Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem

Bezestupňový automat si našel místo v modelu Outback i ve spojení s dieselem. Připlatíte za něj čtyřicet tisíc, má smysl o něm přemýšlet?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem

14.5.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bezestupňový automat si našel místo v modelu Outback i ve spojení s dieselem. Připlatíte za něj čtyřicet tisíc, má smysl o něm přemýšlet?

Subaru Outback přichází letos na evropský trh v provedení pro další modelový rok také s kombinací turbodieselu a automatu. U některých zákazníků populární kombinace zatím v nabídce Outbacku chyběla a značce zjevně přijde být toto manko natolik podstatné, že se jej rozhodla eliminovat i u modelu s omezenými vyhlídkami na další pobyt na trhu. Motivace výrobce nás ale příliš zajímat nemusí, podstatné je, že japonský allroad s naftovým motorem a samočinnou převodovkou je k mání, dokonce i u nás a my jsme jej mohli poprvé vyzkoušet.

Než se dostaneme k vlastním dojmům, je dobré říci, že podobně jako u jiné techniky této japonské značky je tento druh pohonu řešen dvěma ne zcela standardními součástmi. Předně je to známý, plochý čtyřválcový turbodiesel se vstřikováním common-rail a výkonem 150 koní, který je zapojen do symetrického pohonu všech kol AWD. Jeho sílu pomáhá ve verzi s automatem přenášet na kola obou náprav bezestupňová převodovka CVT se sedmi virtuálními stupni. Také toto ústrojí je, alespoň v obecné rovině, známé z jiných Subaru, spojení s dieselem ale dojmy z něj přece jen posouvá do jiných sfér.


Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 1 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 02Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 2 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 07Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 3 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 11

Subaru Outback modelového roku 2013 je ostatně vůbec prvním vozem značky používajícím kombinace dieselu a automatu. Je jen škoda, že stejný pohon nedostane třeba nový Forester, který si na něj podle zástupců japonské automobilky bude muset ještě minimálně dva roky počkat.

CVT se k turbodieselu hodí více než k benzinu

Řetězový převod nové CVT převodovky, která je ve voze uložena podélně, může přenést točivý moment až do výše 350 Nm, proto se poprvé toto převodové ústrojí objevilo ve Foresteru XT s dvoulitrovým turbobenzinem. I v Outbacku pracuje Lineartronic s rozdělením výkonu motoru variabilně mezi přední a zadní nápravu v základním poměru 45:55 ve prospěch zadní osy v součinnosti s elektronicky řízeným diferenciálem s omezenou svorností. V mechanismu převodného ústrojí využívá novinka namísto klasického kovového řemene řetězy, které spojují dvojici řemenic (ty tvoří základ variátoru). Navíc je hlavní řemenice odsazena od klikové hřídele z důvodu snížení odporové síly variátoru v důsledku víření oleje. Toto řešení se podepisuje na lepší účinnosti přenosu a převodovka má také kompaktnější rozměry.

Při jízdě se nová výbava Outbacku projevuje solidním dojmem. Pochopitelně využívá vyššího výkonu turbodieselového motoru v nižších otáčkách, takže pokud si vzpomenete na hlučnější projev zážehového motoru vybaveného tímto druhem převodovky, překoná první dojem po rozjezdu vaše očekávání. Nová automatická skříň má ale další překvapení, dokáže se velice pohotově přizpůsobit aktuálnímu jízdnímu stylu řidiče a adekvátně reagovat na jeho požadavky.

Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 4 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 21Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 5 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 30Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 6 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 31

Převodovka Lineartronic zde nabízí sedm přednastavených převodových poměrů, které se chovají jako virtuální převodové stupně a lze je volit také páčkami pod volantem. Pokud ale nebudete chtít využít této možnosti a přesto chtít najednou zrychlit systém řazení při silném sešlápnutí pedálu akcelerátoru automaticky přepne do režimu s řazením virtuálních stupňů.

Ani aktivnější jízda tak velkému vozu nečiní problémy, navíc stálý pohon všech kol a nízké těžiště hnací soustavy vám dodá i trochu sebevědomí. Upravený podvozek japonské novinky (vpředu upravené vzpěry, vzadu dvojitý lichoběžník) má nyní silnější přední stabilizátor, nové tlumiče vzadu i s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. I horší povrchy tak podvozek Outbacku žehlí bez větších problémů a tužší uchycení všech prvků zavěšení kol znamená i lepší odezvu na pokyny od volantu. Brzdy s odvětráváním jsou pak pro běžnou jízdu plně dostačující. A spotřeba? Outback s dieselem a automatem v klikatých silničkách černého lesa jezdil za nějakých 8,5 litru, přičemž minimální spotřeby jsem dosáhl kolem 5,5 a maximální kolem jedenácti litrů motorové nafty.

Outback má stále co nabídnout

Co se týče vzhledu exteriéru i interiéru tohoto Subaru, těžko nezapře, že se jedná o služebně starší model v nabídce japonské značky. Přesto je Outback konkurenceschopným vozem z hlediska jízdní funkčnosti, praktičnosti i aktivní bezpečnosti, jenž 1,6 tuny těžkému vozu zabezpečuje symetrický pohon všech kol. Koneckonců, kdo někdy vlastnil nebo stále používá nějaký vůz s hvězdami ve znaku, bude o tom vědět své.

Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 7 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 52Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 8 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 53Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 9 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 54

Pokud vedle sebe postavíte dosavadní model a novinku letošního modelového roku, budete muset pozorně hledat pár změn. Kromě nových barev a designu litých kol (standardně obuty do pneumatik o rozměru 225/60 R17) je to interiér, který se může pyšnit jiným barevným tónem, na dotek příjemnější povrchovou úpravou sedadel nebo elektroluminiscenčními ukazateli s multifunkčním displejem na přístrojové desce. Vzadu sedící cestující si pak po přesednutí do novinky určitě všimnou zvětšeného prostoru pro kolena, kterého bylo dosaženo větším vybráním zadní části předních sedadel. Ani za zavazadelník s vyšší nákladovou hranou (světlá výška auta 200 mm) o objemu 526 litrů se japonský crossover nemusí stydět.

Standardní výbava je pro český trh odstupňovaná ve třech úrovních Active, Comfort a Executive a vybírat můžete podle svých přání a velikosti peněženky. Větší míru individualizace ovšem budete hledat marně, pro tu v nabídce japonských značek tradičně nezbývá mnoho a prostoru.

Zkrátka a dobře, viditelných změn je na Outbacku 2013 poskrovnu, použitá technika ale přesvědčí zákazníky hledající spolehlivý, prostorný a módním výstřelkům nepodléhající vůz pro každodenní použití s tradiční technikou Subaru. A převodovka CVT na zmíněném nic nemění, ve druhé fázi svého životního cyklu zkrátka čtvrtá generace modelu Outback nabízí jen něco navíc.

Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 10 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 64Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 11 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 66Subaru Outback 2013 2,0 D Lineartronic: poprvé za volantem - 12 - Subaru Outback 2013 Lineartronic test prvni 63

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše