Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Škoda Octavia 2017 poprvé naživo: tak je ošklivá, nebo ne?
11.1.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Krása je prý v očích toho, kdo se dívá, a tak od nás nečekejte jasné rozřešení. Přesto máme pocit, že naživo byste novince Škody mohli dát šanci.
Pokud jste otevřeli tento článek s vědomím, že je to v pořadí už alespoň dvacátý pátý text věnovaný modernizované Octavii, může to znamenat tři věci. Buď se rádi mučíte pohledem na věci, které se vám nelíbí. Nebo vás mladoboleslavská novinka skutečně zajímá navzdory tomu popř. právě proto, jaký poprask její design vyvolává. A nebo vás Octavia 2017 ani nezajímá a přišli jste nám vyčinit, že nepíšeme o ničem jiném.
Třetí možnost necháme být, neboť v čase prvního veřejného odhalení kontroverzně modernizované verze nejprodávanějšího modelu české značky by nemělo být těžké pochopit, že se mu věnujeme s takovou intenzitou. Ani první možností nemá smysl se příliš zabývat, v přiložené galerii se můžete pomučit (pozor na písmenka) dle libosti. V případě té druhé ale nejspíše chcete vědět, jestli naživo nevypadá hodně odvážně pojatá Škoda přeci jen o něco lépe anebo naopak doufáte, že ji tady rozmáznu jako mouchu po zdi a nit nenechám suchou ani na Kabaňovi a spol. A víte co? Ještě vás chvíli budu napínat.
Zkuste se na moment zastavit a vyhodit z hlavy tu hromadu invektiv či jiných hezkých slov a zamyslete se. Kdy jste naposledy slyšeli, že by svým způsobem jen facelift způsobil takové pozdvižení, přeháňky v diskusích či vzrušené debaty na klubových stránkách? A to je přesně ono, co se mi honí hlavou.
Nepodezírám Škodu, že by jednoduše zavřela oči a skočila do hlubiny, děj se vůle Boží. Prostě že by samoúčelně riskovala. Takhle to v automobilkách normálně nechodí. Jednak si její lidé jistě moc dobře uvědomují, že provokativní křivky karoserie nemusejí automaticky znamenat, že se bude auto také dobře prodávat (tvůrci Pontiacu Aztek by mohli vyprávět). A jednak musela vizáž Octavie projít tolika schvalovacími kolečky, být podrobně zkoumána nejvyšším vedením a dalšími zaměstnanci, že museli za tu dobu objevit a vidět něco, co my po prvním, druhém a možná ani třetím zhlédnutí nevidíme.
Jestli si teď myslíte, že jsem na adresu tř. Václava Klementa poslal fakturu s předmětem činnosti „podlézání“, požádejte laskavě sestru o zvýšený příděl prášků. Tohle v žádném případě není řeč obhajoby. Jestli si mohu dovolit být upřímný a osobní, Octavia se mi nelíbila. A to jsme byli předem dávno varováni, jak by po přepracování měla vypadat a některé ilustrace nebyly realitě příliš vzdálené. Nemám navíc ve zvyku říkat si věty dám-tomu-šanci-později, nicméně tentokrát byla zvědavost o něco větší. Zvědavost, jestli tohle Škoda myslí vážně.
Myslí a mám pocit, že poté, co jsem první auta - konkrétně tmavý kombík a bílé eReSo v galerii níže - viděl naživo, můžu říct, že se mi ten nápad začíná líbit. Ne proto, že jsme měli ve Vídni tříchodovou večeři, ale za ten nápad dělat věci jinak, který navíc ve skutečnosti začne působit odlišně než na fotografiích.
Vůbec netuším, jestli se mi to sérií fotek zobrazujících ta světla z nejrůznějších úhlů a odstupů podařilo zachytit, ale plastičnost přídě, její zaoblení anebo možná špičatost mi přišly přinejmenším zajímavé. Mnoha lidem vadí, že spodní linie vnějších potkávacích světlometů se směrem ke středu auta nesvažuje dolů strměji, že je toto řešení opticky odtrhává od masky s integrovaným druhým párem světel. Zblízka ale skutečně dost záleží na tom, odkud se podíváte, aby vám to připadalo jako celek či nedodělek. Nevýskám nadšením, ale říkám si také, proč ne, pohledy to přitáhne.
Co mi vadí na faceliftované Octavii možná o něco více než ta ambivalentní příď, je nesoulad mezi ní a zadními partiemi. Zatímco před motorovým prostorem vládnou hranatá zdvojená přední světla s hranatými mlhovkami (mimochodem Kabaň říkal, že právě zdvojená světla mají být jakousi reminiscencí na stará sportovní auta), základní tvar zadních svítilen zůstal nezměněn, akorát se zjemnila jejich vnitřní struktura pomocí segmentů LED tvarovaných do písmena C. Každé řešení zvlášť vypadá, jako že to tam patří, společně na jednom autě je to trochu rozpor.
Na chvíli jsem usedl také za volant Octavie RS. Měla hezké čalounění kombinující perforovanou alcantaru s kůží a také perforovaný potah volantu. Na nový „skleněný“ panel nejdražšího multimediálního rozhraní s největším displejem názor zatím nemám, zkoušel jsem ho pouze pár vteřin, ale zaujalo mě, jak bleskově bez nejmenšího zadrhávání či jiného váhání se šlo pohybovat v menu. Méně už čistě dotykové ovládání - zejména nastavování hlasitosti bude za jízdy (pokud z jakéhokoli důvodu neupřednostňujete ovládání na volantu) zřejmě dost obtížné.
Zkrátka a jednoduše, Octavie 2017 dokáže zaujmout, přitáhnout pozornost a pokud si doma neházíte šipkami na terč s indiánem uprostřed, není „ošklivá” to první slovo, které vás napadne. Není ani krásná, je ale zajímavá a plastičnost tvarů její přídě má naživo rozhodně větší šanci vás oslovit než na dvourozměrných fotografiích či videích.
Toť budiž odpovědí na shora vyřčenou otázku. Na co odpověď dosud neznáme, je to, jestli se bude Octavia po tomto bezpochyby radikálním chirurgickém řezu prodávat tak dobře, jako dosud. To si však můžeme říci nejdříve za půl roku, rok. Vsadíte si na to?
Živé fotografie Škody Octavia RS 2017 a Škody Octavia Combi 2017
Oficiální fotografie Škody Octavia RS 2017
Oficiální fotografie Škoda Octavia Combi 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva