Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Mercedes G63 AMG 2012: extrémní krabice
15.7.2012 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
G63 AMG je takový off-road naruby. Auto s cenou přes tři miliony korun o výkonu 400 kW totiž do bahna a na skálu vezme asi málokdo.
Objektivně obhájit pořízení auta, jakým je nové G63 AMG, lze jen velmi obtížně. Okolí vás bude už navždy považovat za člověka, který si tím kompenzuje nějaký komplex, a vy s tím sotva něco uděláte. Jenže, když máte na kontě určité rezervy, a nemusíte nikde zdůvodňovat, jak jste se k nim dostali, víte své.
Pro někoho je třída G, která je již v kristových letech, v podobě civilní řady W463 zcela nesmyslným automobilem. Mnozí dokonce tvrdí, že svým způsobem jde i proti původnímu konceptu ze 70. let minulého století. Jistě mají v mnohém pravdu, jenže v některých věcech prostě smysl nenajdeme. Na tohle auto se ostatně optikou majitele Octavie dívat nelze. Logiku nemá ani nárůst prodejů třídy G v roce 2011, kdy již většina očekávala spíše termín odchodu na odpočinek. A tak se místo ukončení výroby představil další facelift tohoto modelu, který má v nabídce Mercedesu zcela výjimečné postavení.
Mercedes třídy G (řada W463) se dnes vyrábí ve dvou karosářských verzích; jako pětidveřové kombi a třídveřový kabriolet s plátěnou skládací střechou. V nabídce „standardních“ verzí jsou turbodiesel V6 3,0 (155 kW, 540 Nm) pro modely G350 BlueTEC a zážehový osmiválec 5,5 litru (285 kW, 530 Nm) pro G500. K tomu se ještě přidávají dva modely laděné firmou AMG z Affalterbachu, dvorním úpravcem Mercedesu. G63 pohání dvojitě přeplňovaný osmiválec 5,4 litru (400 kW, 760 Nm) a G65 má k dispozici dokonce šestilitrový dvanáctiválec, přeplňovaný rovněž dvěma turbodmychadly (450 kW, 1000 Nm). Ten druhý jsme si mohli pouze v klidu prohlédnout a maximálně tak polechtat jeho plynový pedál, s tím prvním jsme však nasbírali první přímé zkušenosti při jízdě klikatými silničkami okolo horského střediska La Clusaz ve francouzských Alpách.
Inovovaný model, zvláště v provedení techniků a designérů od AMG, vypadá na první pohled jako práce nějakého šíleného tunera, který se chtěl vyřádit na nebohém veteránu. Po delším zkoumání však pochopíte, že takhle to prostě musí být. Po vzoru modelů SL 63 a SL 65, dostala i třída G tvář značky AMG. Tu prozrazuje především maska chladiče s typickou kovovou mřížkou, výrazným logem a čtyřmi chromovanými lamelami okolo něj. Dalším novým prvkem je nárazník se třemi obrovskými otvory, které přivádějí dostatek vzduchu do chladiče. Novinkou je také LED proužek pro denní svícení, umístěný pod bi-xenonovými světlomety. Ostatní zůstává nezměněno včetně vystouplých pantů dveří a gumového pásu okolo vozidla, který představuje rysku, kam až může sahat voda při brodění. Jenže tady je to navíc vylepšeno chromovanou lištou.
Interiér se může pochlubit zbrusu novým přístrojovým panelem se samostatně zapuštěnými kontrolními přístroji a barevným displejem mezi nimi. Na středovém tunelu zaujme nový volič převodovky E-Select, který najdeme například v modelu SLS, a nad středovým panelem zase velký samostatný displej systému Command, jenž pro změnu připomíná třídu B. Luxus testovaného modelu umocňovalo kevlarové obložení středového panelu, čalounění Designo s křížovým stehem, jehož motiv se opakoval i ve výplních dveří, a bíle osvětlené prahové lišty.
Každý model AMG nese podpis svého motoráře a zároveň nabízí dobře namíchanou směs energie, exkluzivního designu a špičkových materiálů. G63 není výjimkou. Pohonné ústrojí, které vychází z nového ML 63 AMG umožňuje této antiaerodynamické krabici o pohotovostní hmotnosti 2,5 tuny zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 5,4 s a maximální rychlost 210 km/h. Ta je elektronicky omezena mimo jiné proto, aby byl poskytnut prostor pro ještě exkluzivnější model G65, který může jet rychlostí až 230 km/h.
Jeho přímý předchůdce G55 AMG Kompressor, mimochodem nejprodávanější model třídy G (volilo jej více než 40 procent zákazníků), měl ve své nejlepší verzi z roku 2009 o 27 kW nižší výkon a točivý moment „pouhých“ 700 Nm. I když to majitele bude asi pramálo zajímat, s obrovským nárůstem výkonu se o 13 procent snížila spotřeba. Zásluhu na tom má nejen přímé vstřikování paliva, ale také použití sedmistupňové převodovky AMG Speedshift 7G-Tronic, vybavené ložisky se sníženým třením a vypínatelný systém stop/start. Nižší spotřeba samozřejmě neznamená nízká. V horském režimu, kdy jsem se maximálně snažil šlapat na plynový pedál, nám palubní počítač ukazoval průměr mezi 25-30 litry na 100 km, při konstantní jízdě v nížině spotřeba klesla na necelých 20 litrů na 100 km. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 13,8 litru na 100 km se jeví z tohoto hlediska jako hodně velká utopie, ale když se bublajícím „géčkem“ budete jen tak loudat prázdnými ulicemi, lze se zřejmě i pod 15 litrů dostat.
Po startu se ze čtyřech mohutných koncovek výfuku, které jsou vyvedeny po obou bocích karoserie před zadními koly, vyvalí hustý černý dým a jak pasažéři uvnitř, tak i ti, co okounějí venku, mohou obdivovat neuvěřitelný zvuk přeplňovaného osmiválce. Veškerá úsporná opatření neměla, jak se zdá, na zvukový projev motoru pražádný dopad, po sešlápnutí plynového pedálu se hutnost zvuku ještě stupňuje a s narůstajícími otáčkami vše přechází ve frenetický jekot, který pouze zvedá hladinu adrenalinu v těle řidiče. I když to klikaté horské silnice příliš neumožňují, snažím se využít každý rovnější úsek, abych vyzkoušel neskutečnou akceleraci této krabice na kolech, a vždy, když sešlápnu plynový pedál až na podlahu, pocítím nekompromisní tlak do zad a ústa se mi roztáhnou od ucha k uchu. Takového zážitku se jen tak nenabažíte.
Audiosystém značky Harmann-Kardon nechávám vypnutý a škvírou pootevřeného bočního okénka vnímám neskutečný zvuk motoru, jehož charakter se mění s narůstajícími otáčkami. Samozřejmě, do zatáčky je potřeba hodně ubrat (pro brzdy to není žádný problém), neboť sedím minimálně v mezaninu a podvozek s tuhými nápravami má své limity. Přesto musím obdivovat, jakým způsobem se tento automobil podařilo naladit a jak velkou porci zábavy za volantem poskytuje. Samozřejmě, že velký podíl na této show mají schopnosti přeplňovaného osmiválce, jehož neopakovatelný zvukový projev bude patrně vyvolávat jistý druh závislosti. Přesto nelze než obdivovat i ostatní mechanické části tohoto neuvěřitelného stroje, protože krotit na silnici sílu 400 kW není pro klasický off-road rozhodně nic jednoduchého.
U Mercedesu přidali géčku nové funkce v duchu současných trendů a vybalancovali jeho neobvyklé schopnosti a luxus do té správné rovnováhy, která musí odpovídat požadované ceně. Zpočátku se to zdá neuvěřitelné, podlehnout kouzlu off-roadu, který vlastně pro opravdový off-road nikdo nechce, ale když za vámi zaklapnou těžké dveře tohoto soukromého trezoru a celou kabinou se rozezní dunění obrovského osmiválce, aby vás krátce na to neskutečné zrychlení zatlačilo do bohatě čalouněných sedadel, pochopíte, že to všechno najednou dává smysl.
Cena
Základní cena vozu (G 350 BlueTec): 2 158 800 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (G63 AMG): 3 498 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Největší výkon: 400 kW (544 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 760 Nm při 2 000 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 210 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 17,2 l
Mimo město: 11,8 l
Kombinovaná: 13,8 l
Objem palivové nádrže: 96 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 662 mm
Šířka: 1 760 mm
Výška: 1 951 mm
Rozvor náprav: 2 850 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 550 kg
Užitečná hmotnost: 650 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: - l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -
Galerie vybraných snímků Mercedesu G63 AMG 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva