Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Škoda Octavia RS TSI na brzdě, takhle jede s ověřeným výkonem
10.1.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(+ videa) O prezentované dynamice nové Octavie RS panovaly pochyby, a tak jsme ji vyzkoušeli znovu. Co svede s přesně změřeným výkonem?
Tip: Přečtěte si srovnávací test této Octavie RS se Subaru WRX STi, v němž můžete dynamiku vozu spatřit z pohledu mnoha kamer i v letištním sprintu právě proti ostrému Subaru.
Když jsme loni poprvé testovali novou Octavii RS, byli jsme od první chvíle překvapeni její dynamikou. Ano, měla to být nejrychlejší silniční Octavie všech dob a v případě zrychlení dokonce nejrychlejší sériová škodovka vůbec, jenže ani za těchto očekáváních nešlo od sice relativně lehkého, ale také docela velkého liftbacku s nejvyšším výkonem 220 koní čekat zázraky. Dynamické schopnosti vozu ale skoro zázračné byly.
Sami jsme dynamiku benzinového RS s manuální převodovkou označili za excelentní a doložili ji i tradičním videem s akcelerací z klidu až k nejvyšší rychlosti a řadou dalších dynamických zkoušek. Aby nás snad někdo nepodezíral z nějaké manipulace, přidali jsme také další záběry dokladující, že nové RS je v případě zrychlení až do nejvyšších rychlostí schopno důstojně konkurovat i těm rychlejším autům, která je možné v provozu alespoň času od času potkat, v daném případě se jednalo o BMW Z4 M Coupe s nejvyšším výkonem 343 koní. RS jelo tak dobře, až to bylo podezřelé a dozajista se mezi vámi dodnes najde dost takových, kteří nevěří, že bylo sériové.
I v nás hlodal červíček pochybností. Po zkušenosti s Rapidem 1,2 TSI, který též svého času překvapil svými dynamickými schopnostmi jen se 105koňovým motorem pod kapotou a nakonec se jiný kus s podobnou dynamikou na „brzdě” neukázal stopy nekalých modifikací, jsme ale byli blíže názoru, že o žádnou „levárnu” nejde. Nová Octavie RS není těžká, s manuální převodovkou je velmi slušně, skoro optimálně zpřevodovaná (s automatem bohužel ani zdaleka...) a její motor nabízí nejvyšší výkon ve velmi širokém spektru otáček. Až 220 koní z dobře udělaného turba prostě není totéž, co maximálně 220 koní ze sebelépe provedené atmosféry, na to je třeba si v dnešní době zvyknout.
Hned pod tehdejšími články se objevily zmínky o tom, že jsme také s Octavií RS měli navštívit válcovou zkušebnu a výkon motoru změřit, ale tehdy to zkrátka nebylo proveditelné - vůz jsme měli půjčený jen na pár dnů a během nich museli zvládnout navštívit několik míst vzdálených tisíce kilometrů od sebe a pořídit na nich řadu fotek i videí. Prostě to nešlo, nebylo to v plánu, který nebylo reálné změnit. To ale neznamená, že bychom se jednou pro vždy museli smířit s tím, že jsme test uzavřeli bez stoprocentního přesvědčení o naladění motoru. Zvláště po zkušenosti s naftovým RS, které se navzdory jen o málo menšímu výkonu projevovalo dynamicky výrazně hůře, jsme chtěli benzinovou variantu „prubnout” znovu.
Tak jsme to udělali a roztočení kol na „motorové brzdě” byl hned první bod programu. Znovu jsme tak navštívili už prověřené pány z Dieselpoweru, kteří auto podrobili několika testům a podělili se s námi o přiloženou křivku výkonu a točivého momentu. Na té můžete vidět, že výkon tohoto vozu automobilkou udávané hodnoty výrazně nepřesahuje, když dosáhl maxima výkonu 224,17 koně při 6 603 otáčkách za minutu a nejvyššího točivého momentu 357,92 Nm při 1 964 ot./min. Avizovaný výkon tak realita převyšuje o 4 a kousek koně, točivý moment o necelých 8 Nm, k žádné manipulaci tu tedy evidentně nedošlo.
Všimněte si ale výstavní křivky průběhu výkonu, na reálně naměřený výstup je úžasně plochá - od nějakých 4 400 ot./min až prakticky k omezovači otáček výkon neklesá pod nějakých 215 koní a to spolu s relativně nízkou hmotností a správným zpřevodováním znovu celé kouzlo, nic více (snad krom nízkého aerodynamického odporu...) za výslednou dynamikou nehledejte.
Pochopitelně, podruhé testované auto bylo jiné, a tak o relevanci prvního testu zdánlivě neříká mnoho, my jsme ale stejně pochopitelně nezačali a neskončili v Dieselpoweru, ale dynamiku tohoto auta zdokumentovali podruhé, na stejném místě a za jen o něco málo vhodnějších podmínek (nižší teplota). Výsledek znovu následuje - tohle je dynamika už nepochybně sériového auta. A nemusíte se dlouze obtěžovat srovnáním obou výstupů, tento vůz zrychloval jen nepatrně hůře. Nová Octavia RS zkrátka toto dokáže, v sériovém provedení bez jakýchkoli nestandardních modifikací.
Nebyli bychom ale sami se sebou spokojeni, kdybychom si vůz znovu půjčovali jen kvůli jediné zkoušce. Vzhledem k tomu, že nás opravdu překvapil svými schopnostmi, a to zdaleka ne jen rychlostí v přímce, jsme se jej rozhodli postavit vedle opravdu náročně konkurence, zdánlivě nesrovnatelného vozu - odcházejícího Subaru WRX STi s takřka dvojnásobnou cenovkou a asi stonásobně lepší image. Dokáže se česká novinka alespoň v některých ohledech postavit loučící se generaci japonské legendy, nebo na takové mety přes své nesporné kvality myslet nemůže? Obě auta jsme přímo srovnali na silnicích i na vojenské letištní ploše bez jakýchkoli omezení a víme docela přesně, co jedno o druhém prozradilo. Jak to dopadlo? Uvidíte sami, už za pár dnů na Autoforum.cz..
Jednomu z nejlepších rychlých kompaktů své cenové třídy nemá smysl vybírat slabé soupeře, a tak jsme proti Octavii RS postavili Subaru WRX STi. Dokáže si vedle něj alespoň v něčem „škrtnout”?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 21 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva