impozantní a je prakticky úplně jedno, na jaký jedete kvalt. Motor i kousek nad volnoběhem reaguje okamžitým nástupem výkonu, který navíc neutuchá až za hranici 6 000 ot./min. Jestliže dříve patřil 1,8 TSI v Leonu svým naladěním na samý chvost koncernových motorů tohoto jména, teď je na vrcholu. Ani v Octavii, ani v A3 se takhle skvěle nechová.
Tentokrát se jedná o verzi s trochu kratší převodovkou DSG, ale tím rozdíl nevznikl, také toto provedení jsem dříve zkusil a živější nebylo. Více než záplava dalších slov vám ale řekne přiložené video zachycující spoustu dynamických testů. Standardní akcelerace z místa na udávanou maximálku je jistě velmi dobrá, stejně jako dosažená rychlost z kopce. To samo o sobě ale mnoho neříká, podívejte se spíše na kompletní sadu pružných zrychlení zakončených akcelerací na sedmý rychlostní stupeň z nejnižších použitelných otáček (cca 50 km/h) na dvoustovku.
Je to nesmysl, kdo by takhle jezdil, ale nejlépe vám to ukáže, jak živý motor je. Sedmička je v tomhle autě ryzím rychloběhem s teoretickou maximálkou okolo 300 km/h, přesto se auto dostane z 50 na 200 km/h za méně než 50 sekund. To je opravdu nízká hodnota, nezapomeňte, že se nedíváte na rafičky nějakého hot hatche, ale prosté výkonnější verze kompaktního třídvířka s motorem 1,8 turbo. Přesto takhle „pálí” a mám pocit, že video vám to nedokáže přiblížit tak, jak naléhavý je nástup výkonu ve skutečnosti.
Doporučuji video tentokrát shlédnout až do konce...
Na místě je otázka: Čím to? Jak je možné, že se Leon za necelé dva měsíce změnil k nepoznání a místo rychlého, ale tak trochu nudného patrona je z něj malý čertík v krabičce? Jasnou odpověď vám nedám, český Seat ale rezolutně popřel, že by vůz byl jakkoli modifikován a v této podobě prý sjel z výrobní linky. Pokud si škrtneme tuto možnost (a i já mohu vyloučit minimálně manipulaci s maximálním výkonem, nejvyšší rychlost mu odpovídá), pak je třeba říci, že jde o auto už ze běžné, sériové výroby, což vozy na prvních prezentacích často nebývají. Někdy jim to pomůže, někdy ne a také je třeba říci, že automobilky obvykle naslouchají tomu, co novináři říkají. A protože na poněkud mdlý projev 1,8 TSI jsem nenarážel jen já, je docela dobře možné, že jej prostě změnili. A když už se do toho pustili, neudělali to jen dobré, ale rovnou nejlepší. Mám tedy i jistou konspirační teorii, ale o té třeba zase příště.
Leon SC každopádně za svůj švih nevděčí jen nějaké úpravě řízení motoru, je to hlavně dobře zpřevodované a pozoruhodně lehké auto. Považte, že v této, zatím vrcholné verzi má „suchou” hmotnost jen 1 232 kg, taková cifra 180 koním příliš do těla nedá. A lehkost a vůbec dobré naladění motoru se pozitivně projevuje ještě v jednom ohledu - spotřebě paliva.
Jasně, pokud si s autem začnete hrát, pod 15 litrů na 100 km se dostanete jen vinou vlastních zábran, zkusil jsem jej ale vytáhnout i na tradiční economy run po obvyklé silnici a dosáhl docela pozoruhodného výsledku. Tady je jinak někdy protivné DSG ku prospěchu věci, protože motor (ostatně jste se o tom mohli přesvědčit i díky předchozímu videu) dokáže pracovat s dlouhou sedmičkou i v relativně nízkých rychlostech. Pokud pak používáte stupeň sedmý nebo žádný, zvolíte správnou rychlost do 70 km/h a přidáte kompletní sadu Gerhardo-Plattnerovských fíglů, můžete se se spotřebu dostat až na hranici 2,7 litru benzinu na 100 km.
Znovu je to sice absurdní extrém, ale za celý svůj život jsem nepoznal benzinové auto s tímto výkonem a dynamikou, které by se dovedlo se spotřebou dostat tak výrazně pod třílitrovou hranici. Je to dáno opět lehkostí a chutí motoru do života v celém spektru otáček, i v těch nejnižších. A věřte, že to není znát jen při economy runu, i méně umírněné požadavky na dynamiku zvládá motor odbavovat efektivně.
Ano, Leon SC mě zaujal, více než napoprvé, to nebývá zvykem. Je ale zkrátka jiný, lepší a motorové představení předvádí na přeplňovanou malorážku pozoruhodně dobré. Co ještě svede? Uvidíte, dnes o něm není řeč naposledy...
Nejlepší diesel v historii mých testů jel po stejné trati za 2,1 litru nafty. To není o tolik méně, uvážíme-li, jak motor 1,8 TSI dokáže s Leonem SC zacvičit...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva