Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Škody Fabia RS 2010: povedla se?
1.6.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Druhá generace Fabie RS přichází na trh ve velkém stylu. Těžký turbodiesel na přední nápravě nahradil zážehový turbomotor s výkonem 180 koní spřažený s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Po faceliftu modelových řad Fabia a Roomster na sebe nedala dlouho čekat ani premiéra nástupce sportovně laděné Fabie RS, kterou jsme si na stránkách Autofora už důkladně představili. Je tedy zbytečné rozepisovat se o na první pohled odlišných prvcích vnější i vnitřní výbavy špičkového provedení Fabie a rovnou se můžeme vrhnout na dojmy z jízdy.
Přestože se pozice řidiče neliší od standardní Fabie, je trochu vyšší, kombinace bezchybných sportovních sedadel, tvarování tříramenného, perforovanou kůží obšitého volantu a ergonomicky rozmístěných ovládacích prvvků vše je vyvážená a mladoboleslavský ostrý hatchback po velmi krátké době padne do ruky. Po otočení klíčku ve spínací skříňce zaženete matné vzpomínky na chrochtající agregát 1,9 TDI PD, jenž poháněl první generaci Fabie RS, a zaposloucháte se do tichého vrnění benzínového čtyřválce.
Ano, u nové Fabie RS, která je dostupná i v praktičtější variantě kombi, se výrobce rozhodl navázat na koncernové zvyklosti a pro pohon přední nápravy určil zážehovou čtrnáctistovku o výkonu 180 koní. Klíčem k jejímu vysokému výkonu je samozřejmě přeplňování, a to hned dvojnásobné. Od takřka volnoběžných otáček pomáhá tomuto agregátu dýchat mechanický kompresor a při zhruba 2400 otáčkách se do práce zapojí i klasické výfukové turbodmychadlo. Do nějakých 3500 1/min pracují spolu a pak se o dopování čtyřválce stará už jen turbo. Důvod odpojení kompresoru je prostý, odebíral by totiž příliš mnoho výkonu. V každém případě uživatel nic nepozná a plynulý průběh výkonu bez nějakého zaváhání i zátah motoru s objemem pouhých 1,4 litru každého překvapí. Stejně jako spojení výhradně s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Milovníci ručně řazené rychlostní skříně mají tedy trochu smůlu, věřte mi ale, že se mi nová kombinace zamlouvala a zejména při podřazování do zatáček malými pádly pod volantem jsem si na spojku a klasickou kulisu řazení ani nevzpomněl.
Z výfukového potrubí zakončeného dvojitou koncovkou se na volnoběžné otáčky line trochu kovový zvuk, který se po rozjezdu (zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost během necelých 8 s) promění v sytý baryton a při každém rychlejším přeřazení si pěkně „odfoukne“. Přesto si myslím, že ve standardním provedení výkon i zvuk Fabie RS míří na příliš širokou skupinu zákazníků, milovníci opravdu ostrých hatchbacků ještě před svým prvním výletem navštíví nějakého úpravce.
Také podvozek Fabie RS doznal ve srovnání se standardem jistých úprav. U špičkové verze je snížen o 15 milimetrů a má přitvrzenou charakteristiku tlumičů. Ne ale však natolik, aby z vás při jízdě po dálnici D1 vytřásl duši. Koneckonců ani cestování na dlouhé vzdálenosti není Fabii RS cizí a pokud nebudete využívat její potenciál naplno, odmění se vám spotřebou kolem sedmi litrů na každých sto kilometrů jízdy.
Pokud však stádu 180 koní pod kapotou nedáte oddech, za chvíli se na palubním počítači můžete dočkat dvoumístného údaje průměrné spotřeby a 45 litrová nádrž vám bude připadat hrozně malá. Pak se ale s Fabií RS dá zajet velmi solidní rychlostní průměr a vy budete překvapeni vyváženým a předvídatelným chováním obou karosářských verzí. Také brzdy lze při běžném používání hodnotit jako plně dostačující a na výjezdech ze zatáčky si budete pochvalovat i systém XDS. Ten stejně jako u třeba u Golfu GTI dovede elektronickou cestou nahradit diferenciál se zvýšenou svorností a znatelně zlepšit trakci předních poháněných kol. Co však někteří ortodoxní vyznavači sportovní jízdy asi budou chválit méně, je stabilizační systém ESP, který nejde úplně vypnout. My jsme s vozem jezdili také na okruhu, kde tato skutečnost vadila asi nejvíce.
To však nijak nesnižuje kvality mladoboleslavské novinky, která je oproti svým koncernovým bratrům nabízena i v karoserii kombi. Za cenu od půl milionu si myslím, že se jedná o velmi povedený vůz, který o zákazníky nebude mít nouzi.
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný, řadový čtyřválec 1,4 TSI
Objem: 1 390 ccm
Největší výkon: 132 kW (180 k) při 6 200 ot./min
Největší točivý moment: 250 N.m při 2 000 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,7 l
Mimo město: 5,2 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 48 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 029 mm
Šířka: 1 642 mm
Výška: 1 492 mm
Rozvor náprav: 2 464 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 318 kg
Užitečná hmotnost: 475 kg
Výbava a cena
Cena ve standardní výbavě: 499 900 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025 - Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva